Blendle ontslaat personeel; Marqt krijgt 1.2 mln van nieuwe aandeelhouders

Ondernemersnieuws: ontslagronde bij Blendle, Triodos en Social Impact Ventures stappen voor 1.2 miljoen euro in Marqt en Groningse startup Buku is Spotify voor studieboeken.

1. Blendle ontslaat negen medewerkers

‘Een kutdag’, zo noemt Alexander Klöpping de ontslagronde. Voor het eerst in het zesjarige bestaan van de journalistieke kiosk, moeten er medewerkers afscheid nemen. Volgens Klöpping draait het bedrijf goede cijfers, maar is het te hard gegroeid. Hierdoor zijn 9 van de 67 medewerkers overtollig. Eerder dit jaar stapte mede-oprichter Marten Blankesteijn uit het bestuur. De ‘iTunes voor journalistiek’ heeft meer dan een miljoen geregistreerde gebruikers in onder meer Nederland, Duitsland en de VS.

2. Nieuwe aandeelhouders steken 1.2 miljoen euro in Marqt

Triodos en Social Impact Ventures hebben eerder dit jaar voor 1.2 miljoen euro een belang in supermarktketen Marqt genomen, zo blijkt uit de jaarcijfers. Hoewel het bedrijf vorig boekjaar met 1.4 miljoen euro verlies heeft afgesloten, verwacht oprichter Quirijn Bolle dit jaar wist te boeken. De omzet steeg met zeven procent naar 62,7 miljoen euro. Marqt heeft vijftien vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlem. De nieuwe aandeelhouders zijn overeengekomen dat de winst wordt gemaximaliseerd op drie procent. Eventuele overschotten worden verdeeld tussen de aandeelhouders (25 procent) en de klanten en medewerkers.

3. Deurwaarders in het nauw na nieuwe aanbesteding

De Nederlandse overheid schrapt flink in het aantal bedrijven dat incasso's mag uitvoeren. Volgens brancheorganisatie KBvG tekent het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) vandaag nieuwe contracten met 34 kantoren, waardoor dan de helft van de oorspronkelijke bedrijven naast de boot vist. Het rijk wil zo voorkomen dat burgers met meerdere deurwaarders te maken krijgen. De deurwaarders zijn boos op het besluit van de overheid, sommigen zeggen hierdoor hun deuren te moeten sluiten. 

4. Dopper overweegt retailconcept

Merijn Everaarts, oprichter van de befaamde Dopper-flessen, denkt aan het openen van waterwinkels. Dit zegt hij tegen Retailnews. Op deze locaties kunnen consumenten kraanwater halen, met (optioneel) kruidige smaken als toevoeging. Eerder experimenteerde Everaarts al met een shop-in-shop-concept in New York. Dopper verdient momenteel vooral aan de b2b-markt. De waterflessen worden veelvuldig afgenomen als relatiegeschenk en voorzien van bedrijfslogo: ‘‘Daarbij is het moeilijk om de boodschap van het merk over te brengen, al brengt het ons wel een stapje dichter bij een pet free world."

5. Groningse startup Buku is Spotify voor studieboeken

De Groningse startup Buku wil de markt voor studieboeken veroveren. Voor een bedrag van 25 euro per maand, hebben gebruikers onbeperkt toegang tot leesvoer uit ruim 1000 boeken. ‘Dit bestaat nog nergens ter wereld. We hebben hier een wereldprimeur mee,’ zegt oprichter Jeff van der Laan tegen RTV Noord. De dienst zal zich in eerste instantie focussen op HBO-opleidingen en verwacht dat het aantal beschikbare boeken spoedig zal toenemen. Docenten kunnen gratis gebruik maken van de dienst.

6. En dan dit: SpaceX krijgt geheime investering; behoort tot meest waardevolle bedrijven ter wereld

Raketbouwer SpaceX heeft in het geheim 350 miljoen dollar opgehaald. De investeringsronde is niet publiek bekend gemaakt, maar ontdekt door aandelenmarktplaats Equidate. Met een waardering van 21 miljard dollar, is het bedrijf daarmee een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld dat niet op de beurs verhandelbaar is. Slechts vier andere bedrijven in de VS hebben deze status behaald: WeWork, Uber, Airbnb en Palantir. De laatstgenoemde is net als SpaceX groot geworden met forse contracten van de Amerikaanse overheid. SpaceX heeft als hogere doel om een kolonie op Mars te beginnen. In november hoopt het bedrijf een nieuwe raket, de Falcon Heavy, in gebruik te nemen.

Quote van de dag

Alexander Klopping, Quote van de dag

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.