Blendle-oprichter vertrekt; aanpakken Booking.com helpt

Alexander Klöpping, Marten Blankesteijn, Blendle

Ondernemersnieuws: Blendle-oprichter Marten Blankesteijn vertrekt, tik op de vingers Booking.com goed voor de markt en ID&T weer deels Nederlands.

1. Blendle-oprichter vertrekt

Oprichter Marten Blankesteijn houdt het na 6 jaar gezien bij Blendle. Die mededeling komt op dezelfde dag dat Blendle een nieuwe investeerder bekendmaakt. De ondernemer wordt dit jaar vader, voegt hij toe. "Ik heb altijd 80 uur per week gewerkt, en dat is dan niet meer vol te houden, maar ik zie ook niet hoe ik parttime een goede baas kan zijn." Blankesteijn blijft wel betrokken bij zijn bedrijf, "maar dan als aandeelhouder, niet als iemand die elke dag op kantoor is". Blankesteijn leidde ons recent nog rond door Blendle HQ.

2. Tik op de vingers Booking.com werkt

Het vanwege machtsmisbruik op de vingers tikken van hotelboekingssites Booking.com en Expedia heeft gezorgd voor meer concurrentie tussen websites die hotelovernachtingen aanbieden, meldt marktwaakhond ACM. De twee übermachtige platforms eisten eerder van de hotels dat de prijs voor een overnachting op het platform altijd de laagste was. De ACM spoort hotel-ondernemers nu aan om die afpersingtactieken zo snel mogelijk te vergeten en concurrenten van Booking op te zoeken. "Door de versoepelde voorwaarden van de boekingssites kunnen hotels meer variëren in hun prijsbeleid. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie tussen de verschillende platforms. Consumenten hebben ruimere keuze. Wij roepen de hotels op deze ruimte te benutten.” Op zijn eigen website mag een hotel nog altijd geen goedkopere aanbieding zetten. 

3. Fastned (beetje) break-even

Fastned heeft - voor het eerst sinds de opening van zijn eerste oplaadstations eind 2013 - bij twee van zijn 58 stations in maart het break-even-punt bereikt, meldt het bedrijf van Bart Lubbers en Michiel Langezaal. Oftewel, de operationele kosten zoals stroom, netaansluiting, licentiekosten en locatiehuur zijn gedekt door de inkomsten. "Na vijf jaar investeren is het fantastisch om te zien dat de eerste stations nu break-even draaien. Dat is echt een mijlpaal", zegt Lubbers. Fastned verwacht dat de komende maanden meer stations het break-even punt zullen passeren. Dat nieuws komt geen moment te vroeg. Het bedrijf investeerde tot nu toe miljoenen euro's in tientallen (onbemande) laadstations, terwijl de omzet vorig jaar uitkwam op een schamele 227.613 euro. 

4. ID&T, Awakenings weer deels Nederlands

Festivals waaronder Mysteryland, Sensation en Awakenings zijn gedeeltelijk terug in Nederlandse handen: danceondernemers Wouter Tavecchio, Jan Lok, Bas Meijer en Rocco Veenboer hebben een belang van 15 procent gekocht in ID&T en Monumental (Awakenings), die ze in 2013 voor respectievelijk 100 miljoen euro en 15 miljoen euro verkochten aan SFX Entertainment. SFX ging vorig jaar failliet door mismanagement en schulden, direct gevolgd door een doorstart onder de nieuwe naam LiveStyle. De Nederlandse oprichters van ID&T, waaronder ook Duncan Stutterheim, willen hun bedrijf helemaal terugkopen, maar daar heeft LiveStyle tot op heden geen trek in.

5. Meer mobiele bestellingen, maar Nederland loopt achter

Het aantal aankopen via smartphones is het afgelopen jaar gestegen met 68 procent, meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org. In absolute aantallen groeide het aantal aankopen met een smartphone van 8,9 miljoen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Daarmee zijn smartphones nog altijd maar 9 procent van het totaal aantal online aankopen van 174 miljoen stuks. "We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan 30% van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt", zegt Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen. "In China ligt dit percentage zelfs boven de 70 procent."

6. En dan dit: Bezos trekt portemonnee voor ruimtevaartdroom

Amazon-oprichter Jeff Bezos verkoopt de komende jaren elk jaar een miljard dollar Amazon-aandelen om zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin te financieren. Bezos (geschat vermogen: 77 miljard) heeft ongeveer 2,5 miljard dollar nodig voor de ontwikkeling van een raket die satellieten, en op termijn mensen, de ruimte in kan sturen. Blue Origin mikt erop om volgend jaar de eerste elf minuten durende suborbitale ruimtevlucht voor betalende passagiers te lanceren. Net als collega-ruimtebestormer Elon Musk gelooft Bezos heilig in herbruikbare raketten, die zorgen voor een "gouden eeuw" van ruimte-verkenningen. "Als je de toegang tot de ruimte betaalbaar maakt, dan gaan ondernemers los."

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 7 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl