Bas van Abel (Fairphone) pakt prijs; Jumbo lanceert eigen radiozender

Ondernemersnieuws: ondernemers worstelen met AVG, Fairphone-oprichter is één van de Social Entrepreneurs of the Year 2018 en supermarktketen Jumbo op de eigen geel/zwarte ether.

1. ‘Ondernemers in spagaat door privacywet’

Mkb’ers zitten geregeld in een spagaat tussen de nieuwe privacywet AVG en de invulling die toezichthouder AP daaraan geeft. Zo worden ze onnodig in de uitvoering van hun wettelijke werkgeversverantwoordelijkheden beperkt, blijkt uit een inventarisatie van MKB-Nederland. “Ondernemers willen bijvoorbeeld werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen en schakelen daarvoor vaak een bemiddelaar in”, legt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland uit. “Deze mag echter niet verwerken welk soort aandoening de persoon in kwestie heeft, terwijl dat heel relevant is met het oog op de functie die de werkgever wil aanbieden. En zo zijn er nog van tal voorbeelden van waar het in de praktijk mis gaat.”

2. Bas van Abel (Fairphone) wint prestigieuze prijs

Fairphone-oprichter Bas van Abel is uitgeroepen tot één van de twaalf Social Entrepreneurs of the Year 2018 door de Schwab Foundation for Social Entrepreneurship. Van Abel besloot in 2013 een telefoon te produceren gemaakt van ‘conflictvrije’ materialen. Dat houdt in dat de materialen zijn gewonnen in Congolese mijnen die zich niet in conflictgebieden bevinden, waardoor strijdende partijen er niet aan verdienen. Bovendien wordt de ‘fairphone’ gemaakt in een fabriek waar een speciaal fonds is opgericht om de arbeidsomstandigheden, waaronder de lonen, te verbeteren. Inmiddels staat de teller op 160.000 verkochte smartphones.

3. Startup Wonderflow haalt 1,5 miljoen op

Het Amsterdamse Wonderflow krijgt een kapitaalinjectie van 1,5 miljoen euro van investeringsvehikel Programma 102, een zusje van het Italiaanse venture capital-fonds P101. De startup, opgericht door de Italianen Giovanni Gaglione, Michele Ruini en Riccardo Osti, genereert uit elke vorm van klantrecensies bruikbare inzichten die bedrijven (zoals Uber, TomTom en Philips) kunnen gebruiken om hun product, dienst of marketing te verbeteren. Sinds vier jaar is het hoofdkantoor gevestigd in Mokum, omdat Wonderflow meedeed aan het acceleratieprogramma van Rockstart

4. ‘Na Uber aast ook Amazon op Deliveroo’

Deliveroo is uitgegroeid tot de mooie bruid waar alle belangrijke heren mee willen trouwen. Want nadat eerder Uber al belangstelling toonde in de maaltijdbezorgdienst, klopt nu ook Amazon op de deur. Volgens The Telegraph hebben Amazon en Deliveroo al twee verkennende gesprekken gevoerd. Het eerste gesprek was twee jaar geleden, kort voor Amazon zijn eigen maaltijdbezorgdienst lanceerde in Londen (het thuisveld van Deliveroo). Het meest recente gesprek was zo’n negen maanden geleden, aldus de Britse krant. Deliveroo is momenteel zo’n twee miljard dollar waard en Uber heeft er ‘meerdere miljarden’ voor over. 

5. BV Nederland doneert 33 miljoen aan goede doelen

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft vorig jaar bijna 33 miljoen euro afgedragen aan goede doelen, meldt de Volkskrant. Dat komt neer op ongeveer 4,5 procent van de totale opbrengst uit donaties. Stichting Woord en Daad kreeg met 5,1 miljoen euro het meeste geld, daarachter volgen KWF Kankerbestrijding en Unicef (beiden circa 4,9 miljoen). De donaties van bedrijven zijn soms verbonden aan een gerichte marketingcampagne, maar komen vaak ook toevallig tot stand. Volgens hoogleraar René Bekkers van de Vrije Universiteit hebben vooral grote multinationals een duidelijk marketingbeleid voor wat betreft goede doelen.

6. En dan dit: Jumbo lanceert eigen radiozender

Jumbo is sinds gisteren op de eigen geel/zwarte ether te vinden. Met een eigen radiostation wil Jumbo ‘de zintuigen van klanten en medewerkers prikkelen en boodschappen doen nóg leuker maken’. Jumbo Radio gaat de komende maanden bij alle Jumbo-winkels in de lucht om uit te groeien tot een volwaardig radiostation: met eigen dj’s, volop muziek en live-uitzendingen die worden verzorgd vanuit een radiostudio in Veghel. “In onze winkels worden hun zintuigen voortdurend geprikkeld met smaak, geur en kleur. En vanaf nu dus ook met audio, want wij geloven in radio”, aldus topman Frits Van Eerd.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 26 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!