Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even voorstellen: Mike Slaats (Qlickonline)

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week Mike Slaats van Qlickonline: 'Betrek mensen bij de groei van je bedrijf.'

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

Ik ben Mike Slaats, 28 jaar en mijn bedrijf heet Qlickonline (update 6/2/2017: Vindy). Wij helpen bedrijven groeien met online marketing: van social advertising tot zoekmachineoptimalisatie en e-mail marketing. Onze visie is dat iedere website, markt en doelstelling uniek is. De daarbij behorende marketingstrategie dus ook! Dat doen wij zoveel mogelijk in samenwerking met de klant. De klant kent haar markt als geen ander, wij zorgen ervoor dat we de doelgroep bereiken met het juiste kanaal. Ons motto is daarom ook niet voor niets: samen online groeien.

Vanuit ons kantoor in hartje Eindhoven zijn we werkzaam voor klanten uit heel Nederland, België en de VS. Het leuke aan ons ‘vak’ is dat we iedere dag weer bijleren binnen diverse branches. Van een autogarage tot een marktleider in retail: allemaal brengen ze iets bijzonders met zich mee en dat proberen wij te vertalen naar een succesvolle campagne voor meer leads of branding.

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

Op mijn 15e begon ik met ondernemen vanuit de schuur in mijn ouderlijk huis. Ik raakte gefascineerd van de snelle opkomst van internet en startte een drukkerij voor t-shirts met hippe prints die je online kon bestellen. Ik bouwde zelf de website, verzorgde zelf de marketing en door de eerste investering van mijn vader kocht ik een printer, plotter en drukpers. Ik probeerde mijn webshop zo hoog mogelijk in Google te krijgen. Dat lukte vrij aardig en al snel leverde ik aan particulieren in heel Nederland. Het groeiende aantal verkopen was voor mij een bevestiging dat ik op de goede weg zat, elke order gaf weer een kick. Niet zozeer voor de omzet, maar omdat mijn idee ‘werkte’. Dat zette de basis voor een ‘vrij’ en ‘creatief’ ondernemen zonder angst. Daar ben ik mijn ouders nog steeds dankbaar voor.

Daarna volgde diverse internetconcepten, waarvan het gros niet het succes had wat ik hoopte. Van elk project leerde ik wat nieuws, daarom ben ik nooit bang geweest om te blijven investeren in een ‘idee’. Op mijn 25ste besloot ik andere bedrijven te gaan helpen met hun online positionering. Met mijn kennis en ervaring op het gebied van SEO kon ik bijdragen aan beter vindbare websites. Ik herkende het gevoel van toen ik 15 was: dit gaf me wederom een kick! Die ‘kick’ heb ik nodig. Daar sta ik voor op in de ochtend. Het klopt wat ze zeggen: ‘doe wat je leuk vindt’. Ik heb het geluk dat ik dit op mijn 28ste al ontdekt heb.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

Om te blijven ontwikkelen in zowel je dienst als je team. Iedere maandagochtend zitten we bij elkaar en bespreken we de campagnes van die week. Iedere week blijkt dat we kunnen optimaliseren, ook intern. Ik vind het belangrijk dat iedereen hieraan bij kan dragen. We zijn nu nog een klein team, maar willen de komende jaren flink groeien. Het wordt een grote uitdaging om de juiste mensen op de juiste plaatsen te krijgen. Ondernemen is net als voetbal: zodra je denkt dat de wedstrijd al gespeeld is, verzaak je, en verlies je alsnog. Het is de uitdaging om iedereen de volle 90 minuten optimaal te laten spelen op de juiste positie. Dan krijg je een team dat voor prestaties kan gaan.

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

De ‘kick’ van resultaten voor onze klanten is mijn drijfveer. Zodra zij gelukkig zijn, zijn wij dat ook. Inspiratie haal ik veelal uit ondernemers die vanuit het niets een nieuwe ‘beweging’ creëren. Zo volg ik de ontwikkelingen van Uber, Tesla, Google en Apple op de voet. Met name Elon Musk vind ik een bijzondere man die met ‘zijn’ Tesla de wereld toch wel een beetje op zijn kop zet. Datzelfde geldt voor Uber natuurlijk. Ook in Nederland heb ik een ondernemer die ik met grote interesse volg: Ruben Timmerman. Toen ik begon met mijn internetconcepten volgde ik de start van zijn opleiding- en trainingvergelijker Eduhub (nu Springest) op de voet en dat inspireerde me enorm. Verder lees ik veel boeken. Een boek dat ik iedere ondernemer kan aanraden is ‘Rework‘ van Jason Fried.

Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?

Sprout inspireert me: het heeft zich binnen enkele jaren op de kaart gezet als hét online netwerk voor ondernemers. Ze weten keer op keer unieke artikelen te vergaren van ondernemers met unieke verhalen. Het magazine ligt ook standaard in onze vergaderruimte. Het lidmaatschap van Sprout stelt me in staat om ook online mijn netwerk uit te bouwen. Sinds ik lid ben heb ik al diverse mensen uit de community van Sprout leren kennen. Ik benader graag mensen die me inspireren met hun product, dienst of visie. Dat gebeurt veelal via Sprout.

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Sta altijd stil bij je ‘drijfveer’ om te ondernemen. Waar doe je het voor? Vertaal die visie naar je producten en diensten. Betrek mensen bij de groei van je bedrijf en probeer niet alles alleen te doen. Ikzelf heb ondervonden dat ik ben gaan groeien door ‘los te laten’ en mensen, met name mijn team, openlijk te betrekken bij alle facetten van het bedrijf. Je kan niet alles zelf, je hebt immers geen ‘S’ op je borst.

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

Sprout members zijn in mijn ogen creatieve en gepassioneerde mensen. Zoals ik zelf altijd toenadering zoek naar andere ondernemers, sta ik daar natuurlijk ook voor open! Ik vind het altijd leuk om te sparren over ideeën en ben benieuwd naar de visie van anderen. En wie weet kunnen we elkaar dan weer verder helpen, op welk vlak dan ook.  

Mike is Sprout Member, jij ook?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mike is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot tien exclusieve ondernemersevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan! 

Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar [email protected].