Even voorstellen: Sebastiaan Kors (Great Roads)

Sebastiaan Kors

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. In deze aflevering: Sebastiaan Kors (45) verkocht zijn bedrijf, maar kon het ondernemen toch niet laten.

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

“Ik ben Sebastiaan Kors (Sprout-profiel), eigenaar Great Roads. Met dat bedrijf help ik ondernemers met hun groeistrategie, zoals op het gebied van klanttevredenheid, growth hacking en sales-management. Daarnaast help ik startups als coach en investeerder.”

“Ik ben geen consultant die aan de zijlijn staat, maar een doener. Je kan tegen iemand wel zeggen dat hij meer leadconversie kan halen uit zijn website, maar wat doe je dan vervolgens? Dat is het ondernemerschap in mij.”

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

"In 2009 startte ik samen met een compagnon het cybersecurity-bedrijf WeSecure, voor het beveiligen van netwerken en het buitenhouden van hackers. Ik had op dat moment een goede baan met een leidinggevende functie. Maar ik wilde meer vrijheid en fun. Bij grote bedrijven gaat het vaak niet snel genoeg. Met ondernemen heb je het zelf in de hand, je bent niet afhankelijk van anderen. Als je een idee hebt, dan kun je het zelf gaan doen.”

“Ik heb me toen dik in de schulden gestoken om mijn hypotheek te kunnen betalen. Ik sloot een lening af onder het mom van een uitbouw, maar die is er nooit gekomen: daar heb ik het eerste jaar mijn inkomsten uit betaald. Dat klinkt achteraf misschien stoer, maar het had natuurlijk ook anders kunnen uitpakken.”

“We gingen van start met een zwaar concurrentiebeding. Met een paar bureaus en een oude laptop begonnen we vanaf nul. Wie gaan we vandaag eens bellen? Zelf werden niet gebeld. Dan word je wel creatief.”

“We hebben dat bedrijf In 7 jaar uitgebouwd tot een van de bekendere en gerespecteerde cybersecurity-bedrijven in Nederland. We werden meerdere keren genomineerd voor de FD Gazellen. Er waren 18 mensen in dienst.”

“We hadden altijd wel een exit-strategie en op een bepaald moment kwamen we in de beeld bij grotere bedrijven. Uiteindelijk hadden we het beste gevoel bij de Zweedse speler Coresec, die ons als springplank voor Europa zag. Daar konden we een superdeal mee doen, met een mooie overnamesom."

“Ik werd verantwoordelijk voor de Nederlandse markt en de uitbouw naar de rest van Europa. Maar daarna kwam er een nog grotere vis langs, het Nederlandse SecureLink, dat Coresec overnam. We werden nu volledig geïntegreerd, wat logisch is, maar dat veranderde de plannen die we hadden met de Zweden.”

“Het was voor mij een mooie achtbaan geweest, maar voor mij stopte het karretje - en dan moet je uitstappen. Ik was toe aan een nieuw avontuur. Ik deed het eerst een tijdje rustig aan, maar dat zit niet echt in me.”

“Aangezien ik ondernemen nog steeds heel leuk vond wilde ik mijn kennis en ervaring overdragen. Eigenlijk is mijn rol nu niet zo heel anders, qua business development, marketing en sales. Ik heb nu alleen de ervaring en kan veel efficiënter en vernieuwender te werk gaan.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

“Eentje die je vaker hoort; focus houden. Mijn probleem is dat ik veel dingen leuk vind en veel kansen zie. Die dingen wil je vervolgens in hoog tempo realiseren, maar anderen moeten dat wel bij kunnen houden. Vaak wordt ik teruggefloten door anderen die zeggen: leuk dat je dat wilt, maar er daar is meer tijd voor nodig.”

“Ik vind een bekende uitspraak van F1-coureur Mario Andretti wat dit betreft heel treffend: 'If everything seems under control, you're not going fast enough.’ De uitdaging is om een balans te vinden tussen focus op je lopende zaken en blijven innoveren. Mijn oplossing is om goede afspraken te maken en zoveel mogelijk te meten, geen onderbuikgevoel. Dan weet je snel genoeg of iets werkt of niet en kun je snel innoveren.”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

"Mijn drijfveer is vooral dat ik dingen wil creëren. Dat ik achterom kijk, en me realiseer dat ik gister een leuk idee had. En dat ik morgen zie ik dat een dienst wordt afgenomen door een klant die daar op zijn beurt waarde mee creëert."

"Qua boeken heb ik twee belangrijke inspiratiebronnen. Mijn handboek is The Startups Owner Manual, van Steve Blank. Als ik me tijdens het ondernemen nog strakker aan had gehouden aan deze principes waren we nog sneller gegaan en hadden we minder fouten gemaakt. Dit boek is overigens niet alleen essentieel voor startups, ook corporates zouden het moeten omarmen.”

"Ook een gaaf boek is From Selling to Co-Creating, van Régis Lemmens. Dat boek spoort je aan om samen met klanten naar een probleem te kijken, en je product hierop af te stemmen."

Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?

"Enerzijds vind ik de artikelen lekker leesbaar. Kort en krachtig inspiratie opdoen. De andere kant is het netwerk van Sprout, dat vind ik super interessant. Dat sluit aan bij het type ondernemers waar ik graag mee samenwerk. Ik ben tot nu toe geen beter netwerk tegengekomen, qua profielen.”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

“Blijf risico nemen en ga niet te veel in je comfortzone zitten. Verder vind ik het Get out of the building-principe belangrijk: praat met klanten over wat er beter kan. Probeer hem of haar goed te begrijpen en probeer er fans van te maken. Neem niet genoegen door te voldoen aan de verwachtingen, ga echt voor de wow-factor.”

“Wees ook creatief met groeicampagnes. Trek het hele scenario van beschikbare middelen naar je toe, van digital growth hacking tot events. Meet wat wel en niet werkt en experimenteer daarmee.”

“Tot slot, ga vooral geen dingen doen die niet bij een ondernemen horen en waar anderen beter in zijn. Voor mezelf was dat vooral administratie."

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“Als ze een beetje hun ogen en oren open kunnen houden, en ondernemers signaleren die een boost kunnen gebruiken, dan houd ik me aanbevolen. En als ze een neefje hebben die op zolder iets gebouwd heeft waardoor hackers werkloos worden, dan mogen ze me ook bellen.”


Sebastiaan is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot exclusieve kennis- en netwerkevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl