Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

AFM wil oplossing derivatendrama; Nieuwe comeback Victor Muller

Ondernemersnieuws: AFM wil oplossing forceren in rentederivatendrama mkb'ers, lingeriemerk Sapph noodgedwongen naar pop-upstore en comebackkid Victor Muller doet het weer.

1. AFM wil oplossing rentederivatendrama MKB’ers


Financieel toezichthouder AFM schakelt drie onafhankelijke deskundigen in om een eind te maken aan het langslepende rentederivatendossier. De drie heren moeten vaststellen hoeveel schade het midden- en kleinbedrijf heeft geleden door de aankopen van dure renteswaps. De swaps zouden beschermen tegen stijging van de rente op hun kredieten. Maar toen de rente juist daalde, kwamen veel van de duizenden ondernemers met rentederivaten in de problemen. De AFM wil dat de deskundigen een collectieve regeling opstellen voor alle banken die de derivaten verkocht hebben. 


2. Google moet neprecensenten bekendmaken


Het zou er ‘hysterisch’ aan toe gaan en ‘alleen maar om het geld draaien’. Een Amsterdams kinderdagverblijf kreeg er in online recensies op Google Maps flink van langs. Vervelend, vooral omdat het bleek te gaan om neprecensenten. Google wilde de recensies niet verwijderen, waarop het kinderdagverblijf een rechtszaak aanspande. Nu.nl meldt dat Google de persoonsgegevens van de recensenten alsnog moet onthullen en alle recensies moet weghalen. Het is voor het eerst dat Google gegevens van neprecensenten moet overhandigen. 


3. Sapph moet in pop-upstore


Lingeriemerk Sapph opent noodgedwongen een pop-upstore aan de Utrechtse Steenweg. Sapph had 60 shop-in-shops in filialen van V&D, maar die zijn na het faillissement van het warenhuis allemaal opgedoekt. Sapph probeert via de pop-upstore af te komen van de voorraden lingerie en badmode die door de sluitingen van die winkels zijn ontstaan. Dat meldt het AD. Sapph is eigendom van Cool Investments, de investeringsmaatschappij van Roland Kahn die probeerde V&D door te starten. Tegen het AD zegt Cool Investments dat de winkel in ieder geval tot en met de zomer open blijft.


4. Comebackkid Muller meldt zich weer


“What’s behind you, doesn’t matter.” Comeback kid Victor Muller haalt die beroemde Enzo Ferrari-quote aan bij de presentatie van de nieuwste Spyker: de C8 Preliator. En daarmee lijkt Muller een punt te willen zetten achter een aantal roerige jaren met veel dieptepunten en een bijna-faillisement. Volgens Muller verwijst de naam van Spykers nieuwste auto naar de moeilijkheden van de afgelopen jaren: “Preliator betekent in het Latijn strijder of krijger.” Voor de autoliefhebbers: van de Preliator zijn 50 exemplaren gemaakt en hij is te koop voor een slordige 324.900 euro.


5. Hoptekort voor lokale bierbrouwerijen dreigt


Helaas, zo’n lekker lokaal biertje is binnenkort mogelijk een stuk duurder. Er dreigt namelijk een hoptekort in Europa, meldt CNBC. Dit komt door het toegenomen aantal microbrouwerijen, de droogte van het afgelopen jaar en een hopziekte die de oogst met 20 tot 25 procent heeft gereduceerd. “Het hopgewas van 2015 zal de geschiedenisboeken ingaan als één van Europa’s slechtste ooit”, zegt een Duitse hophandelaar tegen CNBC.


6. En dan dit: meesterlijke pitch voor startup hub Berlijn


Startup hubs, er zijn er in Europa inmiddels meer van dan kerktorens. Hoe val je als Europese stad toch nog in de smaak bij succesvolle startups? Zelfbenoemde pitchdokter Christoph Sollich geeft het goede voorbeeld en pitcht Berlijn op originele wijze als dé startup hub to be. Dat doet hij niet zonder Amsterdam en passant een steekje onder water te geven.



7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van woensdag 2 maart 2016. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.