Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bitcoin-futures uit de startblokken; Nederlandse rugzak is internationale hit

Ondernemersnieuws: handel in bitcoin-futures van start, Fastned verliest zaak tegen Shell om laadpalen en Nederlandse rugzak is wereldwijd succes.

1. Bitcoin-futures uit de startblokken

De markt voor cryptovaluta heeft zondagavond een nieuwe, gereguleerde dimensie gekregen met de opening van een beurs voor bitcoin-futures. Met de termijncontracten van de Chicago Board Options Exchange, die met gewone dollars en euro’s afgerekend worden, kan worden gegokt op een stijging of daling van de bitcoin, en kunnen de gevolgen van een prijsdaling worden beperkt (hedging). De derivatenhandel moest twee keer worden stilgelegd omdat prijzen te snel fluctueerden. De bitcoinprijs van een future die in januari afloopt bedroeg maandagochtend 17.780 dollar, vergeleken met 16.773 dollar op de onderliggende spotmarkt. Vanaf volgende week verhandelt ook Chicago Mercantile Exchange bitcoincontracten.

2. Fastned verliest zaak tegen Shell om laadpalen

Tegen de zin van Fastned, mag een Shell-tankstation langs de A1 bij Muiden 4 snelladers voor elektrische auto’s plaatsen. Fastned heeft een rechtszaak daarover verloren. De Sprout Challenger van Bart Lubbers en Michiel Langezaal vroeg zes jaar geleden een vergunning aan om op die plek zelf snelladers te zetten, maar werd in de wacht gezet tot na de vernieuwing van de snelweg bij Muiden. “Ineens zien wij dat de exploitant aan de A1 een vergunning krijgt en dat vinden wij heel vervelend”, zegt Langezaal tegen de NOS. Komende week dient een andere zaak tegen Shell, omdat Fastned het principieel onjuist vindt dat de oliemaatschappij zelf laders mag plaatsen. 

3. 50 van de 500 snelste Europese groeibedrijven komen uit Nederland

Van de 500 snelst groeiende techbedrijven in Europa komen er 50 uit Nederland, blijkt uit de nieuwe Fast 500 van Deloitte, die kijkt naar de omzetgroei tussen 2013 en 2016. Het hoogste genoteerde Nederlandse bedrijf is verzenddienst Sendcloud, met een omzetgroei van 5463 procent. Op plek 23 vinden we marketingplatform Bynder (3792 procent), het Groningse Voipgrid claimt de 50ste plek (2216 procent). Nederland is na Frankrijk (97 bedrijven) en Groot-Brittannië (92 bedrijven) de grootste leverancier van de lijst. Snelste groeier van heel Europa is de Britse Thuisbezorgd-concurrent Deliveroo (107171%).

4. Adyen overweegt beursgang

Betaaldienst Adyen overweegt volgend jaar naar de beurs te gaan, bericht Bloomberg na gesprekken met ingewijden. Het bedrijf van Pieter van der Does en Arnout Schuijff heeft echter geen haast, reageert Van der Does. Omdat Adyen (687 miljoen euro omzet) winstgevend is hoeft er geen groeikapitaal bij en oefenen investeerders volgens hem geen (grote) druk uit om te cashen. Van der Does zei afgelopen april al dat hij een beursgang nog helemaal niet zag zitten. “Het is helemaal niet logisch om nu naar de beurs te gaan, daar groeien we veel te hard voor.” Adyen werd bij zijn laatste investeringsronde (2015) gewaardeerd op 2,3 miljard dollar. 

5. ‘Apple aast op Shazam’

Apple wil muziek-app Shazam kopen, schrijft TechCrunch. Shazam laat gebruikers in een paar seconden een liedje, tv-show of reclame herkennen door ernaar te luisteren. Het overnamebedrag zou rond de 400 miljoen dollar liggen, een stuk minder dan de 1 miljard waarop het bedrijf in 2015 na een investering werd gewaardeerd. Ondanks ruim een miljard downloads is Shazam verlieslatend. De omzet kwam in het laatste boekjaar uit op 54 miljoen dollar. De Britse dienst (opgericht in 1999) stamt op mobiel gebied uit het stenen tijdperk. In de beginjaren belden gebruikers nog een speciaal nummer om hun telefoon te laten luisteren, waarna zij een sms kregen met het nummer en de artiest.

6. En dan dit: Nederlandse rugzak is internationale hit

De Bobby-rugzak van de Nederlandse producent XD Design is een wereldwijd succes, bericht RTL Z. Het bedrijf uit Rijswijk verkocht de afgelopen twee jaar een half miljoen van de extra beveiligde rugzak die werd gelanceerd op Kickstarter. Na die crowdfundingcampagne betaalde het bedrijf de nodige influencers om het merk in de markt te zetten, waaronder DJ Tiësto. Het bedrijf laat zijn rugzakken maken in Shanghai, waar ook een design-team zit die gewenste aanpassingen snel kan doorvoeren. Naast online verkoop liggen de tassen in een aantal winkelketens, waaronder La Fayette in Frankrijk. XD Design zet ook flinke aantallen weg bij bedrijven zoals Booking.com en Shell, die ze uitdelen aan hun personeel.  

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van maandag 11 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum