Even voorstellen: Sam Rieder (Jaswig)

Jaswig

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Regelmatig stellen we er één aan je voor. In deze aflevering: Sam Rieder (27), samen met een groep reisvrienden medeoprichter van Jaswig. 

Het Belgische Jaswig (Sprout-profiel) ging in 2015 vlammend van start met een Kickstarter-campagne voor de StandUp, een makkelijk in hoogte verstelbaar stabureau. Het twee jaar oude bedrijf mikt dit jaar op een omzet van ongeveer 350.000 euro. 

Na twee jaar werken met één product is het bedrijf uit Gent toe aan een eerste pivot, vertelt Rieder (foto tweede rechts). “We willen hét standing desk-bedrijf van Europa worden. Een bedrijf waar iedereen aan denkt bij sta-oplossingen en actief werken.”

Zijn bedrijf is daarom nu ook bezig om - via een Amerikaanse partner - nieuwe producten naar Europa te brengen. Zoals elektrisch verstelbare bureaus en - voor mensen die langere tijd staan - beweegbare boards en ‘topografische’ matten met hoogteverschillen.

Waarom ben je gaan ondernemen?

“Jaswig ontstond als een idee in een groep van 8 vrienden die veel samen op reis gingen, onder meer naar India en Kirgizië. Behalve dat reizen was er nog iets dat ons bond: ondernemerschap en ideeën pitchen. Daarmee hebben we elkaar jarenlang gebrainwasht en zo lang op elkaar ingepraat dat iedereen ervan overtuigd was dat we tot zoiets in staat waren.

Een aantal ideeën passeerden de revue. Zo hebben we even geprobeerd om auto’s te importeren uit de VS. Daarna hebben we een fietskoerier opgericht, Bubble Post, een bedrijf dat ook in Nederland actief is.

Het idee voor Jaswig ontstond toen één van ons - tijdens haar promotie - last kreeg van haar nek en rug. Na wat online zoekwerk zagen we dat het bestaande aanbod niet ons ding was: lelijk en saai. We wilden een concept dat ook leuk zou zijn, met een eigen verhaal.

Na de eerste reacties wisten we dat ons bedrijf bestaansrecht had

Tijdens de eerste maand van onze Kickstarter-campagne verkochten we voor 75.000 dollar aan bureaus, kregen we internationaal media-aandacht en was er veel interesse van bedrijven die bijvoorbeeld hun thuiswerkers een stabureau wilden geven. Na die enthousiaste reacties wisten we dat ons bedrijf bestaansrecht had.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

“Voor mij persoonlijk is dat altijd sales geweest. Het is soms lastig om uit een gecontroleerde omgeving te breken. Ik maak keuzes graag zo goed mogelijk, maar je kan als ondernemer ook weer niet te veel controle hebben. Je moet simpelweg naar buiten en sales doen, ook voordat alles perfect is.

In het begin gingen we hierdoor soms iets te traag. Mijn les: discussieer niet te lang, maar bepaal een kader en spreek af dat je die visie op de langere termijn probeert uit te bouwen.

We hebben iemand van buiten ingehuurd die ons uitdaagt op salesgebied. Met vragen zoals ‘Bellen jullie veel?’, ‘Bezoeken jullie genoeg beurzen?’ en ‘Organiseren jullie genoeg pop-ups en events?”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

Patagonia en het verhaal van diens oprichter Yvon Chouinard. Die runt inmiddels een groot bedrijf, maar is altijd down to earth gebleven. En hij heeft een aantal waarden door en door in het bedrijf verweven. Dat hij daar decennia lang in slaagt vind ik heel knap.

Use business as a force for good

Ook inspirerend vind ik Doug Tompkins, oprichter van North Face, die veel aan natuurbescherming deed en land kocht om er natuurgebieden van te maken. Dat is de B Corp-gedachte: use business as a force for good.”

Met Jaswig steken we veel tijd in goede materialen en producenten. Het is ook intrinsiek aan ons product: het meubel is goed voor je gezondheid. We zijn ook in contact B Corp. En we zijn lid van 1% For The Planet, waarbij we 1 procent van de omzet aan goede doelen-organisaties geven.”

Lees ook: Weg met de BV, leve de B Corp

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

“Treed naar buiten en praat met zoveel mogelijk met mensen. Het is zó belangrijk om je sales-plan te toetsen. 

We worden als startup met soms betutteld

We worden als startup soms betutteld. Startups zijn een hype, met incubators en grote bedrijven die willen samenwerken. Het wordt zo belangrijk geacht, ook voor de economie, dat het kritische soms een beetje wegvalt. En waardoor het soms iets té makkelijk is om ergens binnen te komen als ondernemer.

Maar als het puntje bij paaltje komt en je moet verkopen, gaat het mis en loop je tegen een muur. Uiteindelijk moeten mensen het niet alleen tof’ vinden, maar ook willen kopen. Dus probeer die kritische noot los te weken. Dat kun je alleen maar doen door naar buiten gaan. Anders krijg je een buikgevoel dat niet overeenkomt met de realiteit.”

Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?

“Sprout heb ik via via leren kennen bij het doorspitten van toffe platformen, ook als onderdeel van onze internationaliseringsstrategie. Op Sprout.nl bracht ik veel tijd door. Na het zien van het netwerk en nadat ik voor het eerst contact had met jullie was ik overtuigd.”

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“Het zou gaaf zijn als we leuke test cases kunnen opzetten bij mensen die geïnteresseerd zijn in dynamischer en interactiever elkaar te werken.”


Sam is Partner van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Kijk hier voor meer info over het Sprout partnership.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl