Na recordomzet wil Coolblue meer keukenapparatuur inbouwen

Pieter Zwart, Coolblue

Coolblue bijt zich nog wat steviger vast in witgoed, bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Naast het thuis installeren van televisies, wasmachines en wasdrogers wil het bedrijf van Pieter Zwart nu ook keukenapparatuur gaan inbouwen.

Net als voorgaande jaren steekt Coolblue zijn jaarresultaten in een fraai vormgegeven samenvatting. Daaruit blijkt dat Coolblue in 2018 een recordomzet van 1,3 miljard euro binnenharkte, 160 miljoen meer dan het jaar ervoor. Dat is minder dan de 1,5 miljard die Zwart eerder had aangekondigd. Maar winst maakt Coolblue wel: die steeg van 9 tot 12 miljoen.

Dit is 2018 in een notendop, vergeleken met 2017 (klik voor groter formaat)

De groei is volgens oprichter Pieter Zwart ook te danken aan de nieuwe Engelstalige en Franstalige websites en apps die respectievelijk eind 2017 en vorig jaar werden gelanceerd. Daardoor kunnen ook klanten in Franstalig België nu in hun eigen taal webwinkelen. Coolblue wil zijn positie in Wallonië daarmee versterken. “Daar zijn we nog niet goed vertegenwoordigd", zegt Zwart tegen het ANP. “Als je mij was zou je daar dan ook winkels willen openen.”

Met de Engelse versie wil Coolblue zich vooral richten op expats in Nederland of België. Vooralsnog beperkt Coolblue zich tot Nederland en België. Al hint hint Zwart in het FD wel op expansie naar andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk: “We gaan nóg niet.”

Bakstenen

Het bakstenen-offensief, en het aan de poten zagen van Media Markt c.s., wordt dit jaar weer wat opgevoerd met vijf nieuwe stenen winkels in Nederland en België. Coolblue opende tot nu toe negen fysieke winkels: zeven kleinere winkels in steden als Rotterdam, Eindhoven en Groningen, en twee megafilialen in Amsterdam en Den Haag. In april staat de opening van een derde XXL-winkel in Tilburg gepland.

Op servicegebied (Coolblue valt officieel onder ‘Mondhoekje BV’) wil de retailer meer keukenapparatuur gaan inbouwen. Ook moeten klanten uit nog meer tijden kunnen kiezen voor de bezorging en installatie van hun bestellingen. Het bedrijf introduceert dit jaar elektrische busjes, die in eerste instantie tv's zullen bezorgen.

Cultuur

In een soort mission statement noemt het bedrijf ‘cultuur’ het belangrijkste ingrediënt van het bedrijf dat dit jaar zijn twintigste verjaardag viert:

Our culture is the key to our success. We started as a group of friends, and we are still a group of friends. A group of clever, ambitious people who are nuts about their trade and live and breathe our core values. These values are not only reflected in our people, but
in everything we do. Our locations are a prime example of this: our values are written on our walls and represented in our fun meeting rooms. In this chapter, we outline our core values and what it is like to work at Coolblue.

Zo brengt Coolblue de waarden van het bedrijf over op zijn 3600 medewerkers (klik voor groter formaat)

Tot slot, de afgelopen drie jaar in vogelvlucht:

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!