Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mayke Niestadt: ‘Je bedrijf is een reflectie van jezelf’

Na een heftig jaar begon Buck Models-oprichter Mayke Niestadt een nieuw bedrijf, waarmee ze anderen helpt bij het ontwikkelen van zichzelf. ‘Mijn grootste les tot nu toe is dat een bedrijf een reflectie is van jezelf, van wie jij van binnen bent.’

Fotografie: Maartje Geels.

Never stop learning
In de serie Never stop learning vertellen bekende Nederlandse ondernemers hoe zij blijven leren. Volgende week: Lars Wetemans (Wonderkind).

In 2009 startte Mayke Niestadt, destijds amper 21 jaar oud, modellen- en hostessbureau Buck Models. Dat kon zij beter dan haar eigen werkgevers, was zij van overtuigd. Buck Models groeide naar een bedrijf met 400 modellen voor events en fotoshoots. Via een recruitmenttak levert het bedrijf receptionistes, personal assistants, accountmanagers en projectmanagers.

2014 was een behoorlijk uitdagend jaar, waarin veel dingen tegelijkertijd op haar afkwamen, vertelt Niestadt. “Ik werkte altijd heel keihard met Buck, op een gegeven moment 80 tot 100 uur per week. Toen overleed mijn moeder en mijn relatie liep stuk.”

“Ik besefte me dat het leven dat ik leefde niet op die manier wilde blijven doen, en besloot op zoek te gaan naar antwoorden op grotere levensvragen. Die vond ik op Bali. Dat was zo’n openbaring dat ik dat wilde delen met anderen.” Niestadt besloot een nieuw bedrijf te starten, The Inner Beauty Retreat, waarmee zij bezinningsreizen organiseert naar plekken zoals Bali, Ibiza en Mallorca.

Niestadt bedacht The Inner Beauty Retreat in eerste instantie ook voor haar modellen. “Omdat ik constant bezig was met de vraag hoe ik een nog betere werkgever kon zijn. Juist in die wereld van uiterlijk vertoon kunnen mensen wat meer aandacht gebruiken voor hun binnenwereld. Vaak is het zo dat hoe mooier mensen zijn, hoe meer ze onzeker zijn. Het is zonde als je niet weet wie je werkelijk bent. Toen ik het aan een zakenrelatie vertelde zei hij meteen, ‘ik ga mee’.”

Niestadt combineert nu beide bedrijven, waarbij er net iets meer tijd in de retreats gaat zitten, “Op een dag doe ik alles door elkaar. Ik werk op m’n laptop, of ik nou thuis ben, in een inspirerend cafeetje, op kantoor of op Bali. Ik werk heel goed op steeds nieuwe plekken. Als ik elke dag op hetzelfde kantoor zit, dat werkt niet voor mij.”

Welke rol speelde school voor jou? Heb je iets aan onderwijs gehad als ondernemer?

“Heel weinig. Ik ben heel autodidact en pragmatisch. Ik zoek uit hoe ik iets moet doen, en dan kom ik daar gaandeweg achter.”

“Ik wilde geneeskunde studeren, maar zag het niet zitten om de rest van mijn leven in een ziekenhuis door te brengen. Om toch een papiertje te kunnen laten zien aan mijn moeder en omdat het ‘zo hoort’, heb ik een verkorte HBO-opleiding communicatie gedaan. Tenzij je voor een vak als arts studeert, vind ik studies steeds minder belangrijk worden. Alles verandert zo snel, dat de informatie die je tijdens je studie krijgt snel veroudert.”

Mayke Niestadt
Fotografie: Maartje Geels 

Wat was je meest leerzame ervaring?

“Het opstarten en runnen van een eigen bedrijf. En dan vooral een bedrijf waarbij je met veel personeel werkt, daar leer je heel veel van. Mijn grootste les is dat een bedrijf een reflectie is van jezelf, van wie jij van binnen bent. Dat geldt voor alles wat goed gaat, en alles waar je tegenaan loopt. Door dingen in mezelf aan te passen verandert het bedrijf. Niet door dingen in de buitenwereld proberen te veranderen. Dat zijn pleistertjes die je plakt. Wil je echt iets oplossen, dan moet je dat in jezelf doen.”

“Ik heb bijvoorbeeld moeten leren organiseren. Dat zit niet in mijn aard. Ik ben zelf vrij chaotisch, creatief en visionair. Dat gaat meestal niet goed samen met organiseren, maar het is heel belangrijk dat de dames die je stuurt op tijd komen, dat ze exact weten wat voor kleding ze bij zich moeten hebben, voor wat voor bedrijf ze gaan werken.”

Favoriete boek
“Verslaafd aan Liefde van Jan Geurtz en De kracht van het nu van Eckhart Tolle waren destijds mega-eyeopeners voor mij. Ik lees ze nu niet meer omdat de inhoud echt in me leeft, maar raad ze wel aan iedereen aan.”

Hoe blijf je als drukke ondernemer bij?

“ik lees af en toe een boek of artikel over management, maar het belangrijkste vind ik het om goed naar je team te kijken en luisteren. Zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek zitten, dan komt de rest vanzelf. Ik volg geen nieuws, en kijk amper tv of social media. Doordat het bedrijf een reflectie is van mijzelf, is de belangrijkste investering jezelf. Dan ben je automatisch een betere ondernemer.

“Ik ben me zo bewust mogelijk van mezelf en alles wat er in mij omgaat. Meditatie is daarbij een hulpmiddel, waar het om is bewustwording. Op het moment dat je werkt aan je bewustzijn, wordt je intuïtie heel sterk. En je ziet sneller wat er omgaat in je medewerkers, wat er bij hun speelt.

“Door constant jezelf te observeren vanuit een neutrale positie kun je zien waar er nog wat te leren valt. Zo stuur en coach ik mezelf voortdurend. Mediteren heb ik geleerd door te beginnen met geleide meditaties, zoals met Headspace, via Youtube of de app Insight Timer.’

Hoe leer je het beste?

“Je hebt een uitdaging nodig, en het liefst zonder al te veel hulp van anderen. Je moet jezelf voor een vuur zetten, en zeggen, ‘ga er maar omheen’. Je kan er een boek over lezen, of advies vragen. Ik denk dat je het meeste leert als je geen hulp krijgt. Dan word je gedwongen om oplossingsgericht te werken.”

“Ik schakel wel af en toe hulp in, en praat af en toe met een coach. Ook toen ik net begon met ondernemen kon ik bij coaches terecht, omdat ik bijvoorbeeld niet goed wist hoe ik met personeel moest omgaan. Ik was 21 toen ik het bedrijf begon. en dan moet je iemand ontstaan. Dat is doodeng.”

Favoriete App
“Insight Timer. Dit is een hele fijne meditatie-app. Ik gebruik ‘m vrijwel dagelijks, soms voor begeleide meditaties, soms voor meditatiemuziek en soms om gewoon in stilte te mediteren met een timer.”

“Maar het meeste leer je door zelf voor het vuur te gaan staan. Dan word je gedwongen om bepaalde delen in je brein aan te spreken die je anders nooit aanspreekt. Mijn eerste retreat was bijvoorbeeld heel spannend. Belangrijk daarbij is geloof en vertrouwen in jezelf en je product. Als je een product op de markt brengt omdat je ervan overtuigd bent dat het een ander kan helpen, in plaats van om zoveel mogelijk geld te verdienen, dan mag je erop vertrouwen dat het goed komt. En dat je hulp krijgt wanneer dat nodig is.”

“Iemand raadde mij bijvoorbeeld op het goede moment aan om een video te maken, en de wereld te vertellen wat ik ging doen. Ik moest daarvoor een enorme angst overwinnen, maar heb het toch gedaan. Zes weken later zitten we met zeven mensen op Bali.”

Van wie heb jij het meeste geleerd?

“Een van de mensen van wie ik veel heb geleerd is Nick, een van de leraren in het retreat. Door hem ben ik een retreat gaan organiseren. De boeken van Eckart Tolle hebben mij ook de ogen geopend, wie ben je werkelijk? Wie mij ook inspireert is Oprah Winfrey, omdat zij het onmogelijke mogelijk heeft gemaakt. Als donkere vrouw zonder geld en niemand die in haar geloofde, en het toch zover wist te schoppen.”

Mayke Niestadt

Wat hoop je dat andere mensen van jou leren?

“Dat ze zichzelf kunnen zijn en hun hart volgen. Hoe je dat overbrengt? Door het te zijn, en te ‘leven’. Be the change you want to see in the world. Door zelf authentiek en heel eerlijk te zijn, geef je de ander de ruimte om het zelf ook te zijn.”

“Ik organiseer bijvoorbeeld een workshop over liefde, relaties en communicatie. Dat is vooral persoonlijk, maar je kunt het ook doortrekken naar een zakelijke omgeving. Het gaat erom dat twee mensen elkaar echt zien.”

Niestadt besloot vorig jaar haar medewerkers te belonen met een hoger uurtarief als ze overstappen naar een duurzame bank. Tien mensen gaven tot nu toe gehoor aan die oproep. “Dat zijn er nog niet genoeg wat mij betreft. Ik heb van meer ondernemers gehoord dat ze dit ook wilden doen, maar ik weet niet of ze dat ook gedaan hebben.”

“Niestadt is niet bang voor negatieve reacties van klanten of media. “Ondernemen is per definitie risico nemen. En wat is belangrijker, de impact die je maakt of dat je die ene klant mogelijk verliest? Het gaat om de grotere missie, die is voor mij om de wereld een mooiere plek te maken. Enerzijds doe ik dat door mensen te helpen om zichzelf te ontwikkelen, en anderzijds door die meiden een baan met toekomstperspectief te geven.”

Favoriete documentaire
“Cowspiracy. Het is belangrijk dat we weten wat er werkelijk gebeurt in de wereld, en wat de gevolgen zijn van onze dagelijkse keuzes op micro en macroniveau.”

Wat zou je zelf nog willen leren?

“Ik zou meer willen leren over marketing. Omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik me er nooit strategisch mee heb beziggehouden. Mijn visie is dat je product zó goed moet zijn, dat het zichzelf verkoopt en marketing eigenlijk bijzaak is. Daar heb ik altijd in geïnvesteerd. Maar wil je echt een grote klapper maken dan moet je marketing inzetten. Ik zie nu ook met Inner Beauty wat het doet, om advertenties in te zetten. Hoe snel je mensen bereikt die je anders niet had gevonden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Met Buck wil ik onze visie nog beter neerzetten. Als het merk op dat vlak heel sterk staat, dan kan je bedrijf verder groeien, kun je meer mensen helpen. En mooiere bedrijven aantrekken, zoals Tesla, die ik graag als klant zou willen. Bedrijven die ook werken aan een mooiere toekomst, die ook goed werkgeverschap hoog in het vaandel hebben staan.”

Afscheid nemen van Buck Models is voorlopig dan ook niet aan de orde. “Ik vind het nog te leuk, en denk dat wij nog het verschil kunnen maken in de branche. We willen veel meer zijn dan een bijbaan. Wat ik met Buck heb proberen te maken is de werkgever die ik zelf nooit heb gehad.”