15 miljoen voor flitskrediet-startup Pieter Schoen; Fairf heeft leukste bedrijfsnaam

Pieter Schoen

Ondernemersnieuws: flitskrediet-startup Pieter Schoen krijgt 15 miljoen euro, ‘sociaal verantwoord’ flexplatform haalt 1 miljoen op en Fairf heeft leukste bedrijfsnaam van 2019.

1. Flitskrediet-startup Pieter Schoen haalt 15 miljoen op 

Swishfund, de kredietleverancier van Pieter Schoen (NLE), krijgt 15 miljoen euro groeigeld, afkomstig van Slingshot Ventures en Schoen zelf. Het groeikapitaal is deels bestemd voor het ontwikkelen van een systeem om zakelijke kredieten volledig automatisch af te handelen, een onbekend bedrag is bestemd als leningen voor ondernemers. Bij Swishfund lenen ondernemers voor maximaal een jaar bedragen tussen de 3000 euro en half miljoen euro euro. Er moet per dag worden afgelost. Het bedrijf, dat sinds kort ook actief is in Groot-Brittannië, verstrekte afgelopen jaar 60 miljoen euro aan leningen. Eind vorig jaar stonden er 60 miljoen euro aan kredieten uit.

2. Groeigeld voor ‘sociaal verantwoord’ flexplatform

Digitaal uitzendbureau Maqqie krijgt “bijna 1 miljoen euro” groeikapitaal van een aantal business angels onder wie projectontwikkelaar Daan van der Vorm. De startup van Pieter Leenman benadrukt dat er op “sociaal verantwoorde wijze” wordt gewerkt. Het bedrijf zou als enige voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving en cao’s, en medewerkers bij ziekte of werkeloosheid recht geven op doorbetaling of een uitkering. Voor bedrijven kost de dienst naar eigen zeggen “een fractie van de tarieven van uitzendbureaus en payrollbedrijven”. De startup rekent 7 procent van het uurtarief als commissie.

3. Bombrieven bij meerdere bedrijven

Minstens zes bedrijven waaronder een hotel in Amsterdam, een makelaarskantoor in Utrecht en een autobedrijf in Rotterdam zijn de afgelopen week opgeschrokken door bombrieven. Volgens de politie hadden de explosieven zwaar lichamelijk letsel kunnen aanrichten. De bombrieven vermelden het Rotterdamse incassobureau Centraal Invorderings Bureau als afzender. Maar dat bedrijf, in 2007 opgericht door toenmalige studenten Niels de Peuter en Laurens Withagen, heeft volgens de politie niets met de bombrieven te maken, en werd zelf ook getrakteerd op een verdachte brief. Over een eventuele link met boze schuldeisers kan De Peuter tegenover het Financieele Dagblad nog niets losaten.

4. Recordjaar Collin Crowdfund en Geldvoorelkaar.nl 

Particuliere investeerders hebben in 2019 via crowdfundingplatform Collin Crowdfund een record van 50 miljoen euro aan mkb-leningen verstrekt. Dat was net iets minder dan de 51 miljoen van concurrent Geldvoorelkaar.nl, dat eveneens een recordjaar beleefde. Collin draaide het afgelopen jaar voor het tweede jaar op rij zwarte cijfers, zegt medeoprichter Jeroen ter Huurne tegen Sprout. Sinds de start werd er via Collin 206 miljoen euro geleend. Ter Huurne schat dat een crowdfundingplatform minstens 100 miljoen euro nodig heeft om rendabel te kunnen zijn. Veel kleinere crowdfunders zullen het daarom niet redden, verwacht hij.

5. Faillissementen voor het eerst in 6 jaar in de lift

Het aantal faillissementen is in 2019 voor het eerst in 6 jaar gestegen, blijkt uit cijfers van Graydon, een handelaar in bedrijfsinformatie. Afgelopen jaar ging bij 3.906 bedrijven het licht uit, 3,4 procent meer dan in 2018. De laatste keer dat het aantal failliete bedrijven groeide, was in 2013. Daarna nam het aantal failliete bedrijven gestaag af naar een laagterecord van 3.775 faillissementen in 2018. Graydon voorspelt voor dit jaar opnieuw een toename.

6. En dan dit: Fairf, BAKR. en De Blokkenpiloot leukste bedrijfsnamen

Duurzame verfmaker Fairf heeft de leukste bedrijfsnaam van 2019. De eerdere Startup van de Week prijkt bovenaan de jaarlijkse top 10 van merknamenspecialist Hans Prummel (De Naamafdeling) en mediaondernemer Richard Otto. Fairf wordt gemaakt in een fabriek die draait op zelf opgewekte zonne-energie. Bestellingen worden in grote steden per fiets bezorgd. Een deel van de opbrengst gaat naar creatieve ondernemers in ontwikkelingslanden. De complete top 10 van opvallende en slimme merk- en bedrijfsnamen:

1. Fairf
2. BAKR. (Marokkaanse bakker)
3. De Blokkenpiloot (LEGO-winkel)
4. Surelock Homes (Slotenmaker)
5. Yogaatielekker (Yoga)
6. Mooie Boules (Jeu de boules-foodhallen)
7. De Vleesch Lobby (Restaurant van Vegetarische Slager)
8. Bofkont (Ondergoed voor mannen)
9. Kleedvermaak (tweedehands kleding)
10. Onder de Knie (pedicure en voetverzorging)

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van vrijdag 3 januari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!