'Ondernemende mensen zijn per definitie leuke mensen'

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week Hans Prummel van De Naamafdeling: 'Nieuwe klanten komen niet de lucht vallen, ze moeten je eerst leren kennen.' 

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

Mijn naam is Hans Prummel, oprichter en eigenaar van De Naamafdeling. Al noem ik mijzelf liever naammaker. Want dat is wat ik doe. Namen bedenken waarmee mijn opdrachtgevers naam kunnen maken; merknamen, bedrijfsnamen en productnamen. Zonder logo, want daar zijn al zoveel andere bureaus voor.

Ook ontwikkel ik met De Naamafdeling slogans en pay-offs. We bieden merkenrechtelijk advies, verzorgen  merkregistraties en voeren merknaamonderzoeken en taalkundige checks uit. We werken voor grote en kleinere organisaties. Nationaal en internationaal. 

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

In 2010 - midden in de economische crisis - ging het designbureau waar ik werkte failliet. Bedrijven deden op dat moment heel erg weinig op het gebied van branding, naming en design. Het was de slechtste tijd om een eigen bureau te beginnen, maar ik heb geen seconde getwijfeld. Ik ben eigenlijk altijd al wat te eigenwijs geweest om voor een baas te werken maar had blijkbaar een zetje nodig om de stap naar het ondernemerschap te zetten. 

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

Lage overhead, een grote mate van flexibiliteit en vrijheid.

De Naamafdeling is een netwerkbureau. Ik heb geen personeel, maar werk samen met freelancers en andere bureaus, zoals positionerings en merkenbureaus. Ik noem mezelf geen ZZP-er maar een BZP-er, een bureau zonder personeel. Het is voor mij en mijn projecten een perfecte formule. Lage overhead, een grote mate van flexibiliteit en vrijheid. Deze constructie brengt wel een mogelijke valkuil met zich mee: het vinden van de juiste balans zoals zaken uitbesteden of zelf doen.

Omdat De Naamafdeling op projectbasis werk en bedrijven niet elk maand een nieuwe naam nodig hebben, ligt de grootste uitdaging er ook in om voortdurend nieuwe opdrachten te ‘scoren’.

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

Ik geniet van iets nieuws creëren, mooie dingen maken, spelen met taal, nieuwe woorden bedenken en woordgrappen maken. Het verveelt mij nooit dat kan lijden tot tot irritatie in mijn omgeving. De inspiratie ligt op straat. Andere ondernemers inspireren mij ook. Ondernemende mensen zijn per definitie leuke mensen. Ze geven mij energie. 

Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?

Ik ben erg blij dat er ook nog een blad is. Ik vind de combinatie online en offline perfect. 

Ondernemen bestaat voor mij uit werken en netwerken. De events van Sprout vind ik daarom het leukst. De dagelijkse nieuwsbrief is erg fijn om mijn honger aan nieuwtjes te stillen. Ik ben erg blij dat er ook nog een blad is. Ik vind de combinatie online en offline perfect. 

Toen ik nog bij Globrands werkte ben ik overigens betrokken geweest bij de ontwikkeling van de naam Sprout (destijds een initiatief van VNU Business Publications. Nu ben ik zelf Sprout member en help ik andere members met hun bedrijfsnaam. Het kan leuk lopen. 

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Ik kom wel eens ondernemers tegen die klagen over een gebrek aan werk. Het blijkt dan dat ze er helemaal niet op uit gaan, maar verwachten dat opdrachten komen aanwaaien. Ontmoet mensen. Doe dingen. Nieuwe klanten komen niet de lucht vallen, ze moeten je eerst (leren) kennen. 

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

Ik ben op zoek naar grotere (innovatieve) organisaties die geregeld nieuwe producten of diensten lanceren. Vaak wordt naamgeving er even bijgedaan. Net als een goede financiele afdeling kan geen organisatie zonder een goed (tijdelijke) Naamafdeling

Hans is Sprout Member, jij ook?

Hans is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Bij Sprout zijn we fan van innovatieve, ambitieuze ondernemers en doen niets liever dan jou helpen groeien. Dat doen we met nieuws, achtergronden, trendverhalen, inspirerende interviews en praktische informatie. Bovendien zijn onze members zijn beter vindbaar dankzij het seo-vriendelijke profiel op de website, kunnen kosteloos een advertentie plaatsen onder de 150.000 maandelijkse bezoekers van de website, ontvangen Sprout Magazine fysiek op de deurmat én krijgen toegang tot maandelijkse kennis- en netwerkevenementen. Voor slechts 99 euro per jaar ben je lid. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!

Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar members@sprout.nl.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!