Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

BCD schaft klassieke werkweek af; EU steunt deeleconomie

Ondernemersnieuws: BCD schaft klassieke werkweek af, EU moedigt deeleconomie aan en Roland Sars nieuwe ceo Media Distillery. 

1. BCD schaft klassieke werkweek af


De werkcultuur wordt niet alleen bij startups vernieuwd: alle Nederlandse medewerkers van zakenreisgigant BCD Travel werken vanaf volgend jaar niet meer op basis van een vast aantal uren per week, maar op basis van een jaarlijks aantal werkuren. Het idee daarachter is vooral dat er meer gewerkt kan worden tijdens piekmomenten en wat minder tijdens rustigere perioden. “Een traditionele bezetting van 40 uur per week gedurende het gehele jaar past daar niet bij”, aldus het bedrijf. In de schoolvakanties elke dag vroeger naar huis? Dat kan – mits de bezetting dat toelaat. Komt er een drukke boekingsperiode aan voor een bepaalde klant, dan lopen de uren op. “We behandelen steeds meer aanvragen digitaal en buiten de klassieke negen-tot-vijf-werkuren, dus zorgen we ervoor dat we dat kunnen opvangen.”


2. EU promoot deeleconomie


De deeleconomie is voor Europese landen vooral een kans, en geen bedreiging, vindt de Europese Commissie. Daarom zou een verbod op diensten zoals Uber of Blablacar alleen in het uiterste geval opgelegd moeten worden. “Europa’s volgende unicorn zou voort kunnen komen uit de deeleconomie”, aldus de commissie. Het bestuursorgaan presenteerde donderdag voor het eerst richtlijnen voor de ‘collaborative economy’. De commissie hekelt het feit dat er een lappendeken aan maatregelen is ontstaan rondom Airbnb, Uber, Snappcar en andere platforms waar mensen zaken delen (lees: verhuren). Wat de commissie betreft hoeven deeleconomiebedrijven zich niet te houden aan sectorspecifieke regels zoals die gelden voor hotels en taxi’s, tenzij ze zelf de uiteindelijke prijs van het aangeboden product bepalen.


3. Roland Sars nieuwe ceo Media Distillery


Media Distillery, een zoekmachine voor radio- en tv-uitzendingen, heeft Roland Sars aangesteld als nieuwe ceo. Sars was samen met mede TU Delft-studiegenoot Robbert van Geldrop medeoprichter van softwarebedrijf BackupAgent en verkocht dat bedrijf in 2014 aan het Zwitserse Arcronis. Bij Media Distillery – eerder al startup van de week – wordt Sars ook mede-eigenaar en stort hij zich op de sales, marketing en groei van het Delftse bedrijf. Oprichter en voormalig CEO Joost de Wit is vanaf nu Chief Product Officer.


4. Windmolen wekt water op


In Rotterdam draait sinds deze week een fabriek waar windmolens worden gemaakt die in plaats van elektriciteit water opwekken, weet RTL Z. Dat gebeurt door met een koelelement lucht te condenseren, gebruik makend van windenergie. Zo kan er – afhankelijk van de locatie – per molen maximaal 7500 liter per dag aan water worden opgewekt. De fabriek is van het Canadees-Nederlands bedrijf Rainmaker Worldwide. Het bedrijf gaat aan de slag met orders uit India, Jamaica en Egypte en ook uit Iran is interesse getoond.


5. Frankrijk eist 356 miljoen van Booking 


Booking.com moet van de de Franse fiscus 356 miljoen euro aan ontdoken belasting en boetes betalen, bericht Reuters. Het bedrijf had volgens de Franse autoriteiten een permanente vestiging in het land, maar betaalde het niet de bijbehorende inkomstenbelasting en btw. Daarmee gaat het om hetzelfde conflict als bij Google, waar vorige week een inval was bij diens Franse kantoor. Booking-moeder Priceline vindt dat er geen regels zijn overtreden. Als het bedrijf er niet uitkomt met de Belastingdienst dan stapt het naar de rechter. Ook in Italië doet de overheid onderzoek naar de boeken van Booking.


6. En dan dit: smart tampon meet gezondheid


Met een slimme tampon de gezondheid en vruchtbaarheid van vrouwen monitoren: ‘The Quantified Vagina’, omschrijft FastCompany de techniek waarmee ondernemer Ridhi Tariyal en arts Stephen Gire onder meer baarmoederhalskanker vroegtijdig hopen op te sporen met hun startup NextGen Jane. Tariyal vroeg zich af hoe vrouwen iedere maand hun gezondheid zouden kunnen inspecteren op basis van bloedmonsters toen het kwartje viel en zij zich realiseerde “dat we eigenlijk elke maand best veel bloeden”. NextGen Jane hoopt de intieme ‘wearable’ met behulp van investeerders – waaronder miljardair-filantroop Len Blavatnik – en tests naar de markt te kunnen brengen.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van vrijdag 3 juni. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.