Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljoenen voor Amsterdamse klimaatondernemers; Kamp wil af van kolen

Ondernemersnieuws vandaag: Groeigeld voor Amsterdamse klimaatbedrijven, social media zijn overal en Kamp wil van kolencentrales af. 

1. Amsterdams klimaatfonds mikt op mkb

Het Amsterdams Klimaat & Energiefonds steekt 45 miljoen euro in lokale projecten voor schone energie. Vooral het mkb komt in aanmerking. “Het fonds moet een bepaald rendement opleveren, zowel maatschappelijk als financieel”, zegt de Amsterdamse wethouder Klimaat en Energie Maarten van Poelgeest. Het klimaatfonds is donderdag officieel gelanceerd. “Uiteindelijk moet het zichzelf terugverdienen.” Het fonds komt voort uit het bredere Amsterdams Investeringsfonds, dat in 2009 het licht zag om een goede bestemming te vinden voor het geld dat de verkoop van Nuon-aandelen de gemeente had opgeleverd.  

 – Gratis naar het Challenger 50 Pitch Event, op 8 oktober op Schiphol? Meld je nu aan, nog een paar stoelen vrij!  De relatiecode is: 

CH50RC08. Bekijk hier het programma! – 

2. ‘Nog eens 500 banen weg bij Holland Casino’

Als de vakbonden de voorstellen van Holland Casino om de arbeidsvoorwaarden te versoberen niet accepteren, moeten bij het staatsgokbedrijf 500 banen extra verdwijnen. Dit zou interim-topman Willem-Jan van den Dijssel van Holland Casino volgens de vakbonden vanmorgen hebben gezegd tijdens het cao-overleg in een hotel in Hoog Soeren. Het banenverlies zou komen bovenop de eind vorig jaar aangekondigde ontslagen.

3. zeven op de tien mensen doen aan social media

In 2012 waren zeven op de tien Nederlandse internetgebruikers van 12 jaar en ouder actief op sociale media. Vooral sociale netwerken zoals Facebook en Twitter zijn populair. Bijna alle jongeren zijn hierop te vinden. Vrijwel nergens in de Europese Unie is het aandeel gebruikers van sociale media zo groot als in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

4. Overname NYSE Euronext stap dichterbij

De overname van NYSE Euronext door energiebeurs IntercontinentalExchange (ICE) is een stap dichterbij. Het college van toezichthouders van Euronext is akkoord met de voorgenomen overname. ICE en NYSE Euronext moeten nu alleen nog wachten op goedkeuring van de toezichthouders. Verder moeten de ministers van Financiën van de verschillende landen waar Euronext actief is een verklaring van geen bezwaar afgeven. ICE wil NYSE Euronext voor $8,2 miljard dollar overnemen. De overname werd eind vorig jaar aangekondigd. Het is ICE vooral te doen om de New York Stock Exchange (NYSE) en de derivatenbeurs NYSE Liffe in Londen.

5. Minister maakt zich hard voor sluiten kolencentrales

Henk Kamp, minister van Economische Zaken, zoekt andere wegen om de vijf oude, vervuilende kolencentrales toch te kunnen sluiten. De minister gaat met de Europese Commissie kijken hoe er toch een sluiting gerealiseerd kan worden. De nadruk op het maatschappelijk belang zou een doorslaggevende factor kunnen zijn. Verdere mogelijkheden zijn fiscale maatregelen of een wettelijke sluiting. Vorige week wierp de ACM (Autoriteit Consument & Markt) een barrière op voor de sluiting van vijf oude kolencentrales die was afgesproken in het Energieakkoord. De ACM wees op regelgeving omtrent concurrentiebeperking. Het beperken van concurrentie zou leiden tot kartelvorming.

6. SuperTrash wint van Blokker

Winkelketen Blokker heeft met het op de Nederlandse markt brengen van een oranje jurk ter gelegenheid van het EK voetbal in 2012 inbreuk gemaakt op het auteursrecht van SuperTrash. Dat heeft de rechtbank in Den Haag deze week beslist. SuperTrash ontwierp de oranje Bavaria-jurk ‘DutchyDress’, dat rond het WK voetbal in 2010 was te krijgen bij de aankoop van bier of via de website van de brouwer. Na een grondige bestudering van beide jurken is de rechtbank tot de conclusie gekomen dat de Blokker-jurk zodanig lijkt op de DutchyDress dat sprake is van schending van de intellectuele eigendomsrechten van SuperTrash.

7. En dan dit: Albert Heijn blijft dure jongen

Albert Heijn (AH) is er met zijn recente prijsverlagingen niet in geslaagd om zijn dure imago van zich af te schudden. Dat concludeert MarketResponse in een donderdag verschenen onderzoek. Volgens het onderzoeksbureau ervaart 47 procent van de consumenten Albert Heijn nog altijd als duurste supermarkt op het gebied van A-merken. Een derde is van mening dat Jumbo het goedkoopst is, gevolgd door Dirk van de Broek, met 17 procent. Als het gaat om het aanbod van huismerkproducten zijn Lidl (44 procent) en Aldi (27 procent) volgens de consument het goedkoopst. Ook hier wordt AH, met 43 procent, het vaakst als duur genoemd. De prijs is voor veel consumenten de belangrijkste reden om bij een bepaalde supermarkt boodschappen te doen. Maar klanten van AH vinden volgens de onderzoekers het assortiment en de ligging van de winkel het belangrijkst.

 

Tot zover de Sprout update van 4 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief