14 miljoen voor Ace & Tate; Twitter wil gebruiker laten betalen

Ace & Tate Brussel

Ondernemersnieuws: Ace & Tate breidt uit in Europa dankzij nieuwe investering, Twitter werkt aan betaalde abonnementen en rechter grijpt in bij ruzie tussen huurplatforms.

1. Ace & Tate steekt miljoenen in Europese groei, ondanks corona

Brillenmerk Ace & Tate haalt nog eens 14 miljoen euro op, waarmee het bedrijf van Mark de Lange dit jaar in totaal zestien nieuwe winkels kan openen. Inclusief de nieuwe investeringsronde haalde het bedrijf tot nu toe op 57 miljoen euro groeikapitaal uit de markt. Naast het bouwen van fysieke winkels, bouwt Ace & Tate aan technologie waarmee on- en offline winkelen in elkaar overlopen, zoals online oogtests en offline wishlists waarmee mensen thuis een virtuele bril kunnen proberen en afrekenen. De Lange moest tijdens de coronacrisis alle 54 winkels twee maanden dichthouden. Maar de nieuwe investeringsronde is niet om verliezen af te dekken, zegt hij tegen Sprout. 

Lees verder: Ace & Tate pint 14 miljoen bij investeerders om meer winkels te openen

2. Twitter werkt aan betaalde dienst

Twitter werkt aan een platform op abonnementsbasis, blijkt uit een (inmiddels aangepastevacature. Het platform wordt onder de codenaam “Gryphon’ gebouwd door medewerkers in de VS en Londen. Nog niet duiddelijk is waarvoor het bedrijf van Jack Dorsey precies geld wil vragen. Met abonnementen zou Twitter minder afhankelijk kunnen worden van advertenties, die momenteel 80 procent van de omzet uitmaken. Twitter experimenteerde twee jaar geleden al met een premium-dienst, met analytics en nieuws-alerts. Mogelijk komt er nu een Twitch- of Patreon-achtige dienst, speculeert The Verge, waarbij gebruikers een abonnement kunnen nemen op hun favoriete accounts.

3. Minister dreigt hostingbedrijven om kinderporno

Zeventien hostingbedrijven die kinderporno op hun servers hebben staan, krijgen nog twee maanden de tijd om dat materiaal te verwijderen, waarschuwt minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Grapperhaus maakt de namen van de bedrijven openbaar als zij in september nog geen orde op zaken hebben gesteld. De Technische Universiteit Delft bracht in kaart waar illegale content precies staat opgeslagen, waarbij Nederlandse netwerken werden gescand op verboden data. Hostingbedrijven kunnen dat zelf ook doen, door gebruik te maken van de gratis dienst HashCheckService. In de eerste helft van dit jaar zijn met behulp van die database ruim 10.000 afbeeldingen verwijderd.

4. Cateraar Maison van den Boer ontslaat 140 mensen

Cateraar Maison van den Boer zet vanwege de coronacrisis 140 medewerkers op straat, de helft van het personeelsbestand. Ook worden 38 tijdelijke contracten niet verlengd. Om kapitaal vrij te maken, zet het bedrijf het onderdeel Food for Care in de etalage. 'Deze ingreep in onze bedrijfsvoering is onontkoombaar om het bedrijf een toekomst te geven', zegt directeur Willem de Boer in een toelichting. ‘We wachten net als onze opdrachtgevers op het moment dat catering weer op een grotere schaal mogelijk wordt.’ Maison den Boer is de cateraar van onder andere kunstbeurs Tefaf en het ABN Amro tennistoernooi. Drie schuldeisers vroegen in mei al het faillissement aan van het in zwaar weer verkerende bedrijf.

5. Rechter beslecht fittie tussen huurplatforms

Huurwebsite Huurwoningervaringen moet ophouden met het zwartmaken van branchegenoot Esteon en diens oprichter Gijs-Jan Witkamp, heeft een rechter bepaald in een zaak waar de Telegraaf over bericht. Op zijn website noemde Huurwoningervaringen Witkamp de afgelopen weken ‘Maffiamaatje’ en ‘Louche ondernemer’, vergezeld van een foto met zwarte balken voor Witkamps ogen. Huurwoningervaringen heeft volgens de Telegraaf banden met Huizenmarkt.nl en Huursector.nl, sites waartegen de Consumentenbond onlangs waarschuwde vanwege een gekloond aanbod van huurhuizen, woningen die niet beschikbaar zijn, niet kloppende huurprijzen en onverwachte incasso’s.

6. En dan dit: MediaMarkt bezorgt verkeerd geprijsde Apple-computers

MediaMarkt blaast het begrip fuckup nieuw leven in: de elektronicaketen heeft een Apple-computer online enige tijd aangeboden voor 2,19 euro. En in tegenstelling tot de befaamde zaak-Leenbakker uit 2017, heeft het bedrijf een aantal van deze kostbare iMac’s (officiële prijs: 2000 euro) ook daadwerkelijk geleverd aan meerdere geluksvogels. Een eigenaar van een reclamebedijf bestelde er gelijk drie. MediaMarkt eist de computers terug, en claimt dat niet meer dan tien kopers hun slag hebben geslagen. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan: bij een claim-jurist hebben zich al tien mensen gemeld die hun koopje weigeren te retourneren.

Wat we ook lazen:

  • Een dag extra thuiswerken levert de samenleving bijna 4 miljard euro op, berekende accountant PwC.
  • Vijf diensten waarmee je je sales en marketing automatiseert. (Fast Company)  
  • Tetris werd een wereldwijd succes dankzij een Russische programmeur én een Nederlandse ondernemer. (AD)
  • Een nieuwe startup meet het succes van series en films niet met kijkcijfers, maar op basis van het enthousiasme dat ze online veroorzaken. Daarmee speelt de dienst handig in op de spaarzame data die Netflix deelt met makers van shows. (New York Times) 
  • De (nog in beta-modus verkerende) dienst Mmhmm laat zien dat er nog genoeg te vernieuwen valt op het gebied van online vergaderen en presenteren:  

Tot zover de Sprout-update van donderdag 9 juli. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!