Zo win jij groeigeld en coaching in de New Energy Challenge

New Energy Challenge

Hoe win je een prestigieuze startupcompetitie? Vooral door goed je huiswerk te doen, zegt Maikel Bouricius, marketingmanager van Asperitas. Dat bedrijf won twee jaar geleden de New Energy Challenge en zag daarmee de groei in een versnelling komen.

Business-support, waardevolle kennis en inzichten, het uitbreiden van je netwerk, pitchtraining van gerenommeerde mentoren. En voor de winnaar: toegang tot het GameChanger programma waarin je toewerkt naar een Proof of Concept en een cheque van 100.000 euro. Dat is wat startups kunnen verwachten die meedoen aan de New Energy Challenge, een initiatief van Rockstart, Yes!Delft, Get in The Ring en Shell. Inschrijven voor de editie van 2020 kan nog even, tot 22 mei. 

Ook scaleups kunnen zich inschrijven. De voordelen zijn voor alle deelnemers nagenoeg hetzelfde; waardevolle kennis opdoen en toegang tot een uitgebreid netwerk. Enige verschil is dat de winnaar van deze categorie de mogelijkheid krijgt een pilot te ontwikkelen en, indien succesvol, uit te voeren met hulp van Shell Ventures.  

Strategische partner

maikel bouricius asperitasDat het winnen van zo’n New Energy Challenge veel impact kan hebben, blijkt wel uit het verhaal van Maikel Bouricius. Zijn bedrijf won de finale twee jaar geleden. Asperitas ontwikkelde een concept voor duurzame koeling van datacenter-hardware. Immersed computing heet deze technologie, waarbij de gebruikte energie van de hardware wordt omgezet in warm water dat onder meer kan worden ingezet voor stadswarmte. Datacenters kunnen zo niet alleen veel energie besparen, maar ook energie leveren.

De ondernemer heeft al de nodige ervaring met startupcompetities, maar geen daarvan had zoveel impact als de New Energy Challenge. ‘Je kijkt als startup naar mogelijke samenwerkingen met grote bedrijven die veel kennis hebben en over een uitgebreid netwerk beschikken. Voor een startend energiebedrijf is Shell als strategische partner natuurlijk waanzinnig interessant om zo je business te versnellen.’

Die strategische fit is volgens Bouricius iets waar elke startup die meedoet aan de competitie over zou moeten nadenken. ‘Een goed team met een goed idee is een combinatie die juryleden vaker zien en daarom moet je een stapje verder durven gaan. Probeer in de finale vooral duidelijk te maken wat je met elkaar kunt bereiken. Dat is iets waar je al van tevoren over moet nadenken. Goed je huiswerk doen dus.’

Slimme koppen nodig voor energietransitie

De New Energy Challenge wordt dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd en richt zich deze keer met name op waterstofoplossingen. De competitie daagt startende ondernemers in Europa en Israël uit om met innovatieve oplossingen een belangrijke bijdrage te leveren aan de transitie naar duurzame energie. 

‘De coronacrisis raakt veel startups. Het is daarom belangrijker dan ooit om deze jonge, innovatieve bedrijven te ondersteunen. De wereld heeft nu eenmaal slimme koppen nodig die vorm kunnen geven aan de energietransitie’, aldus Geert van der Wouw, de VP van Shell Ventures.

Hendrik Halbe, CEO van Unknown Group & Get in the Ring onderschrijft dat. 'Gezien de disruptie die het coronavirus veroorzaakt, is het belangrijker dan ooit om jonge innovatieve bedrijven in de energietransitie te helpen. Juist nu moeten we innovatie omarmen en gewaagde oplossingen voor grote problemen vinden.’

Hij hoopt dat ondernemers met grote ideeën, onconventionele oplossingen en toewijding zich aanmelden voor deze challenge. Daar krijg je als startup ook zeker iets voor terug, zegt Halbe. 'Shell heeft een groot netwerk. Als we de juiste startups kunnen vinden, dan kunnen ze snel opschalen en grote impact maken.'

Meer dan prijzengeld

New Energy Challenge 2019 winnaar startup NanoSUNDat de toegevoegde waarde van de New Energy Challenge veel meer is dan alleen het te winnen prijzengeld, onderstreept ook Graham Hodgson, manager Director van NanoSUN. Deze startup is de winnaar van vorig jaar. ‘Het meest waardevolle aspect van de competitie – ongeacht of je wint – is de betrokkenheid van Shell-experts. Ze begrijpen precies wat klanten willen en nodig hebben, in ons geval voor waterstof tankstations.’

‘De experts waar je mee te maken krijgt bij de New Energy Challenge stellen pittige vragen om je uit te dagen jouw ideeën naar het volgende level te brengen. Daarnaast bieden ze inzichten en informatie die je waarschijnlijk nergens anders krijgt. Deze kennis is veel meer waard dan welke geldprijs dan ook.’

Exposure tijdens de competitie

Al voordat ze de finale bereikten, merkten ze bij NanoSUN de impact van de exposure die de New Energy Challenge oplevert. Hodgson: ‘De berichten die via social media gedeeld werden, iedere keer dat we een ronde verder kwamen, hadden veel waarde. Het was een belangrijk signaal dat een wereldspeler in de energie zoals Shell onze business serieus neemt.’ 

‘Als je niet serieus genomen wordt door de grote jongens is het lastig to get a seat at the table. The New Energy Challenge kan daar verandering in brengen.’ Als het je lukt de finale te bereiken, nemen potentiële klanten en partners je helemaal serieus, stelt Hodgson. ‘Dat Shell-experts zeiden dat wat wij doen hard nodig is in de waterstofeconomie, heeft de deuren naar investeerders geopend voor ons.’

Intensieve werkweek

Volgens Maikel Bouricius kunnen startups die de eerste selectieronde overleven zich in ieder geval opmaken voor een pittige finaleweek. ‘Die zit vol met trainingen, sessies met andere startups en één-op-één coaching. Ik heb toen pas echt leren pitchen, iets waar ik nu nog steeds profijt van heb. We hebben ons daarnaast kunnen focussen op de vraag wat je nodig hebt wanneer je klant een enterprise is’, aldus Bouricius. 

Een intensieve finaleweek dus. Maar wel eentje die je als startup verder brengt. Dat zegt ook Lene Hviid, de general manager bij Shell GameChanger. Dat bedrijfsonderdeel helpt startups bij de ontwikkeling van hun duurzame energie-concepten. ‘We brengen de startups niet alleen samen met experts om mee te sparren, maar ook met collega-ondernemers die in dezelfde fase van ontwikkeling zitten. De feedback die je krijgt is enorm waardevol voor de verdere ontwikkeling van je bedrijf.’

Investeerders aan boord

Een jaar lang intensieve business-support. Dat is wat er ook nu weer potentieel op de winnaar van de New Energy Challenge staat te wachten. ‘Wij wonnen de competitie op donderdagavond en op maandagochtend hing Shell al aan de telefoon om de samenwerking gestalte te geven’, aldus Bouricius van Asperitas. ‘Het heeft geleid tot een strategische samenwerking en uiteindelijk zelfs een investering van Shell Ventures. Het heeft onze business dan ook echt in een versnelling gebracht.’

Meer weten over de New Energy Challenge of je gelijk aanmelden? Kijk op newenergychallenge.com. Wacht alleen niet te lang, aanmelden kan tot 22 mei 2020.  
 

John van Schagen schreef twee boeken over ondernemen en werkt als journalist voor BNR Nieuwsradio, Sprout en andere media. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met journalisten en bloggers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!