Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

300 miljoen voor geautomatiseerde financiering; Jumbo opent winkel in bushokje

Ondernemersnieuws: Qube Financing heeft 300 miljoen euro beschikbaar, kledingmerk Scotch & Soda maakt weer winst en boodschappen van de Jumbo haal je vanuit een bushokje.  

1. Qube Financing heeft 300 mln beschikbaar voor financiering


Qube Financing, een nieuwe speler voor werkkapitaalfinanciering, is donderdag gestart met €300 miljoen euro achter de hand. Via een koppeling met diverse boekhoudpakketten bekijkt het bedrijf volledig geautomatiseerd wie in aanmerking komt voor financiering. Hierbij wordt niet naar de balans gekeken, maar naar het aantal betrouwbare uitstaande facturen. Dagelijks wordt er gekeken hoeveel werkkapitaal er geleend kan worden, tegen 3 tot 5.5 procent rente. Qube Financing richt zich op bedrijven vanaf 30 miljoen omzet en verwacht per aanvraag tussen de vijf en zeven miljoen euro te financieren.


2. Alibaba laat gebruikers betalen in VR


Het ontwikkelteam van Alibaba heeft het vizier gericht op virtual reality. Met een nieuw ontwikkelde toepassing, genaamd VR Pay, moet het voor gebruikers makkelijk worden producten te kopen in de virtuele wereld. Een gebruiker hoeft hiervoor enkel naar een product te kijken en vervolgens te knikken. De aankoop kan via stemherkenning worden geverifieerd. Alibaba hoopt dat VR dankzij deze technologie een ‘tool wordt in plaats van een toy’.


3. Auto-importeur Pon schikt in corruptiezaak


Gelazer in Leusden, waar de autohandelaar Pon voor 12 miljoen euro heeft geschikt met justitie. De reden voor de schikking is een corruptiezaak uit 2011, Pon zou tien jaar lang ambtenaren hebben gefêteerd om zo aanbestedingen binnen te halen. Hiermee werd € 6 miljoen euro onrechtmatig voordeel behaald, zo oordeelt het OM. De acht verdachten in de zaak zijn inmiddels ontslagen bij het bedrijf en hebben ieder een individuele schikking moeten treffen. Op omkoping van een ambtenaar staat maximaal vier jaar gevangenisstraf. De betrokken ambtenaren kregen in ruil voor hun medewerking scherpe leasetarieven en uitjes naar de Grand Prix.


4. Onduidelijkheid over modelovereenkomst bij starters


Uit een onderzoek van Ikgastarten.nl blijkt dat ruim een derde van de startende ondernemers niet bekend is met de modelovereenkomst. Opvallend, omdat een groot deel van de starters begint als zzp’er. De modelovereenkomst is de opvolger van de VAR-verklaring, maar stuit sinds de invoering op felle kritiek van ondernemers. Zo zou de regelgeving onduidelijk zijn en heeft de Belastingdienst nog duizenden contractaanvragen niet goedgekeurd. Wanneer er geen modelcontract wordt overlegd kan dit tot forse boetes leiden voor zowel opdrachtgever als zzp’er. Volgens het onderzoek zijn veel zzp’ers bang dat ze door de onduidelijkheid rondom het modelcontract niet meer worden ingehuurd of alleen nog via een payrollconstructie kunnen werken.


Disclaimer: Ikgastarten.nl een uitgave van Sprout-uitgever MT MediaGroep en de Rabobank


5. Winst voor kledingmerk Scotch & Soda


Het Amsterdamse kledingmerk Scotch & Soda heeft het boekjaar afgesloten met een winst van 1.1 miljoen euro, tegenover een verlies van 73,9 miljoen euro een jaar eerder. Dat verlies had onder meer te maken met een afschrijving van 60 miljoen op de groothandel van het merk. Ook dit jaar liep de omzet bij deze divisie met zeven procent terug, omdat retailers voorzichtiger inkopen en een strakker voorraadbeheer hanteren. De omzet bij de eigen winkels en online steeg met respectievelijk 33 en 57 procent waarbij het totaal eindigde op 325,9 miljoen euro. Quote is in het jaarverslag gedoken en nog niet tevreden over de balans, hierop staat 60 miljoen euro eigen vermogen tegenover 270 miljoen schuld bij Sun Capital, de voormalig investeerder van de failliete winkelketen V&D.


6. En dan dit: Jumbo opent winkel in bushokje


Supermarktketen Jumbo heeft een bushokje nabij De Neude in Utrecht omgebouwd tot een heus filiaal. Althans, een digitaal filiaal. Op het bushokje staan populaire producten die gescand en besteld kunnen worden middels de Jumbo-app. Jumbo voert net als Albert Heijn agressief campagne voor de bezorgservice in Utrecht, waar marktuitdager Picnic sinds kort elke dag gratis aan huis bezorgd. Het bushokje is onderdeel van de campagne met Max Verstappen, waar Picnic onlangs een parodie op maakte, tot onvreugde van Max en Jumbo.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van vrijdag 21 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.