Adyen slecht miljard-grens; failliet SuperTrash door zonder Olcay

Ondernemersnieuws: Nederlandse unicorn Adyen knalt door miljard, Olcay niet bij doorstart SuperTrash en KvK-data gebruikt voor Facebook-reclame.

1. Unicorn Adyen door miljard omzet-grens heen

Adyen heeft de magische grens van een miljard euro omzet geslecht. De Nederlandse betalingsdienst wist over vorig jaar een omzet van 1,01 miljard euro te realiseren, maar liefst 350 miljoen euro hoger dan in 2016. Het fintechbedrijf van oprichter Pieter van den Does verwerkt betalingen voor vaderlandse bedrijven als Coolblue en Rituals, maar ook internationale spelers als eBay, Uber en Netflix. Het aantal transacties dat Adyen verwerkte voor zijn klanten nam explosief toe naar een totaal volume van 108 miljard euro (toename van 63 procent). Goede cijfers voor de op handen zijnde beursgang van de Nederlandse unicorn.

2. Doorstart voor SuperTrash, maar zonder Olcay

Het ter ziel gegane SuperTrash maakt een doorstart, echter zonder voormalig topvrouw Olcay Gülsen. Een groep investeerders neemt onder de naam ST.Art BV 'een zo groot mogelijk deel van de activiteiten' over, aldus de curator van het modemerk. Ook heeft ST.Art de intellectuele eigendomsrechten, voorraden en inventaris van de winkels overgenomen. De SuperTrash-vestigingen in Breda en Roermond maken onderdeel uit van de doorstart. Naar de toekomst van de winkels in Laren, Utrecht en Arnhem wordt nog gekeken. Gülsen stond sinds 2009 aan het roer bij SuperTrash, maar kon een faillisement begin dit jaar niet vermijden.

3. Startup Tiqets pakt internationale prijs

Tiqets heeft de Ticketing Business of the Year Award 2018 gewonnen. In de finale, met vier tegenstanders uit het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten, werd de Nederlandse startup gekroond tot het beste ticket-bedrijf. "Het werk is onze beloning, maar het is altijd leuk om enige erkenning te verdienen bij vakgenoten", zegt cso Maarten Raaijmakers. Met Tiqets kunnen consumenten via hun smartphone toegangskaartjes voor populaire attracties in diverse wereldsteden kopen. Het bedrijf van Christiaan Solcer en Luuc Elzinga timmert aardig aan de weg; in 2016 was het bedrijf de snelstgroeiende startup van ons land, terwijl de Amsterdammers een jaar later 17 miljoen euro groeigeld binnen hengelde.

4. Fintech GoCredible strikt investeringstak Rabobank

Rabo Frontier Ventures, de strategische investeringstak van Rabobank, investeert in GoCredible. Het Nederlandse fintechbedrijf had al sinds de oprichting in 2016 een verregaande samenwerking met de 'boerenleenbank'. Hoeveel groeigeld Rabobank in het bedrijf van Teun Lammers stopt, is niet bekend. GoCredible ontwikkelde een betaaloplossing voor het kopen van tweedehands auto's. Lammers: "Ons systeem is een onpartijdige, onafhankelijke schakel die alles checkt: de identiteit van zowel koper en de verkoper en ook de status van het voertuig. Daarnaast wordt gezorgd dat er nooit één partij is die gelijktijdig de auto en het geld in bezit heeft." 

5. Slechts 0,4% van Nederlandse startups internationaal succesvol

Het lukt Nederlandse startups slechts in 0,4 procent van de gevallen om zich succesvol in het buitenland te vestigen, blijkt uit het onderzoeksrapport 'Internationaal groeien voor startups', uitgevoerd door stichting DutchBasecamp. Voor de meeste startups is internationaliseren essentieel om succesvol te worden, maar ons land is simpelweg vaak te klein om te kunnen blijven (door-)groeien. "Wat wij inderdaad in de praktijk meemaken is dat startups te vroeg en onvoorbereid de grens over gaan", zegt directeur Isabel Brouwer van DutchBasecamp. "Internationale groei wordt in één woord onderschat."

6. En dan dit: KvK-gegevens gebruikt voor Facebook-reclame

Gisteren werd al bekend dat de Kamer van Koophandel mogelijk in strijd met de privacywetgeving handelt door adverteerders massaal inzage te bieden in het handelsregister. Nu blijkt inderdaad dat bedrijven data uit het KvK-register gebruiken om doelgericht zzp'ers te benaderen op Facebook. Zzp'ers en andere kleine ondernemers zien dan in hun privé-Facebook-account advertenties op basis van hun zakelijke KvK-inschrijving, blijkt uit onderzoek van de NOS. Onder meer autofabrikanten Toyota en Lexus hanteerden de praktijk, maar ook zorgverzekeraar CZ, provider Ziggo en mogelijk winkelketen Makro.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 19 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!