9 miljoen voor zonne-energie in Afrika; Duits eroticabedrijf failliet

Ondernemersnieuws: zonne-energiebedrijf SolarNow krijgt miljoenen van - jawel - Shell, MessageBird is op overnamepad en een Duits beursgenoteerd eroticabedrijf hangt zijn business aan de wilgen.

1. Zonne-energiebedrijf krijgt miljoenen van Shell

Het Nederlandse bedrijf SolarNow krijgt een investering van 9 miljoen dollar van onder meer Shell en investeringsmaatschappij Novastar uit Kenia. SolarNow richt zich - net als het tevens Nederlandse African Clean Energy - op het vermarkten van zonne-energie in Afrikaanse landen. SolarNow levert in Oeganda en Kenia systemen voor zonne-energie en elektrische apparatuur, zoals televisies en koelkasten. Het bedrijf heeft tot nu toe 25.000 klanten geholpen en de onderneming heeft in Oeganda en Kenia achthonderdvijftig mensen voor zich werken. Shell kan met deze investering laten zien dat het geplaagde oliebedrijf geeft om hernieuwbare energie en SolarNow kan zijn service verder uitbreiden in Oost- en West-Afrika.

2. MessageBird doet eerste overname na giga-investering

Ondernemer Robert Vis neemt met zijn cloudcommunicatieplatform MessageBird de Utrechtse branchegenoot Highside over. Het gaat om de eerste strategische overname van MessageBird sinds het bedrijf in oktober een investering kreeg van 60 miljoen dollar. MessageBird, dat communicatiesoftware levert aan 15.000 internationale klanten, wil door de overname zowel zijn marktaandeel als productportefuille uitbreiden. Het bedrijf kijkt momenteel naar meer geschikte partners over de wereld om over te nemen. Hoe groot de overname van Highside is, maken de partijen niet bekend aan Sprout. 

3. Influencerbedrijf Join haalt 1 miljoen op

Influencer-marketingplatform Join heeft een investering van 1 miljoen euro opgehaald, bevestigt de startup aan Sprout. Marketeers kunnen met Join hun influencers activeren en monitoren. De vorig jaar gelanceerde dienst van Paolo Martorino en Edwin Knip wil met de kapitaalinjectie (van Airbridge Equity Partners) de Europese markt veroveren, meer mensen aannemen en zijn AI-platform doorontwikkelen. Via die kunstmatige intelligentie worden merken en influencers automatisch gematcht. Met behulp van machine learning kunnen straks ook de persoonlijkheid en stijl van influencers worden geanalyseerd en doorzoekbaar gemaakt met beeldherkenning.

4. TicTag haalt seed-investering van drie ton op

Nooit meer gedoe met pasjes, sleutels en portemonnees. Het is de droom van Pieter Heersink van startup TicTag. Hij heeft er een seed-investering van 3 ton mee opgehaald bij investeerders Kees van der Geer, Aart Jan Schouten, Martijn de Vrij, HighTechXL and Greven Investments. Heersink wil met het kapitaal inzetten op de ontwikkeling van de zogeheten Smart Tag, dat de katalysator moet worden tussen de smartphone en de echte wereld. Het bedrijf wil tevens zijn sales- en marketingteam uitbreiden. Ahoewel Heersink de investering pas vrijdag bekendmaakte via LinkedIn, vond deze al op 6 december plaats.

5. Duitse eroticaretailer vraagt faillissement aan

Het is over en uit voor de beursgenoteerde Duitse eroticaretailer Beate Uhse. Het bedrijf had in zijn hoogtijdagen een waardering van 75 miljoen euro, maar daar was afgelopen week nog maar 4,4 miljoen euro van over. Afgelopen jaar zou het bedrijf zelfs een verlies van 6 miljoen euro hebben gemaakt. Reden genoeg voor de Duitsers om vrijdag een faillissement aan te vragen. De verkoper van pornofilms en seksspeeltjes had - net als in feite de muziek- en filmindustrie en de traditionele retail - te kampen met online-concurrentie. Het bedrijf maakte, zoals dat gaat, te laat de sprong naar de digitale wereld. Beate Uhse is het moederbedrijf van het Nederlandse Pabo.

6. En dan dit: tik op de vingers voor Airbnb in Nederland

Wie via deelplatform Airbnb een appartement wil huren, moet eerst een kopie van zijn paspoort uploaden. Hier staat het burgerservicenummer (BSN) op vermeld, dat voor identiteitsfraude gevoelig is. Mag niet, beveelt de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Alleen overheidsinstanties mogen dit in de regel verzamelen, dus Airbnb moet de BSN-nummers uit zijn database verwijderen. Het bedrijf zal dit dan ook doen. Bij nieuwe kopieën van paspoorten stelt Airbnb het gemakkelijk te maken voor de gebruiker om het BSN-nummer af te schermen. Mochten gebruikers dit desondanks meesturen, dan zal Airbnb de BSN-nummers naar eigen zeggen verwijderen. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 18 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.