10 miljoen voor vliegtuigsimulator; Magioni maakt gehakt van New York Pizza-reclame

Ondernemersnieuws: Avion naar Londen met 10 miljoen, bitcoin weer op weg naar uitgang en Magioni valt vrouwonvriendelijk spotje New York Pizza aan.

1. Katsjing! 10 miljoen voor scaleup Avion

En dát in de komkommertijd: bouwer van vliegtuigsimulatoren Avion krijgt maar liefst 10 miljoen euro groeigeld. Het kapitaal is afkomstig van het Kempen European Private Equity Fund. Avion is opgericht door ondernemers Marty van Veluw en Arthur Bezuidenhout en daagt de markt voor vliegtuigsimulatoren uit met goedkopere en eenvoudiger te installeren simulatoren dan concurrenten. Het bedrijf, dat in 2016 ook al “enkele miljoenen” kreeg, wil het nieuwe geld inzetten om een trainingscentrum voor piloten te openen op Londen Gatwick. Ook krijgt de software van Avion een upgrade.

2. Rest in peace, bitcoin

Was de bitcoin enkele weken geleden nog bijna 13.000 dollar waard, de laatste dagen is de munt weer vol overgave op weg naar de nul dollar. Woensdag daalde de munt zelfs even naar een waarde van zo’n 9.000 dollar, waardoor zo’n 4.000 dollar verdampte. Het heeft allemaal te maken met politieke kritiek op de libra, de cryptomunt die Facebook in 2020 wil lanceren. Analisten verwachten dat de cryptomarkt door de lancering van de munt zal doorbreken bij het grote publiek. Maar zal dat Facebook wel lukken? Van Trump tot Macron en Warren: politici lijken nu een stokje te willen steken voor Facebook’s project. Ze zijn bang dat het bedrijf van Mark Zuckerberg te machtig wordt.

Lees ook: Van links tot rechts, politici hebben één gezamenlijke vijand: de libra

3. Amsterdamse datakoningen krijgen 2,5 miljoen

Tech-startup Dashmote haalt 2,5 miljoen euro op bij Amerikaanse en Chinese investeerders. De winstgevende Amsterdamse startup helpt bedrijven zoals Heineken, Coca-Cola en Unilever aan data over hun doelgroep. Dit doet het bedrijf door dagelijks talloze foto’s die op internet belanden te scannen met een systeem van kunstmatige intelligentie. Dashmote wil met het groeigeld uitbreiden van 45 naar negentig medewerkers, de huidige kantoren in New York en Shanghai vergroten en meer kantoren openen in de Verenigde Staten en Azië.

4. Magioni dist ‘achterhaald’ spotje New York Pizza

Nadat New York Pizza vrouwen, tsja, met bloemkolen vergeleek in een promotiefilmpje, komt Manon van Essen van bloemkoolpizzamerk Magioni met een parodie: in plaats van bloemkolen als surrogaatborsten te gebruiken, zoals New York Pizza doet, zet zij ze in als hersenen. Vrouwen hebben immers brains, gaat het idee. Een Instagram-post van Magioni hierover krijgt lovende reacties. “Het is gewoon achterhaald”, zegt Van Essen tegen Quote over de campagne van New York Pizza, die eerder al in de media veel kritiek opleverde.

Onze vrinden van Natwerk “betreuren het dat sommige mensen aanstoot aan de campagne nemen. ” Managing director Daantje Dammers tegen Sprout: “Dat is nimmer de bedoeling geweest. Aan de andere kant is het de taak van een reclamebureau om überhaupt op te vallen. In dit geval door het randje van het maatschappelijke debat op te zoeken.” Opvallen door vrouwen met bloemkolen te vergelijken, het moet je ding zijn. Of het New York Pizza meer klanten oplevert? Wij moeten het nog zien.

5. Mokumse sap-juppen naar Memphis

De Amsterdamse horecaformule voor gezonde sapjes JuiceBrothers breidt na zes vestigingen in 020 en twee in New York uit naar een nieuwe markt: Downtown Memphis, te Tennessee. Wie binnenkort walking in Memphis gaat, kan er in een gloednieuwe winkel juppenspul als verse sappen, smoothies, açai bowls (wat?) en tonics bestellen. JuiceBrothers, een initiatief van, echt waar, professioneel pokeraar Noah Boeken en psycholoog Guus Benning, ziet in de door Marc Cohn bezongen stad een “logische keuze als de tweede Amerikaanse markt”, lezen wij in een florissant persbericht.

6. En dan dit: loost Picnic kritisch personeel?

Vakbond FNV beschuldigt bezorgsuper Picnic ervan personeel te lozen dat zich met vakbondsactiviteiten bezighoudt. Het Parool sprak met een 23-jarige ex-medewerker die actief was voor de vakbond, maar “altijd keihard doorgewerkt” zou hebben. Picnic zou de medewerker niet meer hebben ingeroosterd nadat er klachten over de jongen zouden zijn geweest. Van wie de klachten zouden zijn geweest, kon het bedrijf vanwege privacyredenen niet noemen. De vakbondsactiviteiten dus, concludeert de man. FNV, die in een rechtszaak is met Picnic wegens een vermeende schending van het cao-recht, stelt meerdere van dit soort voorbeelden te kennen. Picnic-man Michiel Muller is het tegen Het Parool oneens met de beschuldiging en vindt het “stemmingmakerij”.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 18 juli. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!