'100 miljoen voor Spinnin' Records'; Belgen stappen in Wayne Parker Kent

Slaven Mandic

Ondernemersnieuws: Belgen stappen in Wayne Parker Kent, Amerikanen hebben 100 miljoen over voor Nederlandse dancelabel en Michiel Mol komt met zijn eigen wodkamix.

1. Belgen stappen in Wayne Parker Kent

Het Vlaamse krantenbedrijf Mediahuis neemt een belang in de snelgroeiende online uitgever Wayne Parker Kent van ondernemer Slaven Mandic (foto boven). Hoeveel kapitaal dat oplevert, maakt hij niet bekend. De Belgen bezitten al NRC Handelsblad en binnenkort waarschijnlijk ook een belang in de Telegraaf en hebben trek in de digitale merken van Wayne Parker Kent, zoals NSMBL.nl, Culy.nl, Manners.nl en Famme.nl. Zeven jaar na de oprichting heeft Mandic al vijftien merken neergezet, waarmee hij maandelijks zo’n acht miljoen Nederlanders bereikt. WPK is ook actief als marketingbureau, onder de naam WPK The Agency.

2. Sony en Warner hebben trek in Spinnin' Records

Sony en Warner zijn allebei in de race om Spinnin' Records over te nemen. Volgens Music Business Worldwide zouden de giganten 100 miljoen overhebben voor het Nederlandse dancelabel, dat in 1999 is opgericht door Eelko van Kooten en Roger de Graaf. Quote vroeg aan Van Kooten commentaar en kreeg een korte reactie terug: 'beetje weinig', daarmee doelend op het overnamebedrag. De geruchten over de deal gaan al langer, Sony zou concreet onderzoeken of een overname mogelijk is. Spinnin' Records is naar eigen zeggen 'het grootste dancelabel ter wereld'. Artiesten als Tiësto, Afrojack, Sander van Doorn en Oliver Heldens staan bij het in Hilversum gevestigde bedrijf onder contract. Martin Garrix vertrok overigens in 2015 zelf naar Sony.

3. Nieuwe aandeelhouders voor Marqt

Duurzame supermarkt Marqt heeft nieuwe aandeelhouders, die bijlappen om verder groei mogelijk te maken. Dat maakte oprichter Quirijn Bolle maandag bekend. Triodos Organic Growth Fund en Social Impact Ventures, het investeringsfonds van 'founding mothers' Willemijn Verloop en Machtelt Groothuis, dat eerder geld stak in Taxi Electric en Afval Loont. Met de nieuwe (minderheids)aandeelhouders is overeengekomen dat Marqt maximaal drie cent verdient op elke euro die een consument besteedt. Een eventueel overschot wordt herverdeeld. Dat luxeprobleem is er nog niet: pas dit jaar verwacht Marqt, dat 15 vestigingen heeft in vooral Amsterdam, winst op zijn omzet van circa 70 miljoen.

4. Handelaar in bedrijfsinformatie Van Dijk brengt 3 miljard op

Handelaar in bedrijfsinformatie Bureau van Dijk wordt voor 3 miljard euro gekocht door het moederbedrijf van kredietbeoordelaar Moody’s. Voor Moody's is de informatie die Van Dijk verzamelt over niet-beursgenoteerde bedrijven een mooie asset, omdat het zijn geld verdient met de beoordeling van kredietwaardigheid van ondernemingen. Bureau van Dijk bestaat sinds 1991, heeft kantoren in meer dan 30 landen en er werken ruim 800 mensen. Die hebben een database gevuld met meer dan 220 miljoen bedrijven.

5. Koptelefoon as a service wordt draadloos

Begonnen als Pelican House, komt Gerrard Street een jaar na de lancering van zijn eerste hoofdtelefoon as-a-service met een bluetooth-model. En net als het eerste model gaat de (voor)verkoop weer via crowdfunding. In de eerste 36 uur van de campagne is al de helft van de gewenste 12K opgehaald, waarbij de meeste backers kozen voor een maandabonnement van 8 euro of een jaarabbo van 80 euro. “Onze ruim 800 klanten laten zien dat vooral jongeren openstaan voor gebruik van producten in plaats van bezit”, aldus medeoprichter Tom Leenders in een persbericht. De Gerrard Street is volledig modulair: elk onderdeel kan gemakkelijk worden losgehaald en vervangen. Met dit systeem claimen de makers in hun eerste jaar al 350 hoofdtelefoons van de afvalberg te hebben gered.

6. En dan dit: Michiel Mol zoekt geld voor eigen drankmerk

Voormalige Lost Boy, marsraketbouwer en renstaleigenaar Michiel Mol heeft toch geen crowdfunding nodig om een drankje van de grond te krijgen? Toch wel, vertelt hij tegen Quote: "Zie het als de ideale manier om ambassadeurs te werven en aan marketing te doen." Mol zoekt via Symbid 350K voor zijn drankmerk Caramol. Het betreft een mix van wodka en karamel, die Mol zich ooit liet inschenken door de barman van een club in Saint Tropez. "Toen ik in het najaar thuis een borrel gaf, dacht ik: ik ga dat ook eens schenken. Maar het was nergens te krijgen. Toen besloot ik het zelf maar te gaan maken." De eerste geldschieters zijn zo te zien al in de 8 procents convertible gestapt: de teller staat op 161K. "Het bedrijf wordt gerund door degenen die de afgelopen jaren Copperhead Gin in de markt zetten, dus dat zit wel goed."

7. Quote van de dag:

Will Smith Sprout Quote money

Tot zover de Sprout update van dinsdag 16 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.