Even voorstellen: Bob van der Kolk (Referee Spray)

Bob van der Kolk - Referee Spray

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week: Bob van der Kolk, die met Referee Spray wereldwijd voetbalvelden bestormt.

Allereerst, wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

“Ik ben Bob van der Kolk, 44 jaar oud en woon in Almere. Ik ben oprichter van TotalSportSolutions, maker van Referee Spray. Dat is een spuitbus met 100 procent afbreekbare ingrediënten waarmee voetbalscheidsrechters markeringen aanbrengen op het veld. Dat product leveren we aan 55 landen. Daarnaast ben ik eigenaar van entertainment- en eventbedrijf Buro2010, waarmee we de boekingen verzorgen van bekende artiesten en business events organiseren.”

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

“Ik werkte al ruim 25 jaar in de entertainmentindustrie, eerst in het bedrijf van mijn vader. Toen hij dat bedrijf verkocht maakte ik een uitstapje naar het bedrijf van Marco Borsato (artiestenbureau The Entertainment Group, red.). Toen dat bedrijf failliet ging ervaarde ik dat een vast contract niet zoveel zegt. Maar het bood wel een kans om voor mezelf te beginnen. Ik heb een deel van de boedel overgenomen, dat was in 2010 de start van mijn entertainmentbedrijf. Dat liep al snel positief uit de hand.”

“Tijdens het WK voetbal in 2014 - ik had de smaak van het ondernemen inmiddels te pakken - zag ik op tv dat scheidsrechters spray gebruikten bij een vrije trap. Dat had ik aan deze kant van de oceaan nog niet gezien. Het plan van mijn zakenpartner Peter Rijsenbrij en ik was in eerste instantie om die spray als reseller naar Europa te halen, maar dat bleek lastig. Het was moeilijk zakendoen met Zuid-Amerika, onder meer door tijd- en cultuurverschillen, onduidelijke communicatie, logistieke problemen, gedoe over patenten en licenties en argwaan aan de andere kant van de tafel.”

“Tegelijk kregen we ook steeds meer twijfels over de kwaliteit. Andere spray bevatte te veel broeigas en andere chemische stoffen. Een partij busjes die door een andere importeur naar Duitsland werd gehaald werd gelijk afgekeurd. Het transport is daarnaast lastig, want de aerosol-spuitbusjes staan onder hoge druk. Toen zijn we ze zelf gaan ontwikkelen, een eigen merk gestart en hebben we een fabriek gezocht. Die hebben we uiteindelijk gevonden in Koninklijke Utermohlen, een bedrijf dat vooral actief is voor de medische industrie. We hebben nu de enige spray in de wereld die bestaat uit 100 procent afbreekbare natuurlijke componenten, en die voldoet aan de allerstrengste eisen.” 

“De spray wordt inmiddels in tientallen landen gebruikt. We zijn ook leverancier van de KNVB, wat onze eerste klant was. Andere bonden zijn die van bijvoorbeeld Frankrijk, Vietnam, Roemenië en Marokko. Als dat soort bonden eenmaal voor ons kiezen, dan gaat het in die landen als een lopend vuurtje, ook in het amateurvoetbal.” 

“We zijn ervan overtuigd dat we deze wedstrijd met onze kwaliteit ook bij de UEFA, FIFA en IFAB (bepaler van voetbalregels, red.) gaat winnen. Eerder dit jaar zijn we naar Zürich geweest en hebben we met de FIFA gepraat. We zijn nu bezig bij het opzetten van richtlijnen over de spray en het gebruik daarvan. Dat zijn lange processen.  Iedereen, inclusief amateurclubs, zit te wachten op het moment dat alle clubs het mogen gebruiken en het een vast onderdeel van de scheidsrechtersuitrusting wordt. Dat zou alleen al in Nederland gaan om 30.000 tot 50.000 wedstrijden per weekend.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

“De grootste uitdaging is de druk die je voelt om omzet te draaien en de markt die je moet veroveren op gevestigde namen die al jaren actief zijn. Daar heb je middelen en mensen bij nodig. Dat vond ik de eerste jaren best wel spannend, vooral omdat de crisis juist ook in de entertainmentindustrie hard toesloeg. Bedrijven die het lastig hebben, organiseren geen feesten.

“Voor de Referee Spray staan nu aan het begin van een nieuw hoofdstuk met een Internationale uitrol. Daarvoor moet ik mijn netwerk vergroten en meer know how vergaren.”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

"Ik weet dat het een beetje cliché is, maar als ik zie hoe snel Richard Branson opschaalt en welke keuzes hij maakt, dan hebben wij daar veel aan gehad. Dat bevestigde ook een aantal zaken, zoals de aanname dat retail dood is: het weghalen van allerlei ketens is aan de orde van de dag. Dat bevestigde ons in de keuze om puur online te gaan.“

We hebben drie fabrieken versleten voordat we het echt ‘groen’ konden maken.

“Ook het duurzame aspect van ons product is een drijfveer. Het blijkt: als je bij je doel blijft en daaraan vasthoudt, werkt dat beter dan dat je voor de makkelijkste, snelle route kiest. Die andere sprays zijn giftig, loodzwaar en groot. Er zijn mensen mee bezig geweest om het te maken, maar je kan het net zo goed in de prullenbak gooien. We hebben drie fabrieken versleten voordat we het echt ‘groen’ konden maken. Dat doorzetten en koers houden, wat ook in de boeken van Branson naar voren komt, heeft ons geïnspireerd."

Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk. Wat levert het Sprout-lidmaatschap jou op?

“Ik wil vooral mijn netwerk en kennis vergroten. Eerder deze maand heb ik via Sprout-netwerk al een gesprek gehad met een online sportmarketing- en retailbedrijf uit Woerden. Daarnaast helpt Sprout om van buiten naar binnen te blijven kijken. Als je het magazine en de website leest, dan kom je toch weer op nieuwe ideeën, of je krijgt bevestigd of je iets wel of niet moet doen. Het levert altijd weer frisse inzichten op, bijvoorbeeld laatst; waarom een landingspagina belangrijker kan zijn dan een homepage.”

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“We zoeken een netwerk en partijen die ons kunnen helpen met de wereldwijde online uitrol van de Referee Spray. Daarvoor zoeken we wereldwijd partnerships, zodat we binnen nu en 3 maanden in elk land goed zichtbaar zijn. Eerst de grotere landen, en in landen waar het duidelijk is dat de spray al toegestaan is.”

“We zijn ook op zoek naar resellers in landen zoals Duitsland, Spanje en Italie waar we voorraad neer kunnen leggen, zodat het transport en fullfilment makkelijker wordt. We werken daarbij het liefst met lokale partijen, en het beste is als zij beschikken over eigen salesnetwerk binnen de sport. Het zou natuurlijk prettig zijn als die partijen ook funding kunnen inbrengen, om onze groei te kunnen ondersteunen en uiteindelijk mee te kunnen profiteren van ons gezamelijk succes.”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

"Houd koers: het was heel makkelijk geweest om alleen biologisch afbreekbare spray te maken, dan gaat het sneller. Maar wij vinden het belangrijk dat het ook 100 procent natuurlijk is."

"Luister goed naar je klant en stel je kwetsbaar op. We hebben tegen de KNVB gezegd, zeg eerlijk wat je ervan vindt. Dat betekende dat er een aantal dingen veranderd moesten worden. We hebben al heel wat duizenden dopjes en ventieltjes kunnen weggooien.”

“Tot slot, maak goede afspraken met de producent. Anders ben je zo kwetsbaar. Als zij morgen besluiten dat ze er geen zin meer in hebben, dan ben je out of business. Goede afspraken zorgen voor flinke stapels papier van juristen die klauwen met geld kosten. Maar zorg dat je dat in je enthousiasme niet overslaat.”

Het Sprout-profiel van Bob van der Kolk


Bob is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot exclusieve kennis- en netwerkevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!