3,7 miljoen voor Twentse hydrogel-startup; comeback Nina Storms op beurs met sapjes

Ondernemersnieuws: Hy2Care scoort miljoenen, Nina Storms brengt Natur naar beurs en De Correspondent zegt ‘sorry’ tegen investeerders.

1. Hydrogel-startup haalt miljoenen op

Hy2Care heeft 3,7 miljoen euro aan groeigeld opgehaald. De Enschedese startup heeft een hydrogeltechnologie voor het repareren van beschadigd kraakbeen ontwikkeld. Sinds de oprichting in 2014 richt Hy2Care zich op de ontwikkeling en het naar de markt brengen van deze nieuwe technologie, die eerder werd aangeduid als ‘injecteerbare pleister’. De Serie A-financieringsronde werd aangevoerd door Brightlands Venture Partners, met behulp van mede-investeerders en ReumaNederland, voorheen Reumafonds. De komende periode gaat de spin-off van de Universiteit Twente haar technologie voor veterinair gebruik vermarkten en starten met klinische testen voor toepassingen op mensen.

2. Comeback Nina Storms-Vleeschdrager op beurs

Nina Storms-Vleeschdrager is terug op de beurs, want de World Online-oprichter zetelt sinds begin dit jaar in het bestuur van het Amsterdamse bedrijf Natur, dat een beursnotering heeft. Quote ondekte dat in documenten die zijn ingeleverd bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC dat Storms-Vleeschdrager samen met medeaandeelhouder AMC zo’n 70 procent van de aandelen in handen heeft. Daarnaast staat Storms-Vleeschdrager voor 24.000 euro per jaar plus een onkostenvergoeding op de loonlijst en mag ze voor ‘specific consulting activities’ nog eens 15.000 euro per maand declareren. Het Amsterdamse bedrijf werd in 2016 opgericht door Michel van den Bergh en Tabe Ydo.

3. De Correspondent zegt ‘sorry’ tegen investeerders

De Correspondent biedt alsnog excuses aan na consternatie over waar de redactie van de Engelstalige versie gelocaliseerd is. Het bedrijf van oprichter Rob Wijnberg had ruim 2,3 miljoen euro opgehaald via crowdfunding voor een Engelstalige versie. De campagne werd gerund vanuit een kantoor in New York en in eerste instantie was het plan om ook een nieuwsredactie te vestigen in de VS. Maar in maart maakte De Correspondent bekend dat de redactie in Amsterdam zal zetelen, omdat ‘maar ongeveer 40 procent van de nieuwe leden uit Amerika komt’. Donateurs voelen zich bedrogen, maar kunnen volgens Wijnberg wel hun geld terug krijgen.

 

 

4. ‘MediaMarkt zet iBood in etalage’

De Nederlandse koopjessite iBood staat straks misschien zelf in de verkoop. CECONOMY, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, overweegt om iBood te verkopen, meldt Emerce. Het mogelijk afstoten van iBood heeft te maken met een strategische koerscorrectie; ook het te koop zetten van re-commerceplatform Flip4New en Retail Media Group is daar onderdeel van. Joran Prinssen en Dennis Sanders begonnen iBood in 2005 op, jawel, een zolderkamer. In 2015 verkochten ze een meerderheidsbelang aan het moederbedrijf van MediaMarkt. Het bedrijf uit Amsterdam is momenteel actief in zeven Europese landen. 

5. Meer geld naar startups, minder geld naar scaleups

293 startups kregen vorig jaar voor 387 miljoen euro aan investeringsgeld van binnen- of buitenlandse investeerders, aldus de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP). Dit is een aanzienlijke toename ten opzichte van het topjaar 2017, waarin 239 bedrijven 349 miljoen euro aan investeringen ontvingen. “Het is duidelijk dat er een grote toevloed van kapitaal is”, zegt NVP-voorzitter Annemarie Jorritsma. “Door de grote belangstelling stijgen de prijzen die voor ondernemingen betaald worden in bijna alle segmenten en ondernemingsfasen.” Voor scaleups viel 2018 qua financiering wat tegen; 481 miljoen euro in 72 Nederlandse bedrijven tegenover 581 miljoen euro in 90 bedrijven in 2017.

6. En dan dit: Deliveroo helpt vijf vermiste personen zoeken

Deliveroo-bezorgers zullen in Amsterdam, Den Haag, Breda en Nijmegen een maand lang maaltijden bezorgen met een verdwijningsposter op hun bezorgtas. Hiermee hoopt de politie waardevolle tips binnen te krijgen over vijf langdurig vermiste personen. “Deliveroo-koeriers fietsen door vele wijken in steden in Nederland om eten te bezorgen en worden zo door veel mensen gezien”, legt directeur Nederland bij Deliveroo Stijn Verstijnen uit. In het Verenigd Koninkrijk zorgde eenzelfde campagne in december 2018 voor een heuse mediahype. Daar werden drie van de vermiste personen gevonden tijdens de campagne.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 1 mei. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!