Meer leegstand dan gedacht; Spotify haalt 400 miljoen op

7 need to knows maandag

Ondernemersnieuws vandaag: Bedrijven gebruiken meer vierkante meters dan nodig, data-startup Metrica Sports haalt groeigeld op, XXimo misbruikt misère bij FC Twente en nieuwe domeinnaam sucks.

1. Leegstandprobleem groter dan gedacht

Maar liefst 17 miljoen vierkante meter van alle Nederlandse kantoorruimte is overbodig, stelt marktonderzoeker OfficeRank. Dat komt neer op 30 procent van alle vierkante meters en staat voor een waarde van 22 miljard euro. De cijfers van Officerank liggen fors boven de officiële leegstandcijfer van 8,5 miljoen vierkante meter omdat de Nederlandse data-startup ook kijkt naar ‘verborgen leegstand’: bedrijven huren vaak meer ruimte dan ze nodig hebben. En die trend zet door. Bedrijven wiens huurcontract afloopt leveren vaak vierkante meters in, of ze verkassen naar een kleiner kantoor.

2. Investering voor Metrica Sports

De in Amsterdam gevestigde data-analysestartup voor voetbalcoaches Metrica Sports heeft een kapitaalinjectie van 100.000 euro opgehaald, weet Startupjuncture.com. De twee Argentijnse oprichters Bruno Dagnino en Enzo Angilletta kennen elkaar als promovendi neurowetenschap bij de Vrije Universiteit en sloten zich onlangs aan bij het groeiprogramma van ACE Venture Lab. Vorig jaar strikten zij Vitesse als testklant, waarna het Spaanse FC Villareal de eerste betalende klant werd.

3. ‘XXimo misbruikt misère bij FC Twente’

XXimo maakt misbruik van de misère bij FC Twente door de problemen bij de club op te geven als reden voor het stoppen als hoofdsponsor, schrijft Quote. XXImo blijkt zijn vertrek al in december kenbaar te hebben gemaakt. En dat is niet zo vreemd: het dochterbedrijf van Tendris zou zelf krap kas bij zitten.

4. Spotify haalt 400 miljoen op

Spotify staat op het punt om 400 miljoen dollar op te halen bij investeerders, meldt de Wall Street Journal op basis van ingewijden. Die geldschieters komen op een waardering van ruim 8 miljard dollar, waarmee het Zweedse bedrijf zich zou nestelen tussen bekende Amerikaanse goudhaantjes als Uber, Airbnb en Snapchat. De negen jaar oude streamingdienst, die tot nu toe ‘maar’ 500 miljoen dollar ophaalde, heeft het kapitaal hard nodig: met de groei van het het aantal gebruikers (60 miljoen inmiddels) moeten er ook veel meer aan royalties uitbetaald worden: 70 procent van alle inkomsten gaat daaraan op.

5. Opslagtekort door online

De opmars van online winkelen zorgt voor een tekort aan distributiecentra in Nederland. Dat zegt Prologis, de grootste ontwikkelaar en belegger van logistiek vastgoed ter wereld, in De Telegraaf. Het bedrijf houdt er rekening mee dat webwinkelen blijft groeien. Om al die spullen op te slaan en te sorteren en om retouren te verwerken is meer ruimte nodig.

6. ‘Familiebedrijf heeft meer adviseurs nodig’

Familiebedrijven schakelen vaak niet of te laat externe adviseurs in bij bedrijfsoverdracht. Dat schrijven onderzoekers van Nyenrode Business Universiteit na een rondgang langs 1.500 Nederlandse bedrijven. Daardoor kunnen markten verkeerd geïnterpreteerd worden en een ongeschikte eigenaar het roer overnemen. Opmerkelijk is wel dat het rapport een hoog wc-eendgehalte heeft: het is behalve, door Nyenrode, geschreven door de 'Adviesgroep Familiebedrijven' van adviesbureau Baker Tilly Berk.

7. En dan dit: Nieuwe domeinnaam zuigt

Je verwacht het niet: de extensie .sucks wordt misbruikt. Webdomeinbeheerder ICANN heeft zijn handen vol aan een reeks onverlaten die Youtube.sucks, Bing.sucks, Visa.sucks en andere creatieve webnamen hebben gekaapt. Uiteraard in de hoop dat de merkeigenaren hun portemonnee trekken om gezichtsverlies te voorkomen. Bekende personen als Oprah Winfrey, Kevin Spacey en Taylor Swift hebben inmiddels uit voorzorg 2.000 dollar overgemaakt naar .sucks-registreerder - en spekkoper - Vox Populi om hun .sucks-domein zeker te stellen.

Tot zover de Sprout update van maandag 13 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag

Het premium membership van Sprout

Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):

  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl