1 miljard euro voor Nederlands mkb; audioketen daagt Rabobank voor 8 miljoen

Nieuw fonds met veel knaken

Ondernemersnieuws: Amerikaanse investeerder richt zijn pijlen op het mkb en heeft 1 miljard te verspijkeren, Hobo Hifi eist 8 miljoen euro van Rabobank en Ticketmaster investeert tegen woekerhandel.

1. Hobo Hifi eist 8 miljoen euro van Rabobank

Een faillissement uit 2014 is de aanleiding voor een rechtszaak tegen de Rabobank. Audioketen Hobo Hifi daagt de bank wegens ‘onaanvaardbaar en onrechtmatig handelen’. De Rabobank trok in 2014 het krediet van Hobo Hifi terug nadat de partijen in gesprek waren over een mogelijke reorganisatie. Vervolgens liet het de inboedel van de vijftien winkels veilen bij BVA Auctions wat tot een ‘aanzienlijke kapitaalvernietiging van vele miljoenen euro’s’ zou hebben geleid. De eigenaar van Hobo Hifi, dat later een doorstart maakte, raamt de geleden schade op 8 miljoen euro en hoopt dat via de rechter terug te vorderen.

2. Fonds investeert miljard in Nederlands MKB

Een nieuw kredietfonds dat zich richt op het Nederlandse midden- en kleinbedrijf reserveert 1 miljard euro voor leningen tot 10 miljoen euro. Het Rotterdamse leningenplatform Neos gaat de poet, dat grotendeels afkomstig is van van het Amerikaanse investeringsvehikel KKR, verdelen. Quirijn Haak, oprichter van Neos, is dolblij met de Amerikanen: 'Ze worden niet meteen zenuwachtig als een debiteur een keer te laat is met betalen, maar kijken naar de gehele portefeuille.' Neos onderscheidt zich van bankleningen door meer risico te accepteren en langere looptijden aan te gaan, in ruil voor een hoger rentepercentage. Gemiddeld kost een lening 9 procent rente en wordt ervoor 650.000 euro aan krediet verstrekt. 10 procent van de nieuwe geldinjectie zal gereserveerd worden voor leningen in Duitsland. 

3. Atheleteshop leverde niet aan duizenden klanten

Uit het faillissementsverslag van de ongevallen oud-challenger Atheleteshop blijkt dat de webwinkel uit Groningen duizenden bestellingen niet heeft geleverd. Er staan 4300 vorderingen van in totaal 3.7 miljoen euro open, waarvan ruim 1 miljoen bij diverse overheden. De webshop van oud-schaatser Yuri Solinger groeide in korte tijd razendsnel in binnen- en buitenland. Lage marges, slechte klachtafhandeling en ‘grenzen van de omzetgroei bereiken en overschrijden’ zijn volgens de curator de oorzaak van het faillissement. Atheleteshop was actief in vijftien landen en handelde jaarlijks 700.000 bestellingen af.

4. Ticketmaster zet streep door woekerhandel

‘We begrijpen dat je het zat bent dat anderen de tickets voor je neus wegkapen en doorverkopen voor veel te hoge prijzen.’ Met die boodschap kondigt online ticketverkoper Ticketmaster aan te stoppen met dochteronderneming Seatwave. Via Seatwave was het mogelijk voor consumenten en bedrijven om concertkaartjes met winst door te verkopen. Ticketmaster lanceert binnenkort een nieuw initiatief waarbij een ticket voor maximaal de aanschafprijs mag worden doorverkocht. In 2016 oordeelde de Autoriteit Consument en Markt dat er geen regels werden overschreden met het winst maken op tweedehands ticketverkoop. Ondertussen wil startup Guts met behulp van de blockchaintechnologie de handel in tweedehands toegangskaarten in goede banen leiden.

5. Musk op scherp in beursgate

Het zal even wennen zijn, een mening ventileren in meer dan 140 tekens. Toch is het Elon Musk gelukt om in zijn drukke schema een hele blogpost te wijden aan de controverse rondom zijn tweet om Tesla van de beurs te halen. De tweet leverde Musk een onderzoek van beurswaakhond SEC op en een aanklacht van meerdere beleggers die Musk verwijten ‘fake news’ naar buiten te brengen. In de blog reageert Musk op de aantijgingen door te stellen dat een investeringsfonds uit Saudi-Arabië het vermogen en intenties heeft om de autofabrikant uit het publieke domein te halen. Musk sluit af door te noemen dat er een commissie wordt samengesteld binnen Tesla om de mogelijkheden verder te verkennen.

6. Familiehotels kloppen aan bij grote ketens

Uit cijfers van hotelconsultant Horwath blijkt dat steeds meer kleinschalige hotels zich aansluiten bij grote formules zoals Fletcher, NH Hotels, Marriott en Hilton. Het zou voor kleine merken lastig te concurreren zijn met de grote namen. Ze zijn in het nadeel op inkoop en werving, maar ook omdat de de ketens ‘kleinschalig ogende’ boutiquemerken in de markt zetten. Rond de eeuwwisseling was 35 procent van de hotelkamers onderdeel van een grotere groep, dit jaar is dat al 59 procent. Online leggen de familiehotels het af tegen de grote ketens: ‘Een individueel hotel betaalt al snel 20 tot 25 procent commissie aan zo'n site, een keten maar 6 procent’, stelt Ewout Hoogendoorn van Horwath. Investeren in hotels stijgt in populariteit: in 2017 staken investeerders 1,7 miljard euro in Nederlandse hotels, de jaren daarvoor rond de 500 miljoen euro.

7. En dan dit: ‘Urban Farmers failliet door aaibaar concept’

Omdat er nog niet genoeg berichtgeving is geweest over (voormalig) failliete bedrijven, sluiten we af met de teloorgang van Urban Farmers, een stadsboerderij op de oude Philipsfabriek in Den Haag dat eerder dit jaar ter ziele ging. NRC dook in het verhaal achter de door media overspoelde startup, dat ondanks 2,7 miljoen euro van het gemeentelijke FRED-fonds niet zijn businesscase op orde kreeg. De meningen over de reden van het faillissement zijn verdeeld: van ‘de sociale component, de buurt, werd vergeten’ tot ‘een aardige, maar krappe businesscase’. De echte doodsteek lijkt te zitten in de prijzen die Urban Farmers moest hanteren: 8 euro voor een tros tomaten die verderop bij de Albert Heijn voor 4,20 kon kopen. Maren Schoormans van Priva verwijt de oprichters oogkleppen: “Ze hebben niet geluisterd naar onze input. Dit was alsof je de Formule 1-wagen van Max Verstappen gaat uitrusten met vierkante wielen. De rest van wat ze wilden, was inhoudelijk al moeilijk genoeg.”

Lees ook: Deze circulaire startup schudt de kruidenmarkt op

 

Tot zover de Sprout update van 14 augustus. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!