Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe bom onder kilometerheffing

Is het werkelijk verstandig van het kabinet om de kilometerbeprijzing erdoor te drukken als de effectiviteit van de maatregel nog altijd niet duidelijk is? De planbureaus frustreren de plannen van het kabinet andermaal.

In een gezamenlijk rapport doen het Centraal Planbureau, het Milieu en Natuur Planbureau en het Ruimtelijk Planbureau kond van de gevaren van het behouden van de bpm in combinatie met de kilometerheffing.

Volgens de rekenmeesters zorgt kilometerbeprijzing zonder bpm voor een daling van de welvaart. Zo is te lezen in een vertrouwelijk rapport waar de Volkskrant de hand op heeft te weten te leggen. De RAI staat alvast op de achterste benen: “Het draagvlak voor rekeningrijden erodeert”, aldus de woordvoerder in de Volkskrant.

De planbureaus stellen dat kilometerheffing mét bpm het autorijden zo duur maakt dat niemand meer in de auto stapt. Files schaden de economie, maar niet rijden schaadt de economie nog meer…

De autobranche eist afschaffing van de bpm bij het instellen van de rijheffng. CDA-minister Eurlings wil graag een klein stukje bpm behouden.

 

Update: Trouw snijdt een ander kilometerheffingsprobleem aan… wie draait op voor de kosten van de heffing?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Update 2: Ook de Bovag/RAI wil nog iets zeggen…