Boyan Slat lanceert plasticvanger; Jack Ma met pensioen

Boyan Slat, The Ocean Cleanup

Ondernemersnieuws: plasticvanger The Ocean Cleanup maakt debuut, Alibaba-oprichter Jack Ma met pensioen en Nike profiteert van gewaagde campagne. 

1. The Ocean Cleanup begint plastic-missie

Plasticopruimer Boyan Slat heeft dit weekend zijn vuurdoop beleeft. Zaterdagmiddag werd in de Baai van San Francisco de eerste plasticvanger van The Ocean Cleanup te water gelaten om als een soort Roomba van de zee plastic te verzamelen in de Stille Oceaan. Daar wacht het 600 meter lange gevaarte de Great Pacific Garbage Patch, een plastic-soepgebied drie keer zo groot als Frankrijk. Alles bij elkaar zo’n 80 miljoen kilo. Slat denkt dat hij daarvan de komende 5 jaar de helft kan opruimen. “Ik ben nog nooit zo zeker geweest over de kans op succes als vandaag”, zei Slat bij de lancering. Over een paar maanden wordt het eerste plastic aan land gebracht, waarna het zoveel mogelijk wordt gerecyclet. 

2. Jack Ma (Alibaba) met pensioen

Alibaba-oprichter Jack Ma gaat vandaag met pensioen, schrijft de New York Times. De voormalige docent Engels wil zich voortaan à la Bill Gates richten op goede doelen en onderwijs. Het vertrek houdt mogelijk verband met de Chinese overheid, die zich steeds meer bemoeit met (internet)bedrijven. Ma bouwde zijn webwinkel sinds 1999 uit tot een internetreus met een beurswaarde van 420 miljard dollar. Met een eigen vermogen van 40 miljard is hij inmiddels de rijkste man van China. De ondernemer trekt zijn handen natuurlijk niet helemaal af van zijn kindje; hij blijft actief in de raad van bestuur. Ma begon 10 jaar geleden al met zijn opvolging, zegt hij in de South China Morning Post.

3. Nike profiteert van gewaagde campagne

Nike lijkt een gouden greep te hebben gedaan met de keuze voor de omstreden sporter Colin Kaepernick als boegbeeld van een nieuwe reclamecampagne. De online verkoop van het sneakermerk is sinds het begin van de campagne met 31 procent gestegen, schrijft MarketWatch op basis van data van een marktonderzoeker. Ook op social media gebied lijkt de edgy campagne zijn vruchten af te werpen. Het aantal vermeldingen van Nike groeide in de twee dagen na de lancering van de campagne met 1.678 procent. Kaepernick werd 362.280 procent vaker genoemd. De American Football-speler werd het gezicht van de strijd tegen racisme en politiegeweld door te knielen tijdens het volkslied. 

4. ‘Geef sociale ondernemers voorrang’

Sociale ondernemers moeten voorrang krijgen bij overheidsaanbestedingen, fiscaal aantrekkelijker worden om in te investeren en moeten in aanmerking kunnen komen voor een nieuwe BV-vorm, de BVm (met ‘m’ van maatschappelijk). Daarvoor pleit ChristenUnie-kamerlid Eppo Bruins bij de NOS. Hij vindt dat sociale ondernemers wel een extra zetje kunnen gebruiken, mede doordat ze bijvoorbeeld geen banklening kunnen krijgen. “Ze hebben geen enorme groeicijfers, maar kijken bijvoorbeeld eerst hoeveel arbeidsgehandicapten ze in dienst nemen", zegt Bruins. Ook lopen ze aan tegen problemen bij gemeenten, waar ze van het kastje naar de muur worden gestuurd.”

5. Cafés, restaurants dicht door personeelsgebrek

Talloze cafés en restaurants moeten hun deuren vanwege personeelsgebrek soms enkele dagen per week – of zelfs definitief - sluiten. Dat zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in EenVandaag. Volgens de branchevereniging zijn er momenteel 30.000 vacatures in de horeca, waarvan een derde structureel niet in te vullen is. De werkgelegenheid in de horeca groeide sinds 2013 van 350.000 naar 430.000 banen. KHN raadt horeca-ondernemers aan om het werk aantrekkelijker te maken qua arbeidstijden, werkomstandigheden en ontwikkelingsmogelijkheden. “De tijden van 80 tot 90 uur werken in de week zijn voor de nieuwkomers in de horeca een no-go.”

6. En dan dit: kunsthandelaren moeten eigen kunst terugkopen

Kunsthandelaren die werken uitleenden aan het afgelopen zomer failliet gegane Museum Oud Amelisweerd (MOA) moeten betalen om hun eigen kunst terug te krijgen, schrijft het Algemeen Dagblad. De kunsthandelaren, die hun werken kosteloos beschikbaar stelden, moeten 125 euro opslag- en verzekeringskosten betalen per schilderij. “Stuitend”, zegt handelaar Frank Welkenhuysen. Wat kunsthandelaar Marcel Gieling betreft gaat het niet om het bedrag, maar om het principe. Volgens hem zag het museum het faillissement aankomen. “Nu moeten we betalen en ons eigen werk komen ophalen. In de kunstwereld is vertrouwen het meest waardevolle aspect. Dat is in dit geval geschaad.”

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 10 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!