22 miljoen voor digitaal tegoed-platform; commissarissen Marqt stappen op

Ondernemersnieuws: online tegoed-winkel Creative Group krijgt 22 miljoen, raad van commissarissen Marqt stapt op en TomTom-oprichter wil minimaal helft vrouwelijke studenten voor programmeerschool.

1. 22 miljoen voor digitale tegoed-winkel

Online tegoedwinkel Creative Group krijgt 22 miljoen euro van Prime Ventures, vertelt het bedrijf aan het Financieele Dagblad. Dit jaar verwacht de dienst (honderd medewerkers) voor 200 miljoen euro aan digitale tegoedkaarten te slijten via Rapido.com, een webshop voor tegoeden voor bijvoorbeeld Netflix en Playstation, en Recharge.com, waarmee migranten beltegoed van familieleden in het geboorteland kunnen opwaarderen. Voormalige Sprout Challengers (2012) Robin Weesie en Dirk Ueberbach – nog altijd adviseurs een aandeelhouders – legden in 2002 de basis voor het bedrijf met SMScity.com, waarmee je gratis kunt sms’en via internet. Die site werd in 2013 verkocht aan MessageBird. 

2. Commissarissen Marqt stappen op 

De voltallige raad van commissarissen van duurzame supermarkt Marqt is opgestapt, bevestigt een woordvoerder tegen RTL Z. Dat is het gevolg van een herstructurering. Het bedrijf van Quirijn Bolle (negentien winkels in een aantal grotere steden) maakte in de 10 jaar sinds de start nog nooit winst. Het is nog niet duidelijk met welke ingrepen die winstgevendheid nu wel gerealiseerd zou moeten worden. CEO Joost Leeflang vertrok eerder deze maand al, nog geen jaar na zijn benoeming. Zijn baan was “bijna niet te doen” door de vele aandeelhouders, zei een anonieme bron vorige maand tegen Distrifood.  

3. Programmeerschool Codam wil minimaal helft vrouwelijke studenten

Codam, de programmeerschool van TomTom-oprichter Corinne Vigreux, neemt vanaf nu altijd minimaal 50 procent vrouwelijke studenten aan, meldt het bedrijf in een persbericht ter gelegenheid van de officiële opening door koningin Máxima. Vigreux wil met Codam, naar het voorbeeld van het Franse École 42, iets doen aan het schreeuwende gebrek aan programmeervaardigheden in Nederland en tegelijk de scheve man-vrouwverhouding aanpakken. Vigreux: “Het is hard nodig het vak programmeren uit de mannenhoek te halen. Vrouwen, jong en oud, moeten evenzeer de toekomst schrijven voor onze samenleving. Met drive en creativiteit.”

4. Scaleup Dekbed Discounter fuseert met kantoorinrichter

Dekbed Discounter, het bedrijf waarmee Niels Verwij en Maurice - what’s in a name - Rustwat slapend rijk worden, fuseert met meubelspecialist De Arend. Dekbed Discounter is met 2.000 tot 3.000 orders per dag naar eigen zeggen de grootste online beddengoedverkoper van de Benelux, en was in 2018 goed voor een omzet van 40 miljoen euro. De Arend (vijftig mensen) draaide als inrichter van van bedrijven waaronder ook horeca, zorginstellingen en scholen vorig jaar een omzet van 20 miljoen euro. De twee bedrijven houden voorlopig hun eigen naam, onder de paraplu van de nieuwe holding Jamani Group. Dekbed Discounter wil zijn aanbod na de fusie verbreden. 

5. Klassiekemuziekdienst Primephonic naar New York en Londen

De Nederlandse Spotify voor klassieke muziek Primephonic heeft ook kantoren geopend in New York en Londen, vertelt oprichter Thomas Steffens aan Sprout. De muziekstreamer, die amper 9 maanden geleden live ging, wil voor het einde van het jaar in honderd landen beschikbaar zijn, waaronder ook in Azië en Latijns-Amerika. Daarvoor mikt de startup later dit jaar op een “miljoeneninvestering”. De muziekdienst was tot dusver alleen actief in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, maar sinds kort in heel Europa. Hoeveel betalende gebruikers Primephonic inmiddels heeft deelt de startup niet. Wel laat het bedrijf weten dat de app tot nu toe 200.000 keer is gedownload. 

6. En dan dit: keukenmes gaat hard op Kickstarter

Serie-ondernemer Tacco Marijnen heeft met een nieuw Kickstarter-project na een dag al bijna een ton opgehaald voor het “ultieme chefmes” (59 euro) The Wigbold. Ruim 1.100 backers legden tot nu toe geld in voor het mes dat in januari volgend jaar klaar moet zijn. Marijnen had eerder een crowdfundinghit met The Blackbeard, een pan waarmee hij de keukenindustie wil opschudden. Dankzij Kickstarter kan Marijnen naar eigen zeggen “unieke, cheflevel keukentools maken die normaal alleen gemaakt kunnen worden door de grote elitemerken”. Na een reis naar China lanceerde de ondernemer onlangs ook een netwerk van smartphone-powerbanks in Rotterdam.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 26 juni. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!