Boyan Slat wil rivieren plasticvrij maken; Ellen DeGeneres sluit innige vriendschap met Nederlandse horlogeverkoper

Boyan Slat

Ondernemersnieuws: Boyan Slat onthult vaartuig om rivieren plasticvrij te maken, Leon de Winter lanceert frietmerk en Ellen DeGeneres sluit vriendschap met Nederlandse horlogeverkoper.

1. Boyan Slat wil ook rivieren plasticvrij maken

Na de oceaan richt Boyan Slat nu zijn vizier op plastic dat via rivieren de zee instroomt. De oprichter van The Ocean Cleanup onthulde zaterdag in Rotterdam The Interceptor, een vaartuig dat met behulp van een transportband plastic 50.000 kilo plastic per dag kan oppikken. Er blijken stiekem al twee Interceptors actief te zijn, in Jakarta (Indonesië) en Kuala Lumpur (Maleisië). Slat wil op korte termijn ook vaartuigen loslaten in Vietnam, de Dominicaanse Republiek, Thailand en Californië. Voorkomen dat plastic de zee instroomt is ook het idee achter The Great Bubble Barrier, de startup Anne Marieke Eveleens, Francis Zoet en Saskia Studer vorig jaar de Green Challenge wonnen

2. Leon de Winter lanceert frietmerk

Schrijver Leon de Winter heeft samen met zijn neef (en hartchirurg) León Eijsman een nieuw frietmerk voor in het vriesvak van de supermarkt gelanceerd, blijkt uit een geweldig ondernemersverhaal in het NRC. De Winter noemt het nieuwe frietmerk Leon & León met enig aplomb de eerste “low carb, low calory friet in de geschiedenis van de mensheid”. Het idee ontstond toen de schrijver op doktersbevel een gezonder dieet moest volgen, waarna de twee neven maandenlang friet bakten met een – tot dan toe ongeschikte geachte – koolhydraatarme aardappel. Een avontuur met als voorlopig hoogtepunt een product in de schappen van 660 van de bijna 900 Albert Heijn-winkels.  

3. Oprichter The Barn nu in zonne-energie

Joost Leendertse, een ondernemer die eerder een exit maakte met kinderopvangbedrijf Kindergarden en die vorig jaar nog failliet ging met de biologische restaurantketen The Barn, stort zich nu op volbouwen van bedrijfsdaken met zonnepanelen. Met zijn nieuwe bedrijf Solar Development Corporation brengt hij de ontwikkeling, exploitatie en financiering van zonnedaken (van minimaal 1000 vierkante meter) onder in een speciaal daarvoor opgerichte besloten vennootschap, waarvan de aandelen en obligaties vervolgens kunnen worden verhandeld via het beursplatform van Nxchange.

4. Frankrijk voert regels voor e-steps in

In Frankrijk gelden sinds dit weekend officiële verkeersregels voor deelsteps (en andere bijzondere twee- en driewielers). Aanbieders van de elektrische steps waaronder Lime, Jump en Dott werd sinds hun lancering in Frankrijk in 2018 geen strobreed in de weg gelegd, met de nodige chaos en (dodelijke) ongelukken tot gevolg. Belangrijke regels zijn een minimumleeftijd van 12 jaar, niet met z’n tweeën op één step rijden en niet rijden op de stoep. Uitgangspunten die de meeste deelstepaanbieders hun gebruikers al meegaven, maar die nog niet door de overheid werden nageleefd.

5. BN’ers roepen Facebook ter verantwoording over malafide advertenties

BN'ers onder wie Alexander Klöpping, Herman den Blijker, Humberto Tan, Jort Kelder en Matthijs van Nieuwkerk roepen Facebook op om misleidende bitcoin-advertenties – waarin de BN’ers als uithangbord worden misbruikt – te verbannen van het platform. Dat doen zij vlak voor het vervolg op een rechtszaak die medeslachtoffer John de Mol heeft aangespannen tegen het Amerikaanse bedrijf. Vandaag dient in Amsterdam een tweede zitting waarin de zaak inhoudelijk wordt behandeld. Eerdere pogingen om de zaak buiten de rechtszaal te schikken, liepen op niets uit. Het is gewoon bankroof, zegt Jort Kelder tegen EenVandaag over de malafide advertenties:

6. En dan dit: Ellen DeGeneres heeft Nederlandse horlogevriend

De Nederlandse horlogeverkoper Jasper Lijfering heeft voor naar schatting 675.000 euro een zeldzame Rolex verkocht aan de Amerikaanse tv-ster Ellen DeGeneres, schrijft the New York Times, naar aanleiding van een Instagram-post van de 26-jarige Lijfering. DeGeneres en haar vrouw Portia de Rossi brachten 2 maanden geleden voor het eerst een bezoek aan de winkel van Lijfering, Amsterdam Vintage Watches, waarbij DeGeneres al voor ongeveer 270.000 euro aan bijzondere klokjes insloeg. Sindsdien gaan horlogefreaks Lijfering en DeGeneres regelmatig bij elkaar op bezoek en onderhouden zij contact via FaceTime.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van maandag 28 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!