Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

20 miljoen voor Gitlab; 15 miljoen voor Ultimaker

Ondernemersnieuws: 20 miljoen voor programmeursplatform Gitlab, 3D-printerfabrikant Ultimaker krijgt Europese miljoenen en groene incubator Enviu opent kantoor in VS.

1. 20 miljoen voor Gitlab


Het groeigeld stapelt zich op bij Gitlab, de Nederlandse startup die softwaremakers online laat samenwerken op zijn open source code collaboration platform. Na investeringsrondes van 1,3 en 4 miljoen dollar is er nu een injectie van 20 miljoen dollar, maakt oprichter Sytse Sijbrandij bekend op zijn blog. Het geld is afkomstig van August Capital, Khosla Ventures en Y Combinator, de accelerator uit Silicon Valley waar Gitlab vorig jaar voor werd geselecteerd. Volgens Gitlab wordt de dienst door ongeveer 100.000 bedrijven gebruikt. De Sprout-challenger (2014) lift mee op de toename van het aantal gebruikers van open source-code.


2. Ultimaker krijgt miljoenen Europees geld


3D-printer Ultimaker krijgt 15 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB). De startup ziet de financiële injectie als een ‘overbruggingskrediet’ naar een grotere investeringsronde volgend jaar, zegt directeur Jos Burgers in het FD. De printers van het bedrijf uit Geldermalsen worden gebruikt bij bedrijven als Tesla, Airbus en Apple. Ook Volkswagen zet de Ultimaker in om prototypes te printen. Het in 2011 door Siert Wijnia, Erik de Bruijn en Martijn Elserman opgerichte bedrijf draaide vorig jaar een omzet van 30 miljoen euro. Het drietal bouwt zijn printers nog altijd op basis van open source; iedereen kan de apparaten nabouwen.


3. Enviu breidt uit naar VS


Wat B.Amsterdam kan, kunnen wij ook, dacht Enviu. De sociale en duurzame impact-incubator opent deze week een kantoor in de VS. Het Rotterdamse bedrijf creëert in San Francisco feite een springplank. “Verschillende van Enviu’s bestaande ondernemingen staan op het punt om op te schalen, of in een nieuwe regio gerepliceerd te worden”, schrijft het bedrijf in een toelichting. Vorige week lanceerde Enviu met Amerikaanse partners een wereldwijd programma om bedrijven op te zetten die oplossingen bieden voor het plastic afvalprobleem. Ook wordt er in de VS gewerkt aan een programma voor circulaire businessmodellen rondom sanitatie.


4. Plugify scoort crowdfundhit


Online boekingsplatform voor artiesten Plugify heeft zijn crowdfundcampagne met in totaal driekwart miljoen euro meer dan succesvol afgerond (streefbedrag 650.000 euro). De eerdere startup van de week laat bezoekers – zonder tussenkomst van boekingsbureaus – artiesten vinden en boeken voor een optreden, een markt waar alleen al in Nederland 830 miljoen euro in omgaat. Het groeigeld gaat naar marketing en sales, uitbreiding van het team en verdere productontwikkeling. “Daarnaast is het goed om te zien hoe crowdfunding voor mond-tot-mondreclame zorgt”, zegt oprichter en zangeres Eline Leijten. “Investeerders promoten Plugify binnen hun netwerk, waar direct aanvragen uit voortvloeien.” Dankzij het hoge crowdfundbedrag kan de startup zijn pijlen ook op andere Europese landen richten.


5. Franchiserel bij AH


Een nieuwe week, een nieuwe franchise-rel: dit keer zijn het Albert Heijn-ondernemers die in opstand komen tegen hun franchise-eigenaar. Het meningsverschil met Ahold is zo hoog opgelopen dat de partijen elkaar dinsdag voor de rechter troffen, waar onder meer Distrifood.nl verslag van doet. De kern van het conflict is een klassieke: de verdeling van opbrengsten en kosten, waaronder de omzet van Ah.nl. Volgens de winkeliers zijn zij over de periode 2008-2012 voor 1 miljoen euro per winkel gedupeerd. In de jaren daarna zou dit bedrag zelfs zijn verdubbeld. Als de AH-franchisers gelijk krijgen, komt de toekomst van het zelfstandig ondernemen binnen Albert Heijn in gevaar, dreigen de advocaten van Ahold. “Het concept van eerlijk delen dat de eisers bepleiten, is niet alleen in strijd met de afspraken maar ook niet eerlijk. Want zij delen niet in de investeringen en riscico’s van Albert Heijn en zij delen zelf hun eigen winsten niet.”


6. En dan dit: Bezos neemt Musk op de korrel


Als de race om de ruimte tussen Elon Musk en Jeff Bezos draait om de vraag wie ‘de grootste’ heeft, dan is Amazon-oprichter Bezos binnenkort koploper. Bezoz’ ruimtevaartbedrijf Blue Origin onthulde dinsdag de plannen voor zijn nieuwste raket, de New Glenn (vernoemd naar astronaut John Glenn). Het explosieve gevaarte meet – afhankelijk van de uitvoering – tussen de 82 en 95 meter. De SpaceX-raket Falcon 9 van Musk meet amper 70 meter. De overeenkomst tussen die twee raketten is dat ze allebei herbruikbaar zijn. Als alles goed gaat, brengt de New Glenn binnen 5 jaar zowel mensen als commerciële satellieten naar de ruimte, waarmee Blue Origin een rechtstreekse concurrent wordt van SpaceX.



7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van woensdag 14 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.