Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mr Parker of WeParc: welke startup parkeert beter?

Hoe hou je ondernemers die met een vergelijkbaar product of dienst met elkaar knokken om dezelfde markt uit elkaar? Sprout zet in Face off concurrenten tegenover elkaar om uit te maken wat de verschillen zijn in business model, strategie en succes. Dit keer staan parkeerstartups Mr Parker en WeParc in de ring.

Toeval bestaat niet. Decennialang kon Amsterdam er prima mee leven om zelf zijn auto te parkeren, maar dit jaar doken ineens twee startups op hetzelfde idee: een parkeerdienst. In de VS en bij de betere feestjes is valet parking gemeengoed, maar WeParc en Mr Parker maken het aantrekkelijk voor iedereen die 020 bezoekt. Wat zijn de verschillen?

Mr Parker: zoeken op de gracht

Mr Parker is opgericht door Mark van Wezel en Jason Abeln. De vader van die laatste heeft een bedrijf op de Herengracht, daar zag het duo hoe bezoekers soms tot wel 45 minuten kwijt waren aan het zoeken van een parkeerplek. Het tweetal begon met valet parking voor een aantal bedrijven op de Herengracht. Totdat iemand opmerkte dat het concept nog veel verder opgeschaald zou kunnen worden. Daarmee was een nieuw bedrijf geboren.

Gebruikers maken een account aan en boeken via de (mobiele) website van Mr Parker een valet, die binnen 30 minuten op de gewenste plek staat. Die parkeert je auto in een beveiligde parkeergarage of parkeerterrein met toezicht. Mr Parker ging in november na een testdrive van een halfjaar live en heeft al diverse kantoren en hotel The Dylan als klant.

WeParc: interactief bureau als oprichter

WeParc is ontstaan uit de frustratie van twee oprichters: Tim Wanders en Iskander Feltmann wonen beiden in het centrum van Amsterdam, waar zijzelf ondanks hun vergunning nauwelijks plek kunnen vinden en bezoek kapitalen kwijt is. Terwijl even verderop parkeergarages halfleeg staan. Als derde oprichter stapte Stoneroos in, het bedrijf in interactieve tv-apps waar Feltman voorheen werkte. Stoneroos zorgde voor de technische ondersteuning en de app, waarmee je aan WeParc doorgeeft waar en wanneer je opgehaald wilt worden. 

Bij aankomst neemt een valet de auto in ontvangst, parkeert hem in een beveiligde ‘partnergarage’. Zodra je je auto weer nodig hebt, vraag je hem weer aan in de app.

Verdienmodel

Gebruikers van WeParc betalen 35 euro voor de eerste dag en 20 euro voor elke dag daarna. Een maandabonnement voor vijf dagen per week kost vanaf 450 euro, maatwerk is mogelijk. 

De dagprijs bij Mr Parker is 39,95 euro als je minimaal 2 uur van tevoren reserveert. Wie meer flexibiliteit wil en later boekt, betaalt de last-minuteprijs van 49,95 euro. Daar staat tegenover dat Mr Parker je auto belooft altijd binnen 30 minuten voor te kunnen rijden. Elke dag extra kost 20 euro.

Doelgroep

Hoewel iedereen de dienst al kan gebruiken, werft Mr Parker om snel op te kunnen schalen eerst bedrijven in het centrum van Amsterdam. “Voordat Jason en ik Mr. Parker lanceerden hebben wij een half jaar een testmodule gedraaid. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat kantoren en hotels het een hele fijne service vinden om aan te bieden aan hun klanten die voor korte tijd een parkeeroplossing zoeken. Kortom de kantoren waar wij nu mee samenwerken, verkopen de dienst voor ons,” zegt medeoprichter Mark van Wezel.

WeParc heeft pilots gedraaid met corporate klanten en spreekt met prospects die voor hun werknemers, bezoekers of een event parkeergemak zoeken. Naast zakelijke abonnementen hanteert het ook een B2B2C model voor de toeristenindustrie: hotels en aanbieders van Airbnb-appartementen kunnen via WeParc een valetservice aanbieden. De site is al in het Engels, Frans en Duits beschikbaar.

Marktbenadering

Van Wezel: “Wij hebben gekozen voor een gefaseerde marketingcampagne met allereerst media-aandacht en socialmediapromotie. Dat is goed gelukt, met aandacht van onder meer BNR, AT5, Metro, Sprout, Parool. Wij gaan nog werken met flyers en we hebben nog andere marketingideeën voor de toekomst. Door het gefaseerd te doen kunnen wij zien welke vorm van marketing het meeste nieuwe klanten oplevert. Dit geeft ons dan de marketingblauwdruk voor volgende steden.”

Iskander Feltmann: “Toeristen zoeken we rechtstreeks op, we gebruiken hier online marketing voor zoals Google ads. Overigens zien we ook veel return op ‘ouderwetse’ offline marketing, die gebruiken we vooral om de niet-toerist kennis te laten maken met WeParc. Veel van onze Nederlandse klanten zijn returning customers, en ‘word-of-mouth’ werkt voor een groot deel mee aan onze maandelijkse groei. De corporate markt benaderen we via 1-op-1 sales. Dat werkt voor ons het best.”

Ambitie

Mr Parker parkeerde in de eerste weken 20 auto’s per week en wil snel uitbreiden naar andere steden. “Wij willen eerst 100 à 150 auto’s per week parkeren in Amsterdam, dat hopen we binnen een jaar te kunnen bereiken. Daarna willen wij uitbreiden naar andere steden in Nederland zoals Rotterdam en Den Haag. Hierna ga je al snel denken aan de grote steden in België, Duitsland en Frankrijk.”

WeParc heeft sinds juli honderden transacties achter de rug en ziet Rotterdam, Utrecht en Den Haag als next steps, daarna kijkt het mogelijk naar de Europese steden met de grootste parkeerproblemen, onder andere Brussel, Parijs en Zürich. “Maar voor nu is onze thuismarkt groot genoeg. Te snel uitbreiden brengt ook gevaren met zich mee, je verliest dan de focus op je oorspronkelijke markt. Dat willen we voorkomen.”

Funding

WeParc: “Stoneroos heeft de app en de techniek ontwikkeld dus dat konden we zonder funding voor elkaar krijgen. De beginperiode is gefinancierd vanuit eigen middelen omdat we bewust eerst op eigen kracht wilden groeien. Inmiddels hebben we genoeg data en expertise opgebouwd om een eventuele volgende stap te gaan maken voor wat betreft de financiering.”

Mr Parker: “Wij hebben een investering ontvangen. Het exacte bedrag vermelden we niet, maar we hebben nu nog een groot budget over voor een gefaseerde
marketingcampagne en de ontwikkeling van de app indien nodig.”

Verschillen

Het grootste verschil tussen beide parkeerders lijkt op het eerste oog de app van WeParc.

Volgens Mr Parker echter voldoet een (mobiele) website prima aan de wensen van gebruikers. Van Wezel: “Ons marktonderzoek heeft aangetoond dat het vooral de kantoren, hotels en restaurants zijn die inboeken voor hun klanten. Voor hen is het makkelijker op een website parkeerdiensten in te plannen dan op een mobiel. Een app heeft voor ons nu geen prioriteit, al zal deze er wel komen.”

WeParc heeft een app voor gebruikers én een voor zijn chauffeurs. Feltmann: “Onze software stelt ons in staat volledig automatisch combinaties te maken tussen vraag en aanbod. De aanvragen komen binnen in ons dashboard, dat de optimale match inplant. Dit maakt WeParc schaalbaar en verhoogt de transparantie en vertrouwen tussen de consument en de chauffeur. Zo krijgt de consument bijvoorbeeld de foto van de chauffeur te zien, en hebben beide een unieke code die ze bij de overdracht moeten kunnen overleggen.”

Mr Parker beperkt zich tot het centrum en laat de Zuidas voor wat ie is. “In onze ogen ligt het grootste parkeerprobleem in het centrum, met een vraag die veel groter is dan het aanbod. Bovendien garanderen wij een snelle service die alleen is waar te maken in een beperkt verzorgingsgebied.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

WeParc is beschikbaar in heel Amsterdam en Schiphol. “Wij geloven dat, om een verschil te maken, je in een stad een ruime dekking dient te hebben waar consumenten te allen tijde gebruik van kunnen maken, in plaats van een selectief gebied.”

Feltmann beweert over een pool van 100 chauffeurs te beschikken. “We zijn goed in staat om te kunnen gaan met piekmomenten, een essentieel gegeven wanneer je je bevindt in de logistieke sector.” Daar stelt Van Wezel van Mr Parker tegenover dat het een flink bestand aan potentiële chauffeurs heeft opgebouwd: “Wij zijn ten allen tijde voorbereid op piekmomenten.”