3 miljoen voor nieuwe startup van oud-kopstukken Marktplaats en Ilse; ruim 1 miljoen voor MedApp

Ondernemersnieuws: Close haalt 3 miljoen euro op, ruim 1 miljoen euro voor MedApp en Fairphone werkt aan nieuw model.

1. 3 miljoen voor nieuw marketingplatform

Terwijl de website van Close tot gisteren nog niet eens in de lucht was, haalt het bedrijf al 3 miljoen euro groeifinanciering op. Close is een marketingplatform voor de eventbranche. Het idee: event-organisatoren kunnen eenvoudig exclusieve informatie met bezoekers delen, nadat die een kaartje voor een evenement hebben gekocht. Zowel Stage Entertainment als sterrenrestaurant The Jane zijn klant bij het bedrijf. Close is een creatie van oud-commercieel directeur van Marktplaats Kiliaan Toorenaar en Wiebe Weikamp, mede-oprichter van zoekmachine Ilse. Het groeigeld is afkomstig van Disruptive Technology Ventures.

Lees meer: Hoe het businessmodel van Close werkt 

2. Fairphone werkt aan nieuw model

De sociale startup Fairphone werkt gewoon aan een nieuwe editie van zijn smartphone. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf aan Sprout. Maandag kwam de onderneming van Bas van Abel met het opvallende nieuws de verkoop van de Fairphone 2 te stoppen, zonder daarbij een aankondiging te doen over de lancering van een nieuw model. Wanneer de volgende Fairphone er komt, kan Fairphone tegen Sprout nog niet zeggen, maar dat ie er komt, is zeker. Fairphone stelt zowel financieel als plantechnisch niet in de problemen te zijn. Tot nu toe verkocht het bedrijf 175.000 smartphones.

Lees ook: ‘We werken aan een nieuwe Fairphone’

3. Fastned ziet omzet en verlies toenemen in 2018

Laadbedrijf voor elektrisch rijden Fastned zag zowel zijn omzet als verlies toenemen in 2018. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend in zijn jaarverslag. Het verlies nam toe van 5 miljoen euro naar 6,3 miljoen euro. Fastned bouwt aan een Europees netwerk voor snellaadstations en dat heeft vanzelfsprekend een prijskaartje. Het bedrijf noemt deze strategie van investeren en – tijdelijk – verlies maken een “nadrukkelijke keuze”. De omzet steeg van een kleine 6 ton naar 1,6 miljoen euro. Het eigen vermogen van Fastned was eind vorig jaar 2,7 miljoen euro.

4. Startup MedApp haalt ruim 1 miljoen op

Medicijnplatform MedApp haalt een tweede kapitaalronde op, die wordt geleid door zorginvesteerder Health Innovations. Het bedrijf laat na aandringen van Sprout weten dat het om een bedrag gaat van meer dan 1 miljoen euro. Aangezien Health Innovations investeringen doet van maximaal 1,5 miljoen euro, weten we dus dat de investering in MedApp ergens tussen de 1 en 1,5 miljoen euro zal zitten. Via MedApp kunnen gebruikers onder meer hun medicijnvoorraad beheren, bijsluiters raadplegen en herhaalverzoeken indienen bij de apotheek.

5. Bierondernemer Mark Schneider uit eigen bedrijf gewerkt

Princen Brouwerijen-oprichter Mark Schneider blijkt zijn eigen bedrijf uit te zijn gewerkt door zijn zakenpartners. Dat meldt RTL Z dinsdag. Oud-challenger Princen Brouwerijen was Schneiders tweede bedrijf waarmee hij biergiganten als Heineken, Grolsch en Bavaria uitdaagde. Hij deed dit met de hulp van vijf geldschieters. RTL Z meldt dat een aantal van hen – onder anderen de uit een oliefamilie afkomstige Robert en Pieter Kruijff – leningen in 2017 omzette in aandelen, met als gevolg het vrijwel verwateren van het belang van Schneider en zijn vriendin. Schneider werd eind 2017 op non-actief gezet.

6. CoolCat vraagt ook in België faillissement aan

De Belgische tak van CoolCat heeft ook faillissement aangevraagd, meldt de curator dinsdag aan NU.nl. De afhankelijkheid van de al in maart failliet gegane Nederlandse tak bleek te groot, waardoor een reorganisatie geen zin meer zou hebben gehad. In België staan hiermee 163 banen (109 fte) op de tocht. Voorlopig blijven de Nederlandse CoolCat-vestigingen nog geopend. Het bedrijf van Roland Kahn heeft nog vestigingen in Frankrijk, Luxemburg en opereert online in Duitsland. De vestigingen in België blijven gesloten in afwachting van de uitspraak van de rechter.

7. En dan dit: Impossible Foods helpt Burger King aan vegaburger

Ook al houdt de vleeslobby in de Europese Unie niet zo van de naam, toch introduceert Burger King in de Verenigde Staten nu een vegetarische burger, in samenwerking met de Amerikaanse startup voor vleesvervangers Impossible Foods. De burger zal eerst in 59 steden in de VS gelanceerd worden. Blijkt het een succes, dan zal Burger King het product internationaal vermarkten in zijn restaurants. Saillant detail is dat de vegaburger is gericht op vleeseters die minder vaak vlees willen eten. In een promotievideo van de burgergigant hebben die-hard vleeseters niet door dat zij in feite een plantenpotpourri naar binnen werken.

8. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 3 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!