Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer omzet? Laat sales en marketing samenwerken

Een goede salesafdeling is niet genoeg. Sales en marketing moeten samenwerken om tot het beste resultaat te komen. John de Vroede over verkopen en de markt: “de salesafdeling is in 9 van de 10 gevallen de minst efficiente afdeling van het bedrijf.”


De realiteit
Tijdens de eerste NIMA A les krijg je het al te horen, marketing en verkoop moeten samenwerken. Helaas is de realiteit anders. Vooral in grote bedrijven gaat samenwerking verloren door politiek en tunnelvisie. Als ondernemer van een klein of middelgroot bedrijf heb je vaak (nog) niet te maken met interne politiek. Gebruik deze kans. Het maakt het verschil tussen wel of niet succesvol opereren.

Liggen uw plannen in de la?
Wat doet u met de informatie die verkopers verzamelen? Wordt dat geanalyseerd, vergeleken met marktcijfers, vertaald in kansen? En wordt de gekozen marketingstrategie afgestemd op sales? Alleen dan ben je goed bezig. Te vaak verdwijnen plannen van de afdeling marketing in de la van de marketeer of de kast van de salesafdeling.
Sales is immers gewend om op een bepaalde manier te werken. Wanneer de marketingstrategie hier te ver vanaf dreigt te liggen, is de kans klein dat sales de plannen enthousiast oppakt. Ook al zou de nieuwe strategie succesvoller kunnen zijn dan de huidige.

Daar komt nog bij dat de salesafdeling in 9 van de 10 gevallen de minst efficiente afdeling van het bedrijf is. Strakke plannen waarbij gericht meer verkocht kan worden, worden de marketingafdeling niet altijd in dank afgenomen. De salesman gaat af op zijn eigen creatieve geest en onderbuikgevoel en wil zich niet houden aan schema’s, strategieën en een nieuwe marketinginvulling.

Sta open voor elkaar en luister
Stap af van geijkte verkooptechnieken, al blijken ze goed te werken. Wellicht kan het nóg beter! Sta open voor elkaar zorg voor synergie tussen marketing en sales.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van verkopen naar customer value
Het doel van sales is verkopen. Hoe meer des te beter. Zorg juist daarom voor samenwerking tussen marketing en sales. De spirit van een salesman aangevuld met het inzicht van de marketeer.

Samenwerking zorgt ervoor dat het ultieme doel van sales niet alleen gericht is op de verkoop zelf, maar meer op het creëren van ‘customer value’: de waarde voor de klant. Probeer met sales niet alleen te verkopen, maar maak van klanten trouwe klanten zodat de toekomstige verkoop verzekerd is. En dat is juist waar de marketingafdeling de salesafdeling mee kan helpen.