Bewezen: Airbnb verhoogt huizenprijzen; Remy Gieling gaat MT leiden

Ondernemersnieuws: Airbnb drijft huizenprijzen op, Remy Gieling stort zich op managersjournalistiek en Hiber door zonder ceo.

1. Remy Gieling nu ook hoofdredacteur MT

Journalist Remy Gieling breidt zijn redactioneel imperium uit: was hij al sinds 2015 onze welbespraakte hoofdredacteur, zeg maar gerust de Schimmelpenninck van Sprout, vanaf nu is hij tevens hoofdredacteur van Management Team, tot voor kort een tijdschrift en nu een digitaal platform voor zakelijk beslissers. Gieling zal zich naast de Kuifje-verhalen van de startupwereld dus ook onderdompelen in de wondere wereld van de managementlagen bij de vele corporates die ons land rijk is. Gieling volgt hiermee oud-MT-hoofdredacteur Thijs Peters op en wil zich met MT meer richten op “professionele en persoonlijke ontwikkeling van toptalent in grote organisaties”.

2. Het is bewezen: Airbnb drijft huizenprijzen op

Het was nog nooit officieel bewezen, maar nu wel: Airbnb zorgt ervoor dat de huizenprijzen stijgen. De Vrije Universiteit komt tot deze conclusie na tweeënhalf jaar onderzoek in Los Angeles, waar sommige gemeenten het verhuurplatform voor woningen aan banden legden. In buurten waar Airbnb was toegestaan, waren de huizenprijzen 4 procent hoger dan in buurten waar dit niet mocht. Tegelijkertijd was het aanbod van appartementen in regelloze buurten 15 tot 20 procent hoger. De VU verklaart het prijsverschil onder meer met het feit dat investeerders pandjes opkopen voor de verhuur. Het onderzoek van de VU kan gezien worden als munitie voor critici die menen dat de gemeente Amsterdam Airbnb – al dan niet in bepaalde wijken – moet verbieden.

3. Ceo verlaat satellietstartup Hiber 

Ernst Peter Hovinga is per 1 januari ceo-af bij satellietbedrijf Hiber. Hij zou het bedrijf verlaten wegens “persoonlijke redenen”. Een nieuwe ceo zal er niet komen. Mede-oprichters Maarten Engelen, Erik Wienk en Laurens Groenendijk zullen de leiding van de startup op zich nemen. Het drietal vormde eerder het management voor boekingssite Treatwell. Hiber, dat vorig jaar nog een investering kreeg van 1,8 miljoen euro, zendt mini-satellieten naar de ruimte, zodat zij op aarde een Internet of Things-netwerk kunnen vormen. Het bedrijf verstuurde in december al twee satellieten naar de ruimte en wil dit met vijftig stuks uitbreiden. Om dit te bereiken, werkt het bedrijf aan een financieringsronde van – zo stelt Groenendijk tegen het Financieele Dagblad – “enkele tientallen miljoenen”.

4. Amsterdamse wethouder valt Uber aan

Kregen maaltijdbezorgers dit weekend al een stormvloed aan kritiek rondom de verkeersveiligheid over zich heen, maandag was het de beurt aan Uber. De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma liet in de media weten “grote zorgen” te hebben over de verkeersveiligheid bij de Uber-taxi’s. Aanleiding was een verkeersongeluk met een Uber-taxi, waarbij dit weekend een 24-jarige vrouw in Amsterdam om het leven kwam. Het was het zoveelste Uber-incident en Dijksma vindt dan ook dat Uber ervoor moet zorgen dat diens chauffeurs zich aan de wet- en regelgeving houden. De PvdA-politica had gisteren een gesprek met de Europese directeur van Uber.

5. Nederlandse popbranche schrijft recordcijfers

Met muziek valt in Nederland best wat te verdienen, zo blijkt: de exportwaarde van de Nederlandse popmuziekbranche is in 2017 gegroeid naar een recordbedrag van 201 miljoen euro. Dat meldt Buma Cultuur maandag. In 2016 ging het nog om een exportwaarde van 196 miljoen euro. De meeste pegels werden verdiend aan ‘optredens’ (166,5 miljoen euro), ‘rechten’ (22,5 miljoen euro) en ‘opnamen’ (12,4 miljoen euro). Dance-artiesten waren op het gebied van optredens het succesvolst, met Tiësto en Yellow Claw als grootste melkkoeien. De Verenigde Staten en Canada vormen grote markten, maar ook China laat zich zien als groeimarkt.

6. En dan dit: Kees de Koning verslaat Enzo Knol op YouTube

Kees de Koning, proficiat! Het Nederlandse hiphop-label Top Notch van De Koning heeft een mijlpaal bereikt. De video’s van diens hiphopartiesten zijn meer dan 2 miljard keer bekeken op YouTube. Top Notch stelt daarmee het eerste Nederlandstalige kanaal te zijn dat over die “magische grens” gaat. Enzo Knol moet het doen met 1,9 miljard vertoningen op YouTube. Erg succesvol van Top Notch was de video bij het nummer Klein, klein jongetje van U-niq en Feis, die goed was voor 900.000 vertoningen. Andere successen had het label met Parijs van Kenny B, Krantenwijk van Lil' Kleine en Boef en Energie van Ronnie Flex en Frenna.

Tot zover de Sprout update van dinsdag 15 januari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.