Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

20 miljoen voor The Ocean Cleanup; winst Coolblue verdriedubbeld

Ondernemersnieuws: Boyan Slat van The Ocean Cleanup krijgt ruim 20 miljoen aan nieuwe investeringen, winst Coolblue verdriedubbeld en taxiplatform Tinker kampt met flinke liquiditeitsproblemen.

1. Boyan Slat van The Ocean Cleanup krijgt miljoenen

Het gaat de 22-jarige Boyan Slat voor de wind. Bedrijven en ondernemers hebben de afgelopen maanden een ruime 20 miljoen dollar gestoken in Slats onderneming The Ocean Cleanup. In totaal heeft Slat rond de 30 miljoen dollar weten op te halen. Met zijn onderneming wil Slat de plastic zee tegengaan. Dit wil hij bereiken door het plastic afval op te zuigen met een slangenconstructie. In tien jaar tijd moet de helft van al het plastic uit de oceaan zijn. Onder de nieuwe groep investeerders bevinden zich zowel chemiebedrijf DSM als Silicon Valley-ondernemer Peter Thiel. Slat wil de investering gebruiken om zijn techniek te testen in de Grote Oceaan.

2. Tinker vecht tegen faillissement

Het leek zo lekker te gaan met taxiplatform Tinker, dat op slimme wijze big data inzet voor passagiersvervoer van- en naar vliegvelden. Het bedrijf was lange tijd was in de race om de failliete Belgische vliegtuigmaatschappij VLM over te nemen, en afgelopen november stak voetbaltrainer Henk ten Cate zelfs een miljoen euro in de veelbelovende onderneming. Toch blijkt Tinker nu flink in de nesten te zitten door een liquiditeitsprobleem; het taxibedrijf heeft een tekort van 2,5 miljoen euro. Ook zou het kampen met een behoorlijke betalingsachterstand. Tinker is daarom druk in de weer met een crisismanager, zodat een faillissement voorkomen kan worden. Het bedrijf bestaat sinds 2012 en werd opgericht door Rob van Strien, Gerben Abbink en Cees de Wildt.

3. Winst Coolblue verdriedubbeld

Coolblue heeft over 2016 haar winst verdrievoudigd en is onderaan de streep uitgekomen op 8,9 miljoen euro, op een omzet van 857 miljoen. Ondanks dat in dezelfde periode de salariskosten met 63 procent zijn gestegen, wist de webwinkel van Pieter Zwart de brutowinstmarge licht omhoog te poetsen naar 11,4 procent. Het bedrijf financiert de groei met een slimme methode: naar eigen zeggen betalen consumenten doorgaans de producten al, voordat Coolblue een factuur van de leverancier krijgt. Nederland is nog steeds de grootste afzetmarkt, gevolgd door België dat een aandeel heeft van 242 miljoen in het totale omzetplaatje. De aandeelhouders (en oprichters) krijgen een niet onaardige dividenduitkering van 30 miljoen euro.

4. ‘Uber-uitdager Go-Jek haalt 1,2 miljard op’

De Indonesische zogeheten motorbike on-demand-startup Go-Jek haalt in een nieuwe financieringsronde 1,2 miljard dollar op. Dat weten onze collega’s van TechCrunch te melden op basis van twee bronnen. Zij schrijven dat de financieringsronde door de Chinese internetgigant Tencent wordt geleid. Go-Jek zou nu een waardering van 3 miljard hebben. De startup maakt furore in Indonesië, en heeft naar eigen zeggen 200.000 vervoerders door 25 steden aldaar reizen. Door het succes van Go-Jek zijn Uber en Grab er ook soortgelijke services begonnen. Oftewel: the competition is on.

5. Rabobank laat ondernemers ‘spieken’

Hoe word je net zo succesvol als een topondernemer? Door te spieken. Rabobank is een opvallend experiment begonnen met melkveehouders. In zijn internetbankieren-app laat de bank boeren elkaars (anonieme) resultaten inkijken. Handig voor worstelende ondernemers, denken ze bij de bank. Stel dat een boer ziet dat hij of zij veel meer uitgeeft aan voer dan collega’s, dan weet zo’n ondernemer waar deze een kostenverlaging zou kunnen realiseren. Het is de bedoeling dat op den duur ook ondernemers in andere branches van deze service gebruik kunnen maken.

6. En dan dit: narcistische ceo’s jagen hun bedrijf op de kosten

Herken jij in jezelf een David Brent als baas? Foute boel. Het kan je als ondernemer namelijk flink wat kosten. Onderzoekers van onder meer de universiteit van Tilburg ontdekten dat bedrijven met narcistische ceo’s meer te lijden hadden tijdens de economische crisis. Om dit te onderzoeken keken zij naar de commerciële Amerikaanse bankensector; de branche waar de crisis begon. De onderzoekers bestudeerden in totaal 92 directeuren die tussen 2006 en 2014 aan de leiding stonden. De narcistisch ingestelde ceo’s onder hen investeerden sneller in risicovolle beleggingsproducten, wat hun bedrijven instabieler maakte.

Wees dus nooit zo’n baas:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 5 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.