Bol.com haalt nazi-boeken offline; Magioni gaat vega 

Bol.com, e-commerce

Ondernemersnieuws: Bol.com haalt honderden boeken van website, Manon van Essen maakt Magioni-pizza’s vega en oprichter Clearview liet relaties gezichten scannen. 

1. Bol.com haalt racistische boeken offline

Bol.com heeft ruim 300 antisemitische en racistische boeken van zijn website gehaald. De actie volgt op een onderzoek van Pointer, het journalistieke platform van KRO-NCRV. Na dit onderzoek deed belangenvereniging Federatief Joods Nederland aangifte bij de politie tegen Bol.com wegens het verspreiden van boeken met antisemitische inhoud. De racistische boeken kunnen overigens nog terugkomen op de website. Bol.com gaat met wetenschappers en experts in gesprek, voordat deze boeken weer eventueel in de verkoop gaan. De Ahold-dochter vindt het naar eigen zeggen "belangrijk om zorgvuldig met de vrijheid van meningsuiting om te gaan".

2. Magioni gaat vega 

Magioni, het pizzamerk van Manon van Essen, wordt volledig vegetarisch, vertelt Van Essen aan Sprout. “Met name omdat ik vind dat als je een voedingsproducent het goede voorbeeld moet geven”, zegt zij. Het Duitse Oetker, dat Magioni vorig jaar inlijfde, speelde volgens haar amper een rol in het besluit. “Tijdens een vergadering heb ik wel aangegeven dat ik vind dat Magioni de voorloper moet zijn op gebied van innovaties.” Van Essen beseft dat ze een risico neemt. “Met dit besluit begeven we ons dus echt op glad ijs, maar ik geloof dat je je toekomstperspectief niet uit een data-analyse kunt halen.”  

3. Corona-roundup:

- Nederlands oppasplatform Sitly ziet massa aanmeldingen Italië.
- 750 Nederlandse bedrijven hebben nu werktijdverkorting aangevraagd.
- Leverancier van drogisterij-artikelen Holland Pharma draait overuren.
- Corendon krijgt 40 procent minder boekingen.
- Cultuur- en tech-festival South by Southwest gaat voor het eerst in 34 jaar niet door.
- Bezorgers van Amazon krijgen geen geld als ze zich ziek melden.
- Uber compenseert door het virus getroffen chauffeurs wel.
- Een Amerikaanse senator roept gig-platforms op om werkers te helpen.
- Bezorgdienst Postmates begint met contactloze afleveringen.
- Accelerators Y Combinator en 500 Startups verplaatsen hun demo days naar het web.
- Etsy verwijdert corona-merchanise. 
- Na een besmetting sluit Facebook in Londen een kantoor met 3000 medewerkers.
- Het virus dwingt bedrijven na te denken over kantoren en supply chains.  

4. Effect contentmarketing wordt nauwelijks gemeten

Ruim 70 procent van de Nederlandse b2b-marketeers heeft geen ROI-doelstellingen op het gebied van contentmarketing. Dat blijkt uit een steekproef onder 304 b2b-marketeers door &content, het contentmarketingbureau van MT MediaGroep, de uitgever van onder meer Sprout en Management Team. Daarnaast heeft 40 procent van de marketeers geen contentstrategie, terwijl zij dat wel van cruciaal belang vinden. In 2019 werd in totaal 41 procent van het complete marketingbudget besteed aan contentmarketing. Een derde van de marketeers geeft aan dat het budget voor contentmarketing hoger is dan vorig jaar. 

5. Collin Crowdfund boekt duizendste lening 

Collin Crowdfund heeft afgelopen week zijn duizendste crowdlening verstrekt. Met een gemiddeld bedrag van 218.000 euro per ronde werd er tot nu toe 218 miljoen euro gefinancierd via het platform van Jeroen ter Huurne Jan-Willem Onink en Bas Denissen. Voor dit jaar voorziet de dienst in totaal 70 miljoen euro aan nieuwe investeringen, verdeeld over ongeveer 300 nieuwe leningen. Naast de traditionele gangmakers ‘retail’ en ‘horeca’ zit ook bij Collin ‘vastgoed’ flink in de lift (met nu 11 procent van alle leningen). 

6. Grindr weer Amerikaans

Dating-app voor homoseksuelen Grindr komt na vier tumultueuze jaren onder Chinees bewind weer in Amerikaanse handen. Het Chinese gamebedrijf Beijing Kunlun verkoopt de dienst voor 608 miljoen dollar aan San Vicente Acquisition Partners, een groep Amerikaanse investeerders. De Amerikaanse overheid vreesde sinds de overname dat de data van zijn 27 miljoen gebruikers – onder wie ook Amerikaanse militairen en personeel van veiligheidsdiensten – in handen van de Chinese overheid zou vallen. Over de plannen van de nieuwe eigenaar is nog niks bekend. 

7. En dan dit: oprichter Clearview liet relaties gezichten scannen

De oprichter van Clearview, een omstreden gezichtsherkenningsapp, liet potentiële investeerders en bekenden een tijdlang hun gang gaan met de app, bericht de New York Times. Zo kon een supermarktmagnaat de date van zijn dochter scannen en zijn naam achterhalen, toen hij het stelletje in een restaurant spotte. Dat maakt de belofte van Clearview dat de dienst alleen toegankelijk zou zijn voor de politie en een select groepje “security professionals” een valse. De New York Times kon meerdere gebruikers achterhalen die niets met de politie te maken hebben.

Wat we ook lazen: 

  • Oprichter van Adyen Pieter van der Does houdt niet van afleding. (NRC)
  • Tientallen mails van Centric-topman Gerard Sanderink blijken te zijn geschreven door cybercharlatan Rian van Rijbroek. (Tubantia)
  • Het coronavirus is de Black Swan van 2020. (Sequoia)
  • Door het delen van locatiegegevens kan je zomaar verdacht worden van een misdaad. (NBC)
  • Kinderen in Wuhan die thuis via een app huiswerk krijgen hebben de app massaal 1 ster gegeven, zodat de app automatisch uit de app store verdween (London Review of Books)

Tot zover de Sprout-update van maandag 9 maart. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!