Lars Wetemans (Wonderkind): ‘Je kunt meerdere carrières in je leven hebben’

Lars Wetemans (33) stampte met Wonderkind een succesvol recruitmentbedrijf uit de grond. Door de verhalen over Elon Musk leerde hij dat je geen genoegen moet nemen met ‘nee’. ‘Bij tegenslagen moet je gewoon doorgaan.’

Fotografie: Maartje Geels.

Wetemans zit op een houten bankje voor het kantoor van zijn eigen recruitmentbedrijf Wonderkind, dat hij in 2016 met Laurent Scholten en Philo Hermans oprichtte. Hun scaleup huist in een oud industrieel pand aan de zeemagazijnkade in Amsterdam-Oost. Het kantoor is voorzien van twee verdiepingen, vol druk programmerende millennials. De kleine sportzaal in het pand werd in een vorig leven door dj Nicky Romero gebruikt als studio. “Hij kon hier flink herrie maken, want buiten hoor je er niets van”, vertelt Wetemans, die er zelf inmiddels ook maar een kleine mengtafel heeft geïnstalleerd.

Never stop learning
In de serie Never stop learning vertellen bekende Nederlandse ondernemers hoe zij blijven leren. Volgende week Constance Scholten van investeringsfonds Slingshot Ventures.

Met Wonderkind, vroeger Recruitz.io, brengt Wetemans vacatures onder de aandacht van mensen die niet direct op zoek zijn naar nieuw werk, maar potentieel interesse hebben. In plaats van enkel gebruik te maken van vacaturewebsites, verspreidt Wetemans vacatures ook via sociale media en Google. Hij richt zijn vacatures op specifieke groepen; bijvoorbeeld ict’ers in de Randstad. Door het uitvoeren van A-/B-testen, leert Wetemans welke plaatjes en video’s het goed doen, en welke niet. Dit stopt hij allemaal in de computer, die door een systeem van machine learning steeds meer kennis opdoet over goede vacatures.

4 miljoen

Talent zoeken anno 2018, dus. Voor Wetemans werkt het lucratief. Afgelopen jaar maakte hij al een omzet van 4 miljoen euro, en Wonderkind verwelkomde klanten als fastfoodketen KFC en logistiek bureau Kuehne + Nagel. Aan de zeemagazijnkade heeft Wetemans inmiddels zo’n zeventig mensen voor hem aan de slag. Dit werd mogelijk nadat het bedrijf afgelopen jaar een investering van 2 miljoen euro kreeg van ondernemersfonds Slingshot Ventures.

Wonderkind
Wat: recruitment-uitdager
Sinds: 2016
Oprichters: Lars Wetemans, Laurent Scholten
Medewerkers: 70 fte
Omzet: 4 miljoen euro (2017)
Winst: geen

“In Nederland zoekt maar 20 procent van de mensen actief naar een baan”, legt Wetemans het nut achter zijn scaleup uit. “Kijk je naar de overige 80 procent, dan staat 70 procent daarvan open voor een nieuwe baan. Door de nieuwe generatie van jobhoppers wordt dit alleen maar meer. Al helemaal bij schaarse beroepsgroepen, zoals die van de ict’ers. Van hen zoekt slechts 8 procent actief naar een baan. Door op een jobboard te adverteren, trek je dus alleen die kleine groep, terwijl je de keuze zou moeten hebben uit iedereen.”

Op jobboards heerst volgens Wetemans een post and pray-methode. “Plaats je vacature en bid dat de juiste kandidaat langskomt, lijkt het devies te zijn. Dat is reactief en vrij dom. Door te targetten, kun je precies naar de juiste kandidaat zoeken. In de e-commerce doen ze dat allang, terwijl de recruitmentwereld achterloopt.”

Donkere periode

Het idee achter Wonderkind ontstond in een voor Wetemans zeer donkere periode. In augustus 2015 kwam zijn vriendin met scooter en al onder een vrachtwagen terecht. Wonder boven wonder overleefde ze het, maar ze raakte er wel arbeidsongeschikt door. Maandenlang bleef Wetemans thuis om zijn vriendin te verzorgen. Dubbel pech, want hij leidde ook nog eens een social media-bureau met zijn vriendin.

Linksom of rechtsom, dit project moest slagen

Samen met bevriende ondernemer Scholten had Wetemans kort ervoor besloten een recruitmentbureau op te zetten. Terwijl Wetemans thuiszat, werkte Scholten daarom met een team developers aan de software voor hun bedrijf. Toen Wetemans een paar maanden later aansloot, was er een zogeheten product market fit. Klanten vonden ze via hun oude bedrijven. “We waren meedogenloos in de executie. Linksom of rechtsom, dit project moest slagen. Dat noemen wij de winnaarsmentaliteit.”

Nieuw klankbord

Besprak Wetemans vroeger altijd al zijn zakelijke beslissingen met zijn vriendin, nu kan dat niet meer. Door haar ongeluk heeft ze moeite om ingewikkelde kwesties te bespreken. Zijn zoektocht naar een nieuw klankbord voor ondernemerszaken omschrijft Wetemans als een “lange worsteling”. “Niemand is één-op-één vervangbaar. Je zoekt naar hetzelfde, maar zult dat nooit vinden.” Tegenwoordig houdt Scholten de vacature van sparringpartner van Wetemans bezet. “We zijn erg like-minded”, zegt Wetemans, “maar soms ook behoorlijke tegenpolen. We zijn het vaak heel erg oneens, maar houden respect voor elkaar. Doordat Laurent zo’n andere mening heeft, zie ik dingen minder zwart-wit en meer grijs.”

Favoriete boek
The hard thing about hard things van Silicon Valley-ondernemer Ben Horowitz. Het leert je over de uitdagingen van een snelgroeiende startup. Als je zelf een hypergrowth-startup hebt, herken je de hel die Horowitz in dit boek beschrijft maar al te best. Je hebt hoge pieken, maar ook diepe dalen.”

Het kan er soms hard aan toe gaan tussen de twee. “We zijn beiden vrij direct”, zegt Wetemans. Ons vorige pand aan de overtoom had maar één ruimte, dus we zaten redelijk op elkaar. Toch zaten wij af en toe naar elkaar te schreeuwen. We hadden verhitte discussies over waar het product heen zou moeten. Sommige mensen schrikken daarvan, maar wij weten dat er niets aan de hand is. Na zo’n discussie kalmeer je weer en dan is er bij beiden een zaadje gepland. Als je in de auto zit, denk je: misschien heeft hij toch wel een punt.”

Het bedrijf van Wetemans valt en staat met technologie. Om te voorkomen dat hij achterloopt, moet Wetemans daarom continu blij blijven leren over de nieuwste technologieën. Zolang je maar intrinsiek gemotiveerd en gepassioneerd bent in datgene waar je mee bezig bent, komt het volgens Wetemans goed. “Ik ben geïnteresseerd in machine learning en online marketing. In mijn vrije tijd hou ik me hier dan ook automatisch veel mee bezig. Ook ben ik een fervent Twitter-gebruiker. Hierdoor kan ik snel heel veel kennis tot me nemen. Niet omdat het moet, maar vanwege die intrinsieke motivatie. Ken je die 10.000 uren-regel, waarbij je vrijwel alles kunt leren zolang je er maar genoeg tijd in stopt? Zo werkt het écht.”

Elon Musk

We willen nog een altaar voor Elon Musk maken

Wetemans spreekt graag met andere ondernemers over hoe zij tegen uitdagingen aankijken. “Het liefst praat ik ook met mensen uit andere industrieën. Ik wil zoveel mogelijk verschillende kanten horen, om zo een eigen oordeel te kunnen vellen.” Elon Musk is zijn grote voorbeeld. Alle meetingruimtes heeft Wetemans vernoemd naar bedrijven van Musk. “We willen nog een altaar voor hem maken”, lacht de ondernemer. “Met alle techguys hebben we de lancering van de Big falcon Rocket via internet bekeken. Popcorn erbij, geweldig was het.”

Musks pogingen met SpaceX om de ruimtevaart te disrupten, vindt Wetemans de mooiste actie van de Amerikaanse ondernemer. “Van alle industrieën is dat wel de laatste die je aan zou vallen. De concurrentie is zo groot. Vier lanceringen mislukten en het was kantje boord voor Elon Musk. Nog een verkeerde lancering en hij zou failliet gaan. Net voor de lancering brak een onderdeel van de raket af. Hij stuurde één van z’n medewerkers naar een doe-het-zelf-zaak. Die haalde tape, moertjes en alles wat hij maar kon vinden. Volledig houtje-touwtje voerden ze uiteindelijk een reparatie uit waar Nasa honderdduizenden euro’s aan uit zou hebben gegeven. De raketlancering werd een succes. Je leert ervan dat je geen ‘nee’ moet accepteren. Gewoon doorgaan.”

Danscarrière

Favoriete app
“Blinklist. Daarmee kun je een boek in 20 minuten doorspitten. als ik het tof vind, ga ik vervolgens het hele boek lezen. Deze voorselectie helpt mij om tijd te besparen. Ik lees vaak ‘s avonds, dan neem ik ook veel artikelen door. In de auto luister ik veel naar podcasts.”

Toch moest Wetemans ooit als 16-jarige gedwongen ‘nee’ zeggen tegen een carrière als danser, een droom die hij door een knieblessure uiteen zag spatten. Hij woonde toen nog in Apeldoorn en reisde 6 dagen per week met de trein naar Amsterdam en Den Haag, om er aan een speciale dansacademie les te krijgen. Dit deed hij 6 jaar lang, totdat hij medisch afgekeurd werd door een zware knieblessure. “Mijn wereld viel in duigen”, zegt Wetemans. “Ik had geen idee wat ik kon doen. Ik zag er als een berg tegenop om naar een gewone middelbare school te moeten. Leerlingen hadden er weinig motivatie, terwijl iedereen bij mijn oude school maar één doel had: professioneel danser worden.”

Uiteindelijk viel het mee; de vrienden die Wetemans op zijn nieuwe school maakte, zijn naar eigen zeggen nog steeds zijn beste vrienden. Hij volgde een economiestudie in Arnhem en maakte die af. “Ik heb ervan geleerd dat mensen niet slechts één carrière in hun leven hoeven te hebben. De kans is groot dat jouw vak op termijn ook weer verandert, waardoor je jezelf moet heruitvinden. Dat is pure evolutie.” Zolang je maar blijft doorzetten, komt het goed, denkt Wetemans: “Mijn moeder zei altijd: ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’ en ‘brutalen hebben de halve wereld’. Ik geloof daar oprecht in.”

Cultuur

Opeens moest ik leren hoe je met investeerders dealt

Wonderkind groeide in 2 jaar tijd van een klein bedrijf met vier voltijdsbanen naar een ware scaleup, met zo’n 70 fte op de loonlijst. Tot je pak ‘m beet twintig medewerkers hebt, is het volgens Wetemans best makkelijk om je cultuur te behouden. Sollicitanten delen de passie van de oprichters, in het geval van Wetemans en Scholten: de wereld van recruitment veranderen. Om dat doel te behalen, gaan werknemers voor elkaar door het vuur. “Daarna, en zeker vanaf zo’n 40 fte, wordt het erg moeilijk, heb ik geleerd. Je weet dan soms iemand van een andere vloer niet meer goed bij naam. Opeens worden er andere dingen van je gevraagd als ceo. Dealen met investeerders, bijvoorbeeld. Ik had het nog nooit gedaan en moest zo snel mogelijk leren hoe dat spel werd gespeeld, wat ze van je willen.”

Het eerste wat Wetemans na zijn miljoeneninvestering deed, was een senior management aannemen. “Bij hen kun je veel advies halen. Ze vullen de hiaten in jouw ervaring op. Controle uit handen geven, vinden veel ondernemers moeilijk. Ik ook, ik ben best een controlfreak. Maar ik weet ook dat ik beter ben in het bouwen van een onderneming dan in het sturen van een. Met Wonderkind is het nu nog redelijk bouwen, maar als het besturen wordt, zullen anderen geschikter zijn voor het nemen van de leiding.”

Favoriete documentaire
Avicii: True Stories van Levan Tsikurishvili over het leven van de net overleden dj Avicii. Je ziet iemand die waanzinnig talentvol is, maar er tegelijkertijd door kapot gaat. Dat komt met name door zijn omgeving. Avicii werd omringd door bloedzuigers, vooral zijn vrienden. Die gasten hadden geen werk en reisden alleen maar met hem mee. Hij zei telkens: ‘Ik wil niet meer optreden, ik ben niet gelukkig. Ik wil alleen muziek maken.’ Iedereen om hem heen vertelde hem echter dat hij moest blijven optreden. Ook zijn vrienden.”

Zolang hij van zijn eigen bedrijf maar geen corporate maakt, is Wetemans tevreden. “Toen ik nog bij corporates werkte, dacht ik weleens: Jezus, je behandelt mensen als kinderen. Wil je een dag meer vakantie, dan kun je er de tering krijgen.” Wonderkind werkt daarom net als scaleups Helloprint en Bynder met onbeperkte vakantiedagen. “Wij hebben geen 9 to 5-mentaliteit. Soms komt iemand om 8 uur ‘s avonds naar me toe om te zeggen: ‘Ik heb heb hier lang over nagedacht en denk dat dit echt een fucking goed idee is’. Ownership voor medewerkers, daar gaat het om.”

New York City

Wonderkind wil deze zomer de Amerikaanse markt gaan bestormen. Vanuit een kantoor in New York City zullen twee Amerikanen samen met twee Nederlandse Wonderkind-medewerkers het land van Uncle Sam proberen te veroveren. Eén van hen is Scholten, Wetemans’ huidige sparringpartner. Of hij niet bang is zijn klankbord hierdoor kwijt te raken? “Nee”, zegt Wetemans. “Laurent zal vaak op en neer reizen en ik verwacht dat hij me veel belt. Waarschijnlijk zit hij de helft van zijn tijd hier.” Wetemans denkt er zelf niet over na om naar New York City te verkassen; voor zijn vriendin die behoefte heeft aan rust is die massale stad niet geschikt.

Om de doorbraak in de Verenigde Staten te bevorderen, veranderden Scholten en Wetemans vorig jaar zelfs de naam van hun startup. Recruitz.io werd Wonderkind, een synoniem voor toptalent in zowel het Nederlands als het Engels. Eerder zei Wetemans erover tegen Sprout dat hij van zijn “startup-imago” af wilde, “waar ‘io’ aan doet denken”.

Recruitz.io klonk als de Wu Tang Clan en de Gorillaz

Ook speelde mee dat Recruitz.io tussen de bedrijven door was bedacht, legt Wetemans nu uit. “We hadden de naam in 5 minuten verzonnen, omdat we een factuur moesten versturen. Het was daardoor niet de meest weloverwogen naam (lacht). Die ‘z’ in de naam deed ons bovendien altijd wat denken aan de Wu Tang Clan en de Gorillaz, maar het was ontstaan uit pure noodzaak. De websitenaam recruit.com was al bezet en hetzelfde gold voor recruits.com. Uiteindelijk was recruitz.io de enige die nog vrij was.”

De naamsverandering heeft ook te maken met een pivot, legt Wetemans uit: “We doen niet meer alleen aan recruitment, maar ook aan employer branding. We merkten namelijk dat je passief talent niet alleen trekt door vacatures te knallen, maar ook door de naam van het bedrijf. Mensen kiezen vaak voor een werkgever, dus dan kun je ze het beste uitleggen hoe het is om bij zo’n bedrijf te werken. Wonderkind klinkt als een one of a kind-ding. Het klinkt mooi fonetisch. En, ook niet onbelangrijk: ditmaal konden we de ‘.com’-extensie wel krijgen (lacht).”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!