Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4,4 miljard voor WeWork, ‘Deliveroo verziekt de markt voor zzp’ers’

Ondernemersnieuws: 4,4 miljard voor WeWork, ‘Deliveroo verziekt de markt voor zzp’ers’ en Duncan Stutterheim opnieuw in vastgoed. 

1. 4,4 miljard voor WeWork

De Japanse investeringsmaatschappij SoftBank investeert een adembenemende 4,4 miljard dollar in WeWork, de snelgroeiende werkplekken-keten van Adam Nuemann (foto rechts) en Miguel McKelvey (foto links). 1,4 miljard is bestemd voor groei in Azië. SoftBank smijt onder leiding van oprichter (en Japans rijkste man) Masayoshi Son met geld, afkomstig uit een fonds met 93 miljard dollar waar onder meer Saudie-Arabië, Apple en Oracle geld in hebben gepompt. Zo ging er eerder deze maand 2,5 miljard naar de Indiase webwinkel Flipkart. In mei viel Nvidia 4 miljard ten deel, de Britse VR-startup Improbable moest diezelfde maand genoegen nemen met 500 miljoen.

2. ‘Deliveroo verziekt de markt voor zzp’ers’

Maaltijdbezorger Deliveroo verziekt de markt voor zzp’ers, stelt ZZP Nederland-voorzitter Maarten Post. Deliveroo besloot eerder deze week om in plaats van koeriers in loondienst voortaan alleen nog maar freelancers in te huren, die werken met een betaling van 5 euro per adres. Post noemt dat “een onvervalste en vooropgezette draaideurconstructie, die de markt verziekt en echte ZZP’ers wederom een slecht imago bezorgt”. Post vreest dat ‘echte ondernemers’ hierdoor buitenspel worden gezet. “Grote bedrijven zoals eerder PostNL en nu weer Deliveroo kunnen blijkbaar hun gang gaan zonder dat de overheid daadwerkelijk ingrijpt.”

3. Stutterheim opnieuw in vastgoed

Duncan Stutterheim stapt na de A’Dam Toren en broedplaats Nachtlab opnieuw in vastgoed, met een nieuw kantoor in Amsterdam voor bedrijven in de maakindustrie. “Het moet een plek worden waar echt gewerkt en gebouwd wordt,” zegt de oprichter van ID&T tegen het Parool. Stutterheim investeert een onbekend bedrag, samen met een groepje andere ondernemers wiens namen hij nog niet wil prijsgeven. Het gebouw komt op dezelfde plek (bedrijvenpark Sloterdijk) waar ID&T tien jaar lang gevestigd was, voordat het dancebedrijf naar de A’dam Toren verhuisde. Wanneer de bouw van de 40 meter hoge kantoor begint is nog niet bekend, maar de plannen zijn in een “vergevorderd stadium”.   

4. Camperbedrijven intimideren kopers

Kopers van campers die online kritiek uiten worden zo vaak geïntimideerd door verkopers dat de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) er een apart meldpunt voor opent. ‘Ze zijn bij me langs de deur geweest, ik kreeg brieven door de bus en werd bestookt met aangiftes,’ vertelt een campereigenaar in de Volkskrant. De problemen begonnen volgens de NKC toen de organisatie eerder dit jaar een pagina lanceerde waar mensen recensies kunnen achterlaten van camperbedrijven. Daarna bepaalde een aantal bedrijven in hun algemene voorwaarden dat klanten die online kritiek leveren bestraft worden met een (onwettige, maar intimiderende) boete van duizenden euro’s.

5. HelloFresh met lagere waardering naar de beurs

HelloFresh krijgt mogelijk al volgende maand een beursnotering, zegt oprichter Dominik Richter tegen het Duitse Manager Magazin. Het Berlijnse bedrijf moet daarbij wel genoegen nemen met een lagere waardering dan waar het eerder op hoopte, erkent Richter. Die ontnuchterende vaststelling volgt op ineenstorten van de koers van Blue Apron, de Amerikaanse leverancier van voedselpakketten die afgelopen juni zijn beursdebuut maakte. Een bescheiden beursgang van HelloFresh betekent ook even slikken voor grootaandeelhouder Rocket Internet. Richter noemt een beurskoers “een momentopname”: veel belangrijker is wat hem betreft de waarde over 3 tot 5 jaar.

6. En dan dit: Trump-bestrijder wil (deel) Twitter kopen

Voormalige CIA-agente Valerie Plame Wilson heeft een ingenieuze – zij het ietwat ambitieuze – strategie bedacht om president Trump te verwijderen van TWitter: een controlerend belang kopen door middel van een crowdfundactie. Dat het doel van 1 miljard dollar wordt gehaald lijkt op z’n zachtst gezegd onwaarschijnlijk – na een week campagne staat de teller op amper 41.000 dollar, maar qua aandacht heeft Plame Wilson haar doelen al zo’n beetje bereikt. Mocht Trump echt van Twitter verdwijnen, dan zou dat wel eens 2 miljard aan marktwaarde kunnen kosten.

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van vrijdag 25 augustus. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum