Hoe Nicole Hoefsmit een ode brengt aan Napoleon

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week Nicole Hoefsmit van BREIZH; 'Wees duidelijk in wat je doet; je elevator pitch moet begrijpelijk zijn voor een kind van zeven.'

Wie ben je en wat doet jouw bedrijf?

"Mijn naam is Nicole Hoefsmit en ik ben oprichtster van BREIZH - The Iconic Stripe, een modemerk dat zich uitsluitend richt op de klassieke ‘Bretonse’ streep. In de afgelopen jaren heb ik in de mode gezien dat veel merken de Bretonse streep 'erbij' doen als de mode daarom vraagt. Met BREIZH - The Iconic Stripe concentreer ik mij er volledig op."

De 21 strepen op de trui zijn een ode aan Napoleon en zijn 21 heldhaftige overwinningen. 

"Wat niet veel mensen weten, is dat de Bretonse streep een prachtige historie heeft die al twee eeuwen teruggrijpt. De Bretonse streep komt uit het Franse Bretagne, waar de plaatselijke bevolking garen spon en shirts produceerde voor de Franse marine. De 21 strepen op de trui zijn een ode aan Napoleon en zijn 21 heldhaftige overwinningen."

"Het patroon van strepen op de shirts zorgde ervoor dat matrozen en gewone vissers op zee sneller gevonden worden als ze overboord sloegen. Vorige eeuw heeft Coco Chanel de streep in de mode geïntroduceerd en sindsdien is het een iconisch onderdeel in de mode geworden."

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

"Ik kom uit een ondernemersfamilie, het ondernemerschap en hard werken, zit dus in mijn genen.  Ik wil altijd net een stapje verder te gaan dan de rest. De nieuwsgierigheid naar beter, mooier en anders is wat mij drijft."

"Ik heb in de afgelopen twintig jaar bij verschillende modebedrijven gewerkt in uiteenlopende functies. Zo heb ik aan de wieg gestaan van het modemerk Anna Scott. Hoewel ik daar  te maken had met bijna alle aspecten van het merk, was ik niet de eindverantwoordelijke voor het bedrijf."

"Met BREIZH wilde ik het helemaal zelf doen. Vanaf niets een nieuw merk in de markt zetten. Met alles, echt alles, wat daarbij komt kijken, van ontwerp, marketing, inkoop en verkoop, tot logistiek en financiën. In oktober 2015 ben ik na een jaar voorbereiding online gegaan. De start was succesvol maar het is nog steeds spannend om alles helemaal zelfstandig doen."

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

"Ondernemen in de modebranche is op het moment een uitdaging op zich; de branche heeft moeite het hoofd boven water te houden. Ik ga strategisch met die uitdaging om en heb daarom expliciet voor een nichemarkt gekozen. Ik doe alleen maar de Bretonse streep. Niets meer en niets minder. Als iemand de Bretonse streep zoekt, dan moet BREIZH, 'The iconic stripe', het eerste zijn wat in zijn hoofd opkomt. Dat is mijn doel maar daar zit ook gelijk de grote uitdaging in."

Als iemand de Bretonse streep zoekt, dan moet BREIZH, het eerste zijn wat in zijn hoofd opkomt

"Het klinkt natuurlijk makkelijk, een strategische keuze maken voor een nichemarkt, maar daar zitten consequenties aan voor de wijze waarop het merk moet worden opgebouwd en de marketing- en salesstrategie. Ik geloof niet in het hebben van alleen fysieke winkels, maar ook niet in alleen online. Daarom richt ik me op marketing en verkoop via verschillende kanalen. Maar over het vinden van de juiste balans daarin, breek ik nog weleens mijn hoofd."

"Natuurlijk kom ik ook de normale ondernemersuitdagingen tegen. Het verkrijgen van financiering bij de bank lukt tegenwoordig niet alleen meer op basis van slechts een goed idee en aantoonbare ervaring, dus daar zoek ik alternatieven voor. Als relatief klein bedrijf heb ik nog geen riante onderhandelingspositie ten opzichte van producenten. Dit vereist een groot aanpassingsvermogen, en ik leer elke dag van elke uitdagingen die ik tegenkom."

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

"Ik sta nooit stil en wil blijven vernieuwen. Ik ben positief ingesteld en hou van positiviteit om mij heen. Het kan best eens tegenzitten, maar dan haal ik twee keer diep adem, zet ik de schouders eronder en kies ik een andere aanpak. Ik zeg ook wel tegen mezelf; als het makkelijk was zou iedereen het wel doen. Daar hou ik me vaak aan vast als het even tegen zit."

"Uiteraard is succes, hoe klein ook, eveneens een belangrijke drijfveer. Als ik bijvoorbeeld zie dat ik nu al terugkerende klanten heb, dan geeft dat heel veel energie. Een lichtend voorbeeld voor mij is Richard Branson. Hij is succesvol geworden zonder enig familiekapitaal en als echte ondernemer komen bovendrijven."

Ik zeg ook wel tegen mezelf; als het makkelijk was zou iedereen het wel doen

Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?

"Ik ben al jaren lid van Sprout en lees de online artikelen met plezier en leer er ook van. Het is mijn favoriete blad, omdat het vol staat met passie en ondernemerschap. De nieuwe verhalen, ideeën en het netwerk zijn een mooi platform om elkaar te leren kennen."

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

"Wees duidelijk in wat je doet. Hou het helder. Een kind van zeven jaar oud moet uit jouw elevator pitch begrijpen wat je bedrijf doet. Houd focus. Natuurlijk mag je een andere koers gaan varen, maar kies dan echt voor die koers. Ik zie bij veel merken dat ze niet durven kiezen, waardoor de merkbeleving vaag blijft."

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

Ik leer graag van anderen en sta open voor ideeën. Op dit moment ben ik vooral benieuwd naar ervaringen van ondernemers die grotere stappen hebben gemaakt. Daarnaast blijft financiering een belangrijk doorlopend thema. Momenteel ben ik bezig met mijn eigen crowdfunding-campagne. Ik zit al op 62% en ik moet en zal de 100% halen. Dus iedereen die ziet dat z’n geld op de bank niets doet, ofwel bijna geld kost, kan een Nederlandse ondernemer verder helpen tegen een rendement van 6%. Je kan de actie vinden op onze site.


Nicole is Sprout Member, jij ook?

Nicole is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot tien exclusieve ondernemersevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!