Adyen groeit 80%; Magnet.me krijgt miljoen voor Brexit-kansen

Ondernemersnieuws: Magnet.me krijgt miljoen voor Britse groei, Adyen rekent voor 90 miljard dollar af en Trump boos op retailer die Ivanka uit de rekken haalt.

1. Miljoen voor Magnet.me, Brexit biedt kansen

Online carrièrenetwerk voor studenten Magnet.me heeft 1 miljoen euro opgehaald bij informals. Het geld is nodig om de groei te versnellen in onder meer Engeland, waar de startup sinds een klein jaar actief is en al 150 bedrijven en 30.000 studenten heeft aangesloten. Van de Brexit heeft Magnet.me alleen maar profijt, zegt mede-oprichter Vincent Karremans: "We investeren nu vooral in de Britse markt en door de flinke daling van de Britse pond ten opzichte van de euro kunnen we nog meer investeren." Bovendien zou een eventuele Britse recessie het recruitingplatform in de kaart spelen doordat het tegen beperkte kosten bedrijven en jong talent met elkaar in contact brengt.

2. Kleding.nl op weg naar werelddekking

Kledingzoekmachine en Sprout-challenger Kleding.nl opent zijn platform binnen twee maanden in Mexico, Turkije en Australië. Later dit jaar staan de VS en Canada op de planning, zegt directeur Peter Langenkamp tegenover RetailWatching. Kleding.nl, in het buitenland actief onder de naam Fashiola, is inmiddels actief in vijftien landen. Brazilië werd vorig jaar als eerste niet-Europese land toegevoegd. Dit jaar kijkt de kledingzoekmachine binnen Europa nog naar enkele Scandinavische landen en een land in Oost-Europa.

3. Adyen groeit 80% in transactievolume

Het transactievolume bij Adyen, online payment provider en Neêrlands eerste unicorn, is vorig jaar met 80% gestegen tot een whopping 90 miljard dollar. Dat is deels te danken aan de goede vorderingen die het bedrijf van Pieter van der Does maakt bij toonbankbetalingen in de retail. Adyen sloot in 2016 onder meer de off- en online winkels van Burberry aan, en is ook aanwezig in zaken van Scotch & Soda, L’Oreal, Kit and Ace en Tory Burch. Nog wat nieuwe klanten van naam zijn Etsy, LinkedIn, Skype en Twitter. Uber, Netflix, Facebook, Airbnb en Spotify rekenden al af via de Hollanders.

4. John de Mol verdient 35 miljoen aan Delta Lloyd

Weer een leuk zakcentje erbij voor John de Mol: hij verdient ruim 35 miljoen euro aan de verkoop van zijn aandelen Delta Lloyd aan NN Groep, rekende het FD uit. De miljardair dook vorig jaar februari op als aandeelhouder in de verzekeraar, die toen in zwaar weer verkeerde, en bouwde een belang op van 5,3%. Die levert hij nu in voor 132 miljoen euro bij koper NN. Inmiddels is De Mol weer druk met een ander ritje dat mogelijk richting snelle winst gaat: hij verzamelde aandelen in de Telegraaf Media Groep om een overname door het Vlaamse Mediahuis af te wenden - of de Belgen op kosten te jagen.

5. L'Oréal wil van kwakkelend The Body Shop af

De Franse cosmeticagigant L'Oréal overweegt The Body Shop, de winkelketen die ooit werd opgericht door onderneemster Anita Roddick, in de etalage te zetten. Het bedrijf heeft zakenbank Lazard ingeschakeld om de belangstellling voor het onderdeel te peilen, meldt de Financial Times woensdag. Roddick, overleden in 2007, verkocht haar keten in 2006 aan de Fransen voor rond een miljard euro. The Body Shop heeft meer dan 3000 vestigingen in 66 landen, maar de omzet loopt al een paar jaar gestaag terug. Een eventuele verkoop zou volgens FT weer rond de 1 miljard euro moeten opbrengen.

6. En dan dit: kleren Ivanka uit de rekken, papa Trump ziedend

Een nieuwe dag, een nieuwe WTF-actie van Donald Trump waar bedrijven last van hebben. Dit keer richt POTUS zijn pijlen op de warenhuisketen Nordstrom, die vorige week vrijdag aankondigde een lijn met kleren en accessoires van het merk Ivanka Trump uit de collectie te nemen vanwege tegenvallende verkopen. Als je aan dochter Ivanka komt, kom je aan The Donald. Hij liet zijn woordvoerder later op de dag nog wat olie op het vuur gooien: "Dit is een rechtstreekse aanval op Trumps beleid en zijn dochter."

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 9 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.