Blendle krijgt 4 miljoen groeigeld; 1 miljoen voor ALS-product

Ondernemersnieuws: Blendle haalt 4 miljoen euro op bij Bookspot, startup voor ALS-innovaties MindAffect verwelkomt 1 miljoen euro op de rekening en Vandebron geeft de energiebranche weer eens een welgemeende middelvinger.

1. Blendle krijgt investering van 4 miljoen

Online krantenkiosk Blendle haalt 4 miljoen euro op bij nieuwe investeerders. Het gaat om online boekenwinkel Bookspot en de Deense investeerder Morten Strunge. Bookspot maakt onderdeel uit van mediabedrijf Novamedia, dat ook de Nationale Postcode Loterij in handen heeft. Strunge is serieondernemer en richtte onder meer Mofibo op: een abonnementsdienst op voor e-books en audioboeken. Blendle-oprichter Alexander Klöpping laat via blogsite Medium weten dat zijn bedrijf het groeigeld zal gebruiken voor verdere groei en het uitbouwen van Blendle Audio. Via deze dienst kunnen gebruikers artikelen beluisteren. De nieuwe investeerders scharen zich nu in het rijtje van Blendle-kapitaalverstrekkers Nikkei, INKEF Capital en The New York Times.

2. MindAffect haalt 1 miljoen op voor ALS-innovatie

De Nederlandse startup MindAffect van ondernemer Ivo de la Rive Box heeft 1 miljoen euro aan durfkapitaal opgehaald bij een consortium van investeerders. Dat maakte MindAffect maandag bekend. Het bedrijf werkt aan technologie waardoor ALS-patiënten weer kunnen communiceren. Hierbij maakt de onderneming gebruik van hersensignalen. Onder de investeerders bevinden zich ondernemer en ALS-patiënt Bernard Muller, de oprichters van energiebedrijf Qub, ontwikkelingsmaatschappij Oost NL en Medisch Specialistisch Bedrijf Isala. De la Rive Box wil het opgehaalde kapitaal gebruiken om zijn product verder te ontwikkelen. MindAffect is een Nijmeegs bedrijf dat in 2017 ontstond op de Radboud Universiteit. Het bedrijf reisde dit jaar naar het Texaanse Austin voor technologiebeurs CES.

3. Nederlandse scaleup 50five neemt Brits bedrijf over

Het Eindhovense e-commerceplatform 50five voor smarthome-apparaten neemt het Britse installatiebedrijf Valley Heating Services over. Bij het bedrijf uit het Noord-Engelse plaatsje Chesterfield zijn dertig medewerkers actief. Valley Heating Services zal voortaan 50five UK heten. De Eindhovenaren kopen door deze overname een landelijk dekkend netwerk van installateurs in het Verenigd Koninkrijk. Zij zullen nu slimme thermostaten en verlichting, wiki-deurbellen en beveiligingsapparaten naar de huizen van Britse consumenten brengen. 50five had al een eigen netwerk van installateurs in Nederland en België. Het bedrijf werd in 2016 opgericht en is een spin-out van energiebedrijf ENGIE. Het platform telt inmiddels zeventig medewerkers.

4. Barqo neemt concurrent Botentehuur.nl over

Het Amsterdamse online platform voor botenverhuur Barqo neemt concurrent Botentehuur.nl over. Dat maakte Barqo maandag bekend. Barqo gaat hierdoor naast particuliere verhuurders samenwerken met vijftig bij Botentehuur.nl aangesloten commerciële partijen. Het aantal boten in het portefeuille van Barqo stijgt naar zeventienhonderd. Barqo neemt niet alleen het platform en de relaties van Botentehuur.nl over, maar ook het boekingssysteem. Hoeveel geld met de overname gemoeid ging, is niet bekendgemaakt door de partijen. Barqo werd in 2014 opgericht door Sebastian de Groot, Thijs Janssen en Floris van Hoogenhuyze.

5. Nederland neemt groter aandeel wereldhandel in

Het aandeel dat de Nederlandse export in de wereldhandel heeft, is de laatste 2 jaar toegenomen. Dat meldt het CBS maandag. Was er in de jaren na de kredietcrisis een keldering waarneembaar van 3,5 naar 3 procent, in 2017 vertegenwoordigde de Nederlandse export weer 3,2 procent van de wereldwijde handel. De Nederlandse export groeide sneller dan de waarde van de wereldhandel. De grootste groei was waarneembaar bij de goederenexport van Nederland naar Azië. Deze export nam met een kwart toe, daarbij vooral gestuwd door de verkoop van aardolieproducten. Nederland exporteert overigens verreweg de meeste goederen (77 procent) richting Europese landen.

6. En dan dit: Vandebron haalt uit naar energiebranche

Vandebron lanceerde maandag zogenaamd een dochteronderneming, genaamd Organic Energy. In een bijbehorende video zien we een groep hipsters met knotjes en baarden, die op ambachtelijke wijze steenkool vervaardigt. “Helemaal organic”, aldus de gespeelde baas van Organic Energy in het filmpje. Na zo’n anderhalve minuut eindigt de video met de woorden: “Laat je niet misleiden door een mooi verhaal.” Op de website van Organic Energy kunnen Nederlanders vervolgens onderzoeken of ze zelf - wellicht per ongeluk - de kolenindustrie steunen. 50 procent van de Nederlanders zou dat volgens Vandebron nog doen. Wat te doen? Allemaal overstappen op Vandebron natuurlijk, adviseert althans Vandebron. Een speelse marketingcampagne waar ze bij WC Eend jaloers op zullen zijn.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 15 mei. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.