5 miljoen voor slimme pallet; neuromarketeer opent scanners in buitenland

mri

Ondernemersnieuws: 5 miljoen voor slimme pallet, Nederlands neuromarketingbedrijf zet scanners in New York, Londen en Barcelona en impactmeter EcoChain haalt 2 miljoen op voor Europese expansie.

1. 5 miljoen voor IoT-pallet

Het Duitse chemieconcern Basf steekt 5 miljoen euro in supply chain-startup Ahrma, maker van een vernieuwende pallet. De pallets van Ahrma zijn uitgerust met IoT-chips, waardoor bedrijven ze in realtime kunnen volgen. Sensors houden daarnaast de temperatuur, het gewicht en schokken in de gaten. De van binnen houten pallets zijn aan de buitenkant voorzien van een laagje Basf-kunstof (polyurethaan), waardoor ze sterker zijn dan traditionele varianten. Het bedrijf van oprichter Erik de Bokx heeft kantoren in 4 landen. Behalve groeikapitaal zorgt de deal met Basf ervoor dat het bedrijf uit Deventer zijn IoT-platform verder kan testen en uitrollen.

2. Neuromarketeer zet meer MRI-scanners in buitenland

Het Nederlandse neuromarketingbedrijf Neurensics opent dankzij nieuwe internationale klanten MRI-scan-locaties in New York, Barcelona en Londen. Het bedrijf van Martin de Munnik, Steven Scholte en Victor Lamme onderzoekt de effectiviteit van reclames en merken door met MRI-scanners rechtstreeks in het brein van consumenten te kijken. Met tot nu toe ruim 50.000 hersenscans, bouwt het bedrijf aan “een unieke database voor gedragvoorspellende benchmarks”. “We zijn bijzonder trots dat we een voet aan de grond krijgen in New York, dat toch wel gezien mag worden als het mekka van de reclame”, zegt De Munnik. Neurensics heeft nu scanners in 10 landen in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. 

3. EcoChain krijgt 2 miljoen voor Europese expansie

Maker van milieufootprints voor bedrijven EcoChain Technologies krijgt 2 miljoen euro groeikapitaal om de Europese markt te bestormen. Het geld is afkomstig van het Belgische Volta Ventures. EcoChain brengt naast milieufootprints ook grondstof- en energiestromen in kaart. Aan de hand daarvan kunnen bedrijven  beslissen hoe ze het beste kunnen vergroenen en besparen. Volta-partner Sander Vonk noemt de milieumanagement-software van het Amsterdamse bedrijf "zo revolutionair dat ik durf te stellen dat zij daarbij wereldwijd een standaard kan worden". De Sprout Challenger (2012) van oprichter Jochem Mos heeft vestigingen in Nederland, de UK en Duitsland. 

4. 2,6 miljoen voor robotvogel

Maker van robotvogels Clear Flight Solutions krijgt 2,6 miljoen om de Noord-Amerikaanse markt te kunnen veroveren. De spin-off van de Universiteit Twente maakt de Robird, die vogels verjaagt rondom luchthavens, oliebedrijven en landbouw. Het geld steekt de startup uit Enschede ook in de ontwikkeling van de autonome vliegende Robird 3.0. De Robird vliegt momenteel onder meer rondjes bij een vliegveld in het Canadese Edmonton en een offshore-project van baggeraar Van Oord. De omzet komt dit jaar op ruim 1 miljoen euro. Het groeigeld is afkomstig van het Canadese investeerder Aerium Analytics en Cottonwood Euro Technology Fund, dat al in 2015 instapte met 1,6 miljoen. 

5. Luxemerk mag verkoop via Amazon verbieden

Producenten van luxegoederen mogen winkeliers verbieden om hun producten door te verkopen via webwinkels zoals Amazon. Dat is de uitkomst van een zaak waar het Europese Hof van Justitie zich woensdag over uitsprak. De zaak was aangespannen door de Duitse cosmeticaproducent Coty, die zijn luxe-imago wil beschermen met een netwerk van zorgvuldig geselecteerde verkopers. Een van die verkopers bood Coty-producten - tegen contractuele afspraken in - aan via Amazon.de. De rechter vindt zo'n contract in het geval van luxemerken acceptabel, mits de eisen aan winkels zijn gebaseerd "op objectieve criteria van kwalitatieve aard", en wanneer de criteria "niet verder gaan dan noodzakelijk is".

6. En dan dit: startup-founders vaak in aanraking met seksuele intimidatie

Ruim driekwart van de vrouwelijke startup-oprichters in de VS is weleens slachtoffer geweest van seksuele intimidatie of kent iemand die daarop de werkvloer mee te maken heeft gehad, blijkt uit een steekproef van First Round Capital. De investeerder peilde 869 founders voor zijn jaarlijkse State of Startups. Bij mannelijke startup-ondernemers ligt dat percentage op 48 procent. Van de vrouwen noemt 70 procent seksuele intimidatie een onderbelicht verschijnsel, vergeleken met 35 procent van de mannen. Als oplossing zien vrouwen het lieft meer vrouwelijke investeerders, mannen noemen cursussen als belangrijkste medicijn. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 7 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl