Bedrijfsleven wil na coronacrisis minder blijven vliegen; omzet horeca in diep dal

klm vliegen

Ondernemersnieuws: minder vliegen wordt ook na corona devies voor Nederlands bedrijfsleven, omzetbubbel horeca barst en Brabo’s maken superjacht van ‘100 miljoen euro’.

1. Nederlands bedrijfsleven wil ook na corona minder vliegen

Zestig grote Nederlandse bedrijven en organisaties willen na de coronacrisis minder zakelijke vluchten blijven maken, om zo de uitstoot van CO2 blijvend terug te dringen. Dat verklaren zij maandag via een persbericht op de website van stichting Natuur en Milieu. Het gaat om toonaangevende bedrijven als PwC, Accenture en ABN Amro, maar ook om – opvallend – de Schiphol Group. De deelnemende bedrijven willen voor reizen tot 700 kilometer meer inzetten op treinreizen. Ook willen ze meer internationale vergaderingen via de videochat houden. Mochten ze het vliegtuig moeten pakken, dan zullen ze vooral directe vluchten nemen.

2. Omzet horeca maakt duikvlucht door corona

De omzetcijfers van de horeca in het beruchte tweede kwartaal van dit jaar zijn bekend: de omzet van de branche daalde met maar liefst 53,4 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, meldt het CBS maandag onder de dramatische, maar terecht geconstateerde kop ‘ongekende omzetdaling horeca’. De omzet van hotels daalde met wel 70 procent en die van café’s met 60 procent. Deze, tsja, dramatische grafiek van het CBS zegt meer dan woorden:

horeca omzetdaling cbs

3. Bol.com breidt uit naar Brussel en Wallonië

Online warenhuis Bol.com breidt uit naar Brussel en Wallonië. Dat maakt de AholdDelhaize-dochter maandag bekend via zijn website. Bol.com was al actief in Vlaanderen en stelt nu vrijwel heel België als servicegebied te hebben. Al duizenden Belgische bedrijven zouden via Bol.com hun producten vermarkten, aldus het bedrijf. 300 Delhaize-supermarkten zullen dienstdoen als mogelijk afhaalpunt voor Belgische Bol.com-gebruikers. 58 van deze supermarkten liggen in Wallonië. Bol.com breidt vermoedelijk uit om Amazon een stap voor te zijn. De Amerikaanse e-commerce-gigant lanceerde dit jaar in Nederland, maar is nog niet actief in België.

4. Zuidas haalt neus op voor ‘vreetschuur’ McDonald’s

De bewoners van het Nederlandse zakencentrum de Zuidas voelen zich kennelijk te goed voor de komst van een McDonald’s. Dat blijkt uit een maandag verschenen, zeer vermakelijk artikel van het Parool. Zo’n ‘vreetschuur’ zou niet passen binnen dit stadsdeel, vreest men in de Zuidas. Volgens een omwonende zou het niet passen ‘bij de uitstraling van de Zuidas’. Volgens een andere Zuidasser heeft de komst van de Amerikaanse hamburgergigant ‘geen of minimale toegevoegde waarde’. Dure woorden, toe maar. Benieuwd of deze mensen weten wat een pak melk kost. Het Amsterdamse stadsdeel Zuid moet voor eind oktober beslissen of de McDonald’s er al dan niet mag komen.

​5. Squla breidt uit naar Duitsland

Online onderwijsplatform Squla breidt uit naar Duitsland, meldt het bedrijf dinsdag via een persbericht. Dat doet het moederbedrijf van Squla, Futurewhiz, door middel van een overname van het Duitse leerplatform Scoyo. Wat Futurewhiz betaalt voor de overname, maken beide partijen daarbij niet bekend. Squla ging eerder al de Poolse markt op en vaart wel bij het nieuwe normaal van de coronacrisis, waarbij thuisonderwijs doorbrak. ‘Dit is een significante stap voor ons waarmee een substantieel bedrag is gemoeid’, zegt ceo Serge Bueters tegen het Financieele Dagblad.

6. Eén op de drie AEX-bedrijven zag pandemie als risico

Zeven van de 25 aan de AEX genoteerde bedrijven – dus bijna één op de drie – zagen aan pandemie afgelopen jaar al als risico voor 2020. Dat meldt NU.nl op basis van een onderzoek van van accountancybureau KPMG. De accountancyfirma bestudeerde de jaarverslagen van alle AEX-bedrijven en keek onder meer naar de passages met bedrijfsrisico’s. Onder de concerns met een vooruitziende blik vallen Heineken, Ahold Delhaize, Randstad en Shell. De meest gemelde risico’s waren financieel van aard. Andere risico’s die geregeld aan bod kwamen waren klimaatverandering en cybersecurity.

7. En dan dit: Superjacht van ‘100 miljoen euro’ in de maak in Oss

Producent van jachten Heesen Yachts uit Oss werkt aan de grootste jacht uit zijn bestaan. De zogenoemde ‘superjacht’, project Cosmos geheten, heeft een 80,7 meter lange romp, meldde dagblad Turbantia afgelopen weekend. Alhoewel de jachtenbouwer geen details over de prijs en koper bekend mag maken, schatten experts dat het schip een prijskaartje van zo’n 100 miljoen euro zal hebben. Daar krijg je dan ook het nodige voor terug: een helikopterdek, zwembad, sauna, filmzaal, gastenverblijven, eetzalen, kristallen lift en complete beach-club, zo meldt de krant. De ‘superjacht’ kan een snelheid van wel 55 kilometer per uur halen.

Wat we ook lazen:

  • Mooi interview: Sprout-expert Arko van Brakel vertelt over de impact die een ski-ongeluk op zijn leven had (het FD). Dit schreef hij eerder over het ongeluk op Sprout.nl.
  • Gebruik je de lift in je kantoorgebouw? Pas maar op: het is een coronanachtmerrie. (Wired)
  • Is het oké dat duurzaamheidsmerk Oatly geld van de private equity-koningen van Blackstone aanneemt? (het FD)
  • Big Oil is nu Small Oil. Heeft de oliebranche nog een toekomst in een duurzame wereld? (de Volkskrant)

Tot zover de Sprout-update van 1 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.