Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Belg haalt 80 miljoen op voor reisblog; Sneakers van kauwgom uit Amsterdam

Ondernemersnieuws: Belgische psychiater haalt 80 miljoen op voor reisblog, DeGiro gaat hard door prijsverhoging concurrent en Amsterdam laat sneakers maken van kauwgom.

1. 5 miljoen voor zonne-auto Lightyear

Lightyear, de Brabantse startup waarmee Lex Hoefsloot een elektrische auto op zonne-energie ontwikkelt, heeft in 45 dagen tijd vijf miljoen euro opgehaald in een nieuwe investeringsronde onder ruim 60 investeerders. Dat maakte Hoefsloot, directeur van de voormalige Sprout startup van de week, bekend op de Hannover Messe. Een volgende financieringsronde op weg naar de productie van de eerste serie auto’s komt er ook al aan. In 2020 moet de Lightyear achthonderd kilometer kunnen afleggen op een volle accu, dankzij zonnecellen op het dak. Bijladen zou alleen nodig zijn bij lange reizen en in de winter.

2. DeGiro profiteert van prijsverhoging concurrent

Challenger DeGiro heeft zijn kwartaalcijfers (Pdf) weer met dubbele cijfers laten stijgen. De omzet van de internetbroker van Gijs Nagel kwam vergeleken met vorig jaar 49 procent hoger uit op 14,2 miljoen euro, het aantal rekeningen steeg met 67 procent naar ruim 290.000 en het aantal transacties steeg met 30 procent naar 4,7 miljoen. Dat heeft DeGiro te danken aan stijgende beurskoersen in het begin van het kwartaal en ‘uitgebreide aandacht in de media voor blockchain-toepassingen’. Ook mooi: aan het eind van het kwartaal wakkerde ‘een tariefswijziging bij een concurrent in Nederland’ de groei aan.

3. Constantijn brengt startups naar Duitse industriebeurs

Nederlandse startups stralen op een eigen paviljoen op de Hannover Messe. Startupambassadeur Constantijn van Oranje neemt daar met StartupDelta 47 startups mee naar de Young Tech Enterprise Hub, de hal op ‘s werelds grootste industriebeurs die speciaal is gericht op startups en innovaties. De oranjevloot is actief in 3D-printen, AR/VR, robotics en IoT, met spelers als Swipeguide, Kite Robotics, Olisto (voorheen Triggi) en Quicargo. Hier vind je de complete line-up.

4. Belg bouwt reisblog met 200 werknemers, haalt 80 miljoen op

Opmerkelijke carrièremove van de Belgische psychiater Kris Naudts: hij vertrok ooit naar Londen als witjas, maar hing zijn witte jas aan de wilgen en begon reisblog Culture Trip. Culture Trip groeide de afgelopen anderhalf jaar van 12 tot 300 medewerkers en trekt 15 miljoen unieke bezoekers per maand. Die worden niet doorgesluisd naar boekingssites maar krijgen goede verhalen te lezen. Een solide basis om geld te steken in het monetizen daarvan, menen de Tsjech Petr Kellner en andere investeerders, die 80 miljoen dollar steken in Culture Trip. Eerder haalde dat al 20 miljoen op, waarmee de teller op 103 miljoen staat.

5. Alphabet maakt 3 miljard extra winst dankzij Uber

Google-moeder Alphabet stoomt ook lekker door: de kwartaalomzet steeg met een kwart tot 31 miljard dollar, bij een nettowinst die met 73 procent de hoogte inging tot 9,4 miljard dollar. Hierbij hielp een interessante boekhoudgebeurtenis: Alphabet moest vanwege nieuwe Amerikaanse boekhoudregels zijn belangen waarderen op marktwaarde. Voor zijn belang in Uber scheelde dat meer dan 3 miljard dollar, toe te voegen aan de winst.

6. En dan dit: sneakers van kauwgom uit Amsterdam

Sneakers met zolen van kauwgom die van straat is geschraapt: Amsterdam heeft het. De gemeente en een reclamebureau hebben het Britse Gum-Tec en het Amsterdamse merk Explicit Wear aan het werk gezet om de Gumshoe te ontwikkelen. Gum-Tec beschikt over de techniek om de kauwgom uit Amsterdam om te zetten in korrels, die voor de zool gebruikt worden. Explicit Wear is verantwoordelijk voor het ontwerp van de sneakers. In Amsterdam wordt jaarlijks anderhalf miljoen kilo kauwgom op straat gespuugd, de Gumshoe is een creatieve manier om de stad schoon en leefbaar te houden, stelt de stad. De schoen ‘maakt bewoners van Amsterdam op een creatieve manier bewust van het kauwgomprobleem in onze stad’. De Gumshoe kost 190 euro, ligt bij Hudson’s Bay en is straks ook online te koop. Filmpje!

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van woensdag 25 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events