Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse gamingsite is klaar voor Europa

Het Nederlandse Gamepoint start een nieuwe site in Duitsland. De onderneming moet een begin zijn van een internationale uitrol. "De eerste vertaling is veel werk, maar gaandeweg wordt het een automatisch proces."

Gamepoint.de wordt een Duitse variant op Spelpunt.nl. Op deze Nederlandse ‘social gaming’ site kunnen spelers traditionele spelletjes als backgammon, schaken en bingo spelen met en tegen elkaar. Tegelijkertijd is het spelletjesplatform een sociaal netwerk, waarop leden met elkaar in contact kunnen komen tijdens het spelen.

 

Spelpunt.nl richt zich op dertigplussers en bestaat sinds 2005. Hiervoor richtte Gamepoint zich op ‘core-games’: meestal schietspelletjes voor jongeren, en bouwde spellen voor partijen als Microsoft. “Daar hebben we veel van geleerd”,  zegt directeur Amon Endt. “Maar de opbrengsten werden nooit hoog genoeg.”

 

Zakgeld

Dat lukt met de nieuw ingeslagen weg een stuk beter. Spelpunt.nl kent 350.000 unieke bezoekers per maand, die gemiddeld 120 minuten per sessie spelen. Dat aantal vormt voor Endt een ijkpunt voor de internationale uitrol. Hij ziet de ‘zakgeld’-methode die Spelpunt hanteert als een van de grootste redenen voor het succes in Nederland. Spelers kunnen zich gratis inschrijven, maar moeten een abonnement nemen voor een maandelijkse dosis zakgeld, dat ze kunnen verspelen of uitbreiden door tegen andere leden te spelen. Als het zakgeld op is, kan er ‘geld’ bij worden gekocht.

 

Regulering

“Dankzij die methode gedijen we goed in Nederland, waar de gokmarkt streng gereguleerd is. Dat gaat ons ook helpen in Duitsland”, meent Endt. De keuze voor de oosterburen is logisch, meent hij. “Onze spellen zijn heel erg gebonden aan cultuur. Op Spelpunt hebben we klaverjassen, dat wordt alleen maar in Nederland gespeeld. De vertaalslag naar de Duitse markt hield de minste wijzigingen in. De culturele verschillen met de Britten zijn ook verwaarloosbaar, maar die hebben een te liberale gokmarkt. Daar kunnen mensen gewoon voor – grote sommen – geld tegen elkaar spelen. Dat maakt ons model minder aantrekkelijk.”

 

Syntens

Mede daarom is de overstap naar Europese uitbreiding niet een kwestie van vertalen en online gaan. “We hebben eerst onderzoek gedaan samen met Syntens. Zo hebben we onderzocht in welke landen de markt ‘op slot zit’, zodat we een gevestigde partner moeten vinden, en waar we het zelfstandig kunnen doen. De culturele verschillen zorgen ervoor dat je je concept niet één op één kunt vertalen.” Maar, zegt hij: “De eerste vertaling is veel werk, maar gaandeweg wordt het een automatisch proces.”

 

Endt kijkt tevreden terug op de samenwerking met Syntens. “Ze hebben ons heel goed geholpen met het onderzoek en subsidie geregeld voor de bekostiging. Wel moesten we zelf op zoek naar partners, want hun netwerk is nog heel erg gericht op de oude economie.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Crisis

Na Duitsland, waar Gamepoint samenwerkt met partner Intenium, gaat Gamepoint het in Scandinavië proberen, waar ze zelfstandig de markt zullen betreden. De droom van een Spaanse site heeft Endt even laten varen. “Dat komt ook nog wel, want een Spaanse site is een ideale manier om Latijns Amerika te veroveren. Maar op dit moment lijkt Spanje wat teveel onder de crisis te lijden.” Zelf denkt Endt weinig te zullen merken van het economische ontij: “We verdienen aan consumenten, die bij ons kleine bedragen besteden. Ik denk dat onze leden eerder op iets anders zullen besparen.”