Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Anderhalf miljoen voor Pandora Intelligence; Yoghurt Barn wil naar dertig winkels

Ondernemersnieuws: terrorismebestrijder Pandora Intelligence haalt anderhalf miljoen aan groeikapitaal op bij investeerders, Yoghurt Barn wil jaarlijks minstens vier nieuwe vestigingen openen en Het Klokhuis komt met een ondernemersserie voor kinderen.

1. Terrorismebestrijder haalt anderhalf miljoen op

Het Nederlandse veiligheidsbedrijf Pandora Intelligence haalt 1,5 miljoen euro aan groeikapitaal op. Het geld is afkomstig van een groep investeerders, bijeengebracht door Brooklyn Ventures. Pandora Intelligence gebruikt data om terrorismedreigingen op te sporen. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door voormalig politiemedewerker Peter de Kock, die een wetenschappelijk proefschrift over het onderwerp schreef. Volgens De Kock kan iedere aanslag of criminele daad worden gezien als een verhaal dat opgebouwd is rondom een vast aantal verhaalcomponenten. Analyseer je alle mogelijke scenario’s met boeken en films over dit onderwerp, dan kun je nieuwe verbanden leggen, denkt De Kock. Het bedrijf gebruikt de investering om verder op te schalen en de internationale markt verder te verkennen.

2. Yoghurt Barn wil dertig vestigingen in 2020

Zuivelshop Yoghurt Barn wil jaarlijks vier tot zes nieuwe vestigingen openen. Dat stelt oprichter Wouter Staal dinsdag in de Volkskrant. Op dit moment heeft het bedrijf negen winkels in Nederland, waarvan de laatste recent zijn deuren opende in Nijmegen. Leiden staat voor de zomer op de planning als tiende stad, en volgend jaar wil Yoghurt Barn de buitenlandse markt op. Alhoewel het bedrijf niet te groot wil worden, zegt het in 2020 de dertig vestigingen aan te willen tikken. Yoghurt Barn is goed voor 150 werknemers, en boekte afgelopen jaar een omzet van 3 miljoen. In 2017 moet dit richting de 4,5 miljoen gaan. “Yoghurt eten was iets voor thuis”, zegt Staal, “maar wij brachten het met een twist, waardoor het feestelijker werd.”

3. TMG lanceert nieuw videoplatform 

De digitalisering draait de krantenoplage van mediaconcern TMG nog steeds de nek om, en het bedrijf blijft op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Over twee weken lanceert de onderneming daarom Telegraafvandaag.nl, een videodienst met items van rond de 6 tot 7 minuten. Talpa van ene John de Mol levert het technische platform, en TMG is verantwoordelijk voor het intellectueel eigendom van de video’s. Toch zegt het mediabedrijf 40 procent van zijn producties in te gaan kopen. TMG wil geld verdienen met advertenties, branded content en abonnee-inkomsten. Het bedrijf wil 2017 gebruiken om zijn verdienmodel rondom de dienst op te bouwen.

4. Netflix richting 100 miljoen abonnees

Nog even en dan heeft videodienst Netflix 100 miljoen abonnees. Volgens het bedrijf zal dit waarschijnlijk komend weekend plaatsvinden, zo liet het Netflix-bestuur dinsdag weten bij de presentatie van de cijfers van het eerste kwartaal. Netflix verwelkomde de afgelopen maanden 5 miljoen nieuwe abonnees. Dit was een iets lager aantal dan analisten hadden voorspeld. De winst steeg dan weer naar 167 euro, bij een omzet van nagenoeg 2,5 miljard euro. Het komende kwartaal komen er weer nieuwe seizoenen van hitseries House of Cards en Orange is the New Black op Netflix, waardoor het platform opnieuw rekening mag houden met een groei aan abonnees.

5. TomTom werkt samen met Maplink

Het Nederlandse TomTom gaat samenwerken met Maplink, een logistieke informatiedienstverlener uit Brazilië. TomTom zal data aan het bedrijf leveren, zoals kaarten en verkeersdata. Maplink is een internationale speler; het bedrijf is in achttien landen actief en levert diensten aan bijna 1200 bedrijven. Dit lijkt erop te wijzen dat TomTom een aardige deal sluit met deze samenwerking. De twee bedrijven geven voorlopig echter geen financiële gegevens over de samenwerking vrij.

6. En dan dit: ondernemersserie voor kinderen 

Een kind kan de was doen. Ook op ondernemersgebied, denken ze bij jeugdprogramma Het Klokhuis. De redactie lanceert daarom een kinderserie over ondernemen, in samenwerking met de KvK. Nu zijn ze bij de publieke omroep zelf ook best wel een beetje ondernemend, dus is het programma omgedoopt tot een heus ‘crossmediaal project’. Het blijft dus niet bij een tv-serie, maar er komt ook een ‘doe-boek’, een website en – komt ‘ie – een ondernemersevenement voor kids. Afgelopen jaar telde Nederland een recordaantal van 1.832.812 ondernemingen, bleek uit KvK-cijfers. Kinderondernemers hadden we ook volop. Het zouden er volgens de KvK ruim 5.200 zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 19 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.