Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Snel groeien en groener worden, kan dat?

Het was vijf jaar geleden dat Henk Strootman via een psycholoog ontdekte dat hij te veel in zijn bedrijf werkte en te weinig aan. De laatste vier jaar groeide de Strootman Group met 400 procent en wist het zich tegelijkertijd als een duurzame speler te profileren. 

De Strootman Group levert zoetwaren aan non-food retailers als Action en Xenos. Eerst vooral in Nederland, maar sinds enkele jaren ook in een groot aantal winkelketens in verre buitenlanden. Producenten zoals Mars, Nestlé en Kraft genereren via Strootman’s wereldwijde netwerk extra omzet. “Ik vond een niche”, zei oprichter Henk Strootman tijdens Groen Succes Live, “en heb die succesvol weten uit te bouwen.”

Bazaar

Strootman is afkomstig uit een kruideniersgezin. Het ondernemen zat hem al op jonge leeftijd in het bloed: in 1981 begon hij een winkel in groenten en fruit in Rotterdam. Een jaar later opende hij een bazaar in de Maasstad, waar hij ook chocolade en zoetwaren verkocht. In zijn zoektocht naar interessante producten groeide Strootmans netwerk van producenten vlot. Sinds 1992 breidt het bedrijf gestaag uit op de locatie in Oudenbosch. In 2009 werd naast het bestaande magazijn een nieuw distributiecentrum geopend, voorzien van de modernste faciliteiten. En ondertussen wist Henk zijn bedrijf op alle fronten te verduurzamen. 

MVO?

Dat verduurzamen begon bij de Rabobank. Henk Strootman herinnert zich een gesprek bij de Rabobank, jaren geleden. “Ze vroegen wat ik aan maatschappelijk verantwoord ondernemen deed. Ik zei: ‘Wat bedoel je?’ Want dan krijg ik toch meteen van die geitenwollensokkengevoelens, waarbij het altijd geld moet kosten. Maar ik was wel geïnteresseerd, want er is bij mij de afgelopen tien jaar meer en meer behoefte ontstaan aan een andere manier van denken. Ik ben gestopt met overleven en ik ben meer – wat ik dan noem – vrij gaan denken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Prestatieladder

Dat proces heeft erin geresulteerd dat Strootman een jaar geleden is begonnen met de implementatie van de mvo-prestatieladder, waarvoor hij binnenkort mvo-gecertificeerd hoopt te zijn. “Ik heb iemand aangenomen die zich er sinds een jaar
fulltime mee bezig houdt en dan gaat het leven in je bedrijf. Zo hebben we in een nieuw magazijn zodanige isolatie toegepast dat we met veel minder koeling toe kunnen. Alle verlichting is bij ons voorzien van bewegingssensoren en met een van
onze belangrijkste leveranciers, Mars, zijn we een project aan het opzetten waarbij hun lege vrachtwagens voor ladingen van ons ingezet kunnen worden. Vooral dat laatste vind ik mooi, want het betekent niet alleen dat het milieu minder wordt belast, maar ook dat we onze relatie met Marsverduurzamen. En vóór alles geldt: eerst moet je investeren, maar op termijn levert het op.

Wederkerig

Duurzaamheid is in mijn ogen iets wederkerigs; dat alle stakeholders bij je bedrijf die relatie ervaren als een bron van vooruitgang. En dat kan zowel materieel als immaterieel zijn. Voor een klant van ons betekent dat bijvoorbeeld dat we zijn assortiment verrijken, voor een leverancier dat hij extra productie kan draaien en voor een werknemer kunnen onze groeiplannen betekenen dat zijn baan interessanter wordt.
Zo zijn we ook begonnen met Het Nieuwe Werken. Ik was altijd iemand van: ‘Iedereen om half negen aanwezig en aan de slag’. Maar dat heb ik los moeten laten. We zijn nu stapsgewijs onze werkwijze flexibeler aan het maken. Ik moet zeggen dat die vrijheid niet bij iedereen meteen goed werkt, maar over het geheel genomen gaat het hartstikke goed. We besparen flink op reiskosten en kantoorruimte, de medewerkerstevredenheid neemt toe en ons ziekteverzuim is met 2,3 procent minimaal.”