'Ik heb een hekel aan gebakken lucht'

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week Floris van Woudenberg, mede-oprichter van Studio Fonkel. 'Wij helpen bedrijven met hun positionering door een helder verhaal te ontwikkelen voor de doelgroep.'

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

Mijn naam is Floris van Woudenberg en ik ben mede-oprichter van Studio Fonkel, een web- en communicatiebureau. Onze pay-off is ‘Gewone jongens die mooie dingen maken’ en dat is in de kern ook wat we doen. Gewone jongens omdat we als professionals niet hoog van de toren blazen en al helemaal een hekel aan gebakken lucht hebben. Mooie dingen omdat bij ons esthetiek en techniek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We helpen organisaties bij hun positionering door vanuit de identiteit en waarde propositie van het bedrijf een helder verhaal te ontwikkelen voor de doelgroep. Vervolgens werken we dat uit in een website, magazine of huisstijl.

Wanneer ben je gaan ondernemen?

Ik ben in 2007 voor mezelf begonnen, eerst als eenpitter die websites bouwde voor kleine MKB-bedrijven. In 2011 ben ik mijn huidige compagnon tegengekomen, grafisch ontwerper Michiel Kokee. Samen zijn we gestart met Studio Fonkel. Er bleek persoonlijk en professioneel een hele goede match, wat voor ons reden was om samen verder te gaan. Hoewel hij een compleet andere persoonlijkheid heeft, werken we bijzonder goed samen. Of misschien moet ik zeggen: Dankzij zijn tegengestelde persoonlijkheid. Onze gemeenschappelijke factor is dat we beiden vrijdenkers zijn. We geven mensen graag een kans waar andere bedrijven wellicht eerder voor een ‘veilige’ optie gaan.

De afgelopen jaren hebben we als bedrijf onze propositie uitgebreid van meer uitvoerend (ontwerp en techniek) naar strategisch. Dat is dubbel zo leuk voor mijn drive om ondernemer te zijn. Ik mag me inleven en meedenken met klanten in hun businesscase en hoe we daar vanuit onze expertise waarde aan toe kunnen voegen. Zo ben ben ik niet alleen met mijn eigen business bezig, maar ook heel betrokken bij die van de klant. Dat bevalt erg goed.

Wat zijn je grootste uitdagingen als ondernemer?

Ik denk dat de grootste uitdaging is om te zorgen dat we overal voor betaald krijgen. Soms zit ons enthousiasme ons in de weg, waardoor we meer leveren (zowel kwantitatief als kwalitatief) dan met de klant afgesproken. Mooi voor de klant, wat minder voor ons natuurlijk.

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

Als ik terugkijk op mijn leven tot nu toe, vind ik het bijzonder dat we nu zo’n mooi bedrijf en zulke mooie klanten hebben. Ik wil daar niet achteloos mee omgaan. Een belangrijk deel van onze klanten heeft iets met duurzaamheid of innovatie. Dat overstijgt een commercieel belang en is voor ons vaak een belangrijke motivatie om met klanten in zee te gaan. Ik raak geïnspireerd door ‘kleine’ verhalen van mensen die ergens iets moois van maken. Zo hebben we een klant die zich bezig houdt met zorginnovatie. Wij verzorgen daarvoor o.a. de interface van de operationele tool voor medewerkers en cliënten in de zorg. 

Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?

Ik geloof in kennisdeling en elkaar daardoor inspireren. Sprout combineert een goede presentatie, toegankelijke content en de Sprout events zijn een aantrekkelijke mix.

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Iets wat ik ook tegen mezelf zeg: Blijf jezelf toetsen op je drijfveren. Te vaak zie ik om me heen, zeker na de afgelopen crisis, dat organisaties meer vanuit opportunisme (zijn gaan) handelen. Ik ben ervan overtuigd dat eigenheid en daar trouw aan blijven één van de belangrijkste voorwaarden is om succesvol te zijn. 

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

We komen graag in contact met goede Drupal developers die op regelmatige basis mee willen draaien tijdens een opdracht. Daarnaast vinden we het leuk om (vrijblijvend) eens om de tafel te gaan zitten met organisaties die op zoek zijn naar hun eigenheid, hun merkkarakter of het zicht daarop verloren zijn.

Floris is Sprout Member, jij ook?

Floris is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Bij Sprout zijn we fan van innovatieve, ambitieuze ondernemers en doen niets liever dan jou helpen groeien. Dat doen we met nieuws, achtergronden, trendverhalen, inspirerende interviews en praktische informatie. Bovendien zijn onze members zijn beter vindbaar dankzij het seo-vriendelijke profiel op de website, kunnen kosteloos een advertentie plaatsen onder de 150.000 maandelijkse bezoekers van de website, ontvangen Sprout Magazine fysiek op de deurmat én krijgen toegang tot maandelijkse kennis- en netwerkevenementen. Voor slechts 99 euro per jaar ben je lid. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!

Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar members@sprout.nl.