Even voorstellen: Martine Rooth (eHealth88)

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week Martine Rooth van eHealth88: 'Zorgondernemers zijn nog weinig bezig met hun online propositie.'

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

Mijn naam is Martine Rooth, 27 jaar en eigenaar van eHealth88. Met een team van innovatieve zorgverleners, communicatiemedewerkers en technische jongens verzorgen wij de marketing, webdevelopment en mobiele applciaties voor zorgpraktijken en gezondheidscentra. Ook bieden wij verschillende e-Health toepassingen aan en bouwen waar nodig maatwerkoplossingen voor vraagstukken in de zorg. Mijn doel is om de zorg toekomstbestendig te maken en de communicatie rondom het zorgproces te verbeteren.

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

Voor ik begon met studeren wist ik dat ik ondernemer wilde worden. Eerst dacht ik aan een fysiotherapiepraktijk, maar dat bleek niet realistisch. Toen ik afstudeerde als fysiotherapeut kwam de branche in zwaar weer doordat het niet meer vergoed werd vanuit de basisverzekering. Je zag veel bestaande praktijkhouders worstelen met de patiëntaantallen. Daarnaast liep ik de eerste twee jaar tegen veel muren op en zag dat veel processen in de zorg een stuk efficiënter konden. 

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor innovatie en marketing. Zo werkte ik tijdens mijn studie voor (toen nog coole) merken als Nokia en Philips. Naast mijn baan als fysiotherapeute ben ik flexibel gaan werken bij een online marketingbedrijf. Daar leerde ik hoe je een website bouwt en de facetten van online marketing. Niet veel later startte ik een platform voor online fysiotherapeutisch advies, daarin kwamen mijn werelden samen: zorg en online.

In deze periode kwam er veel discussie op gang rondom de toekomst van de eerstelijns zorg en ik zag hierin kansen. Drie maanden later heb ik ontslag genomen van de praktijk waar ik werkte en weer een maand later was eHealth88 geboren. Nu zijn we ruim twee jaar verder en staat er een kerngezonde onderneming.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

Mensen die in de zorg werken doen dat vaak vanuit een ideaal: mensen beter maken of ziekte voorkomen. Er moet veel worden bezuinigd en er komt steeds meer marktwerking. Veel zorgondernemers zien nog niet de toegevoegde waarde van een goede online propositie en ze hebben vaak geen prioriteit bij zaken als online vindbaarheid. Dit terwijl de patiënt steeds veeleisender wordt. Het overtuigen van zorgondernemers met betrekking tot de toegevoegde waarde van een goede website, goede patiëntvoorlichting en goede online communicatie is voorlopig nog een grote uitdaging!

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

Succesvolle zakenvrouwen zijn buitengewoon inspirerend. Bekende namen als Sylvia Toth of Annemarie van Gaal die alles zelf hebben opgebouwd, op eigen kracht en met eigen vermogen. Over twintig of dertig jaar hoop ik in datzelfde lijstje te staan. 

Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?

Sprout is een tof blad en heeft leuke events. Netwerken met medeondernemers is ontzettend prettig. Ik heb veel mensen met wie ik kan sparren, maar het is heel fijn om af en toe om hulp te vragen of informatie uit te wisselen met andere ondernemers over zaken als personeel, belastingrompslomp of kantoorruimte. 

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Zoek een goede businesscoach! Ik heb vanaf het begin van mijn onderneming het geluk dat zeer ervaren ondernemers betrokken zijn bij mijn bedrijf én bij mijn persoonlijke ontwikkeling. Soms zit je vast in de dagelijkse gang van zaken waardoor je visie of kansen mist. Zo'n coach zegt je de waarheid en brengt jou én je onderneming verder. 

7. Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

Blijf komen naar de kennis- en netwerkevenementen en input geven voor het magazine, altijd leuk en vol inspiratie! Als je mogelijkheden voor samenwerking ziet, neem dan vooral contact met mij op!

Martine is Sprout Member, jij ook?

Marine is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Sprout Members zijn beter vindbaar dankzij het seo-vriendelijke profiel op de website, kunnen kosteloos een memberadvertentie plaatsen onder de 150.000 unieke maandelijkse bezoekers van Sprout.nl, krijgen nieuwe inzichten met Sprout Magazine (digitaal en fysiek op de deurmat) én toegang tot maandelijkse kennis- en netwerkevenementen. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!

Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar members@sprout.nl.

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.