Bijltjesdag kost duizenden banen; Social Impact Ventures wijzigt naam en verdubbelt in omvang

Bijl

Ondernemersnieuws: corona-ontslaggolf breekt door, Social Impact Ventures heet voortaan Rubio en verdubbelt zijn fondsomvang en ‘anti-Booking’ Beterboeken naar half miljoen crowdfunding.

1. Woensdag bijltjesdag wegens coronacrisis

Het is dan toch zo ver: de ontslaggolf waarop Nederland zat te wachten breekt door: Shell, Bam, Tata Steel, KLM en de Jaarbeurs in Utrecht maakten woensdag bekend dat er banen verdwijnen. Bij Shell zijn het er 7000 tot 9000, bouwbedrijf Bam schrapt honderden banen, Tata Steel wil het met 850 man minder doen en KLM onderhandelt over het schrappen van 4500 tot 5000 banen. Diepvriesbanketbakker Maître Paul viel woensdag om. Zonder doorstart verliezen daarmee 200 medewerkers hun baan.

2. Werkgevers die ontslaan zonder begeleiding moeten NOW-steun deels terugbetalen

Werkgevers die een beroep doen op het derde NOW-pakket maar ontslagen werknemers niet begeleiden in het vinden van nieuw werk, moeten 5 procent van hun coronasteun terugbetalen. Dat heeft minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, D66) woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Dat gebeurt als ze bij het UWV ontslag aanvragen, maar het UWV niet vragen hen te begeleiden bij het zoeken naar nieuw werk. De zogenoemde vermogenstoets bij de steunregeling voor zelfstandig ondernemers wordt later ingevoerd. Oorspronkelijk zou vanaf vandaag worden gekeken naar bijvoorbeeld spaargeld, maar aangezien veel zzp'ers door de aangescherpte coronamaatregelen dieper in de problemen worden gedrukt, wordt dat uitgesteld naar 1 april volgend jaar.

3. Social Rubio Impact Ventures verdubbelt zijn fondsomvang tot 100 miljoen

Impact-investeerder Social Impact Ventures heeft voor zijn tweede fonds 55 miljoen euro opgehaald bij een aantal institutionele partijen, vermogende families en ondernemers. Het geld is bestemd voor investeringsrondes van 1 tot 8 miljoen euro. Inclusief het eerste fonds heeft de Amsterdamse investeerder nu bijna 100 miljoen euro onder beheer. Het fonds van Willemijn Verloop, Helmer Schukken, Warner Philips en Machtelt Groothuis herdoopt zich tegelijk tot Rubio Impact Ventures. Vijf jaar geleden was impact-investeren nog een niche, maar nu is het zo’n beetje mainstream, licht Verloop de naamsverandering toe. ‘Dan helpt het niet als je een naam hebt die de categorie beschrijft.’

Lees verder: Rubio Impact Ventures haalt 55 miljoen op voor duurzame ondernemers

4. ‘Anti-Booking’ Beterboeken wil 2 miljoen crowdfunden

Booking.com cashte een tijd geleden tegen de 65 miljoen aan coronasteun, een groep ondernemers heeft met Beterboeken iets bescheidener ambities: met een aandelencrowdfunding willen ze 1 tot 2 miljoen euro ophalen voor hun ‘eerlijke boekingssite voor gasten én hotels’. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat we een eerlijk en transparant alternatief kunnen opzetten’, laat mede-oprichter Mart Evers weten. Beterboeken is een uit de hand gelopen hartenkreet van ondernemer Niels Meijssen, die zich op LinkedIn kwaad maakte over de Booking-miljoenen in een post die viraal ging. De campagne bij Crowdaboutnow staat inmiddels op een half miljoen euro, met nog 36 dagen te gaan.

5. Charly Cares betaalt oppassers voortaan ‘realtime’ 

 Charly van der Straten voegt een handige feature toe aan haar oppasplatform Charly Cares: door een samenwerking met ABN Amro krijgen oppassers nu direct uitbetaald na gedane diensten. Voorheen duurde het vier werkdagen voordat de Startup van de Week het oppasgeld kon storten, en Van der Straten claimt dat de realtime betaling uniek is voor Nederland. Charly Cares blijft zo als platform aantrekkelijk voor de gig workers, wat de kans verkleint dat ze rechtstreeks met klanten afspreken. Van der Straten heeft inmiddels 75.000 gebruikers in 57 Nederlandse gemeenten aangesloten.

6. En dan dit: nooit meer coronavliegen met honger dankzij Thuisbezorgd

Voor wie nog zin heeft in vliegen: Thuisbezorgd.nl en Transavia zijn gestart met in-flight bezorging, waarbij passagiers voor hun vlucht een maaltijd kunnen bestellen bij de bezorgdienst van Jitse Groen. De order kan tot 1 uur voor het boarden worden geplaatst, met een brede keuze van sushi tot salades of ontbijt. De keuken achter de nieuwe dienst wordt gerund door luchtcateraar iFleat. De service is voorlopig alleen beschikbaar op vluchten naar vier bestemmingen in Griekenland, Portugal en Italië.

Wat we ook tegenkwamen:

  • Een Franse social media-app die probeert te bestaan van in-app aankopen. Komt dat uit, Yubo?
  • Google vond het wiel opnieuw uit: Plus Codes geeft elke plek op aarde een uniek adres.
  • Sorry House of Einstein en andere personal shoppers: Amazon gaat jullie beconcurreren.
  • Mooie deepfakes van Poetin en Kim Jong-un: een campagne waarmee RepresentUs Amerikaanse kiezers wakker wil schudden.

Tot zover de Sprout-update van donderdag 1 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.